Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag anlitade en firma 2010 för stenläggning på min uppfart.
Ägaren är Polack och arbetskraften kom från Östeuropa (Polen och Bulgarien tror jag).
Är väldigt nöjd med resultatet fortfarande (4 år senare).

MEN - detta var en F-skattregistrerad firma, en seriös leverantör med flera år i branschen - inte kringresande som efter att ha "tourat" ett område dra vidare och inte behöver ta ngt ansvar.

Jag har inga som helst problem med vartifrån arbetskraften kommer men anlita inte dessa kringresande !!
Förutom risk för dålig kvalitet etc - som köparen får hantera - så skräpar dessa sällskap ned ngt otroligt.
Har ni sett hur det ser ut efter dom har åkt - sopor överallt, och byggavfall i högar, inklusive asfalt och betong !

I vår kommun kostade saneringen efter ett av deras "läger" över 100 000 kr och kommunen fick ställa betongsuggor så att dom inte skulle kunna utnyttja den platsen igen (vilket innebar att andra som ibland använde denna plats som tillfällig parkering tex om dom skulle springa i området blev av med p-platserna)

Anlita gärna arbetskraft från andra länder, men undvik dessa "resesällskap" och ta in offert från en seriös firma (som då förstås har adress,telefonnummer och är F-skatteregistrerad och självklart inte har några problem att ta jobbet på faktura i efterskott) !

/K
 
Det är nog inte många som anser att precis alla utländska arbetare per automatik gör usla jobb och bajsar i syrenbuskarna.
Men den kategori som diskuteras här ska man nog ta avstånd från, om man har det minsta vett och sans.

Annars håller jag med klaskarlsson. Vi har ett par polacker i byn som jobbar genom ett företag som en av grannarna driver. De har kommit tillbaka varje år i över tio års tid. Kommer till valborg, åker hem sista oktober. Jobbar sex dagar i veckan, tio timmar om dagen - och inte till svältlön. Jag har anlitat dem för att rikta upp och byta ett tak på en byggnad från 1800-talet. Det var en fröjd att se dem jobba och resultatet blev superbt.

Men kringresande stensättare? Aldrig på min gård.
 
Tycker det är oroande att folk är så naiva när det gäller dessa travellers.
Förra året blev flera dömda till MYCKET långa fängelsestraff då det uppdagades att man i ägnat sig åt rent människohandel. Man har helt enkelt använt utslagna människor från öst som sökt lyckan i England som slavar.
Läs detta:
http://www.dailymail.co.uk/news/arti...rk-slaves.html

Den släkten som dömdes för det där har varit i Sverige bland annat.

Lennart L skrev:
Jag känner inte till att det arbetslag som jobbade hos oss dumpade avfall, tvärtom diskuterade vi lite hur vi skulle ta hand om granresterna, beslöt att jag tog hand om det själv. Sedan din synpunkt om modernt slaveri som jag inte vet var du får den ifrån vad det gäller den här gruppen. Förmodligen bygger den på generalisering och hörsägen. Killarna var effektiva, kunniga och visste helt klart vad de gjorde, proffs helt enkelt. Välbetalda eller dåligt betalda - ingen aning. Men jag undrar vad ett svenskt trädgårdsbolag eller bonde betalar sina gästarbetare - helt klart inte är det några höga löner.


'The victims were afraid, living in squalid conditions, had no money or belongings, some suffered from malnutrition while others had old fracture wounds that hadn't healed properly and one man even had scurvy.

'In stark contrast, Tommy Senior, Patrick, James-John and Josie Connors were living in almost palatial residencies, had access to whatever they needed or wanted and were free to do as they pleased.

'Having spoken to the victims, we believe that more than 100 people could have passed through the site over the years and there is no telling how much money Tommy Senior, Patrick, James-John and Josie made from forcing people to work for them.

'I hope that the victims can now begin moving on with their lives and that these sentences send a clear message that behaviour of this nature is completely unacceptable and that we will rigorously investigate and bring to justice anyone who behaves in such a manner.'
 
Redigerat:
Jag tänkte att jag lämnat min slutreflexion men jag läser ändock det som kommer in och väntar med intresse på andras egna erfarenheter av engelska och rumänska stenläggningsarbeten, mm men so far inga sådana.

Istället fortsätter generaliseringar, ibland med detaljer om något specifikt som man sedan snabbt generaliserar och påstår gäller alla.

Signaturen beamish lämnade en länk som han anser är relevant till min erfarenhet i Gustavsberg. Jag klickade på länken men kom till en inte längre existerande sida. Att det finns skrupellösa individer, banditer och kriminella, som utnyttjar människor vet vi, det kallas trafficking och vem kan tycka något positivt om detta. En variant av detta är bärplockare som lockas till Sverige och sedan lämnas vind för våg, skuldsatta över öronen

- men åter igen

- vad har det att göra med de som gör bra jobb i Gustavsberg och de erfarenheter jag jag skrev om?
 
Lennart L skrev:
Signaturen beamish lämnade en länk som han anser är relevant till min erfarenhet i Gustavsberg. Jag klickade på länken men kom till en inte längre existerande sida.
Ibland blir länkar lustiga när man klistrar in dom i inlägg, som garanterat har hänt i detta fall.
Flera av mina länkar som jag har klistrat in i olika inlägg har inte fungerat efter att inlägget blivit publicerat. Ibland kontrollerar jag om länkarna funkar.
 
Länken som Nerre publicerade fungerade och som Demmpa /beamish troligen avsåg berättar om en Irländsk banditfamilj som haft slavarbetare och nu blivit dömda till långa fängelsestraff i England. Det är för väl att rättvisan här verkar ha segrat.

Kanske kommer då effekten av åtminstone denna banditfamiljs kriminalitet försvinna och att seriösa eller i varje fall mer seriösa hantverkare/anläggningsarbetare kan få göra sina arbeten utan att belastas av liknande historier.
 
Lennart L skrev:
Länken som Nerre publicerade fungerade och som Demmpa /beamish troligen avsåg berättar om en Irländsk banditfamilj som haft slavarbetare och nu blivit dömda till långa fängelsestraff i England. Det är för väl att rättvisan här verkar ha segrat.

Kanske kommer då effekten av åtminstone denna banditfamiljs kriminalitet försvinna och att seriösa eller i varje fall mer seriösa hantverkare/anläggningsarbetare kan få göra sina arbeten utan att belastas av liknande historier.
Här är en till. En av "slavarna" dog i Skåne
http://www.dailymail.co.uk/news/art...-men-trafficked-abroad-Irish-slave-gangs.html
 
Lennart L skrev:
Helder, Det var ett utförligt svar du gav, tack för kommentarerna. Jag trodde inte man kunde läsa ut så mycket på dessa bilder tagna i tidigt morgon ljus och med slagskuggor men det går tydligen. Kanske kan jobbet göras bättre - helt klart kan det göras sämre. Jag är nöjd, mina grannar är nöjda och det är det som gäller just nu. Sedan får vi se om några år vad tjäle och annat eventuellt gör för skador. Platsen är inte tänkt för bilparkering utan för diverse aktivitet och för cyklar och eventuellt för att ställa upp en mindre båt under vintern. Det är inhägnat vilket hindrar felaktig parkering.

Sedan åter igen, jag kommenterar inget annat än just min och mina grannars erfarenhet och jag efterlyser förstahands erfarenheter från de som gör inläggen.

Avseende betalningen så skedde den som uppgjort vid två tillfällen, dels när jobbet var gjort med 50 procent dels en vecka efter med ytterligare 50 procent helt enligt överenskommelse, så att jag fick tillfälle att känna att jag var nöjd med jobbet.

Sedan vad gäller kommentarer om campingar och sådant har jag personligen ingen kunskap om men jag vet att det är ett stort problem med migrerande tillfälligt boende folk på många håll, och kanske några av dem håller på med stenläggning - det känner jag inte till och samma gäller förmodligen för de flesta som vidarebefordrar denna information.
Lite märkligt resonemang. Att så länge just dina stenar är schyssta är det helt ok att ha kontakt med organiserad brottslighet.
Lite som att köpa smuggelcigaretter från balkan och blunda för att man har med kriminella att göra. Det är ju bara några goda cigaretter efter maten.
 
  • Gilla
jimih och 2 till
  • Laddar…
Lennart L skrev:
Kanske kommer då effekten av åtminstone denna banditfamiljs kriminalitet försvinna och att seriösa eller i varje fall mer seriösa hantverkare/anläggningsarbetare kan få göra sina arbeten utan att belastas av liknande historier.
Seriösa hantverkare/anläggningsarbetare har svenskt bolag (F-skatt och moms), lämnar skriftlig offert och tar betalt via faktura.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Återigen - din koppling av dem som har gott rykte och gör bra jobb i Gustavsberg med organiserad brottslighet - var finns den ?

Gult by association - inte alltid det säkraste argumentet.
 
Lennart L skrev:
Återigen - din koppling av dem som har gott rykte och gör bra jobb i Gustavsberg med organiserad brottslighet - var finns den ?

Gult by association - inte alltid det säkraste argumentet.
Hur är det med lennart l koppling av en "seriös" hantverkare mot de hundratals som andra har vitnat om. Eller är det så att du tror att du är den enda som är förstahandskälla och träffat dessa brottslingar.

Så länge du inte lägger upp en bild på f-skatt o moms regnummer så har du ingen koppling till varför dina hantverkare inte ska kallas brottslingar och därmed kopplas ihop med de som skräpar ner, förstör och snor.
 
Svartjobbare har jag redan kommenterat - de följer ingen nationalitet de finns i alla länder, inte minst i Sverige.

Problemet i detta forum är att det inte är många som vittnat om egna erfarenheter, de flesta vittnar om andras erfarenheter eller gör generaliseringar.

Min point är fortfarande densamma - dom som jobbade här gjorde ett bra jobb och har flera referenser i området och besöker sina gamla kunder utan problem.

Hur det är på andra håll har jag tydligt sagt att jag inte kan uttala mig om.

Jag gör ingen omvänd generalisering som skulle vara av typen
Eftersom det är bra här så är det bra överallt
- ni hör väl hur dumt det låter.
 
Det är fint att de gjorde ett bra jobb. Men är du säker på att de inte hade sina husvagnar illegalt uppställda, dumpade avfall på allmän plats och såna saker?

Poängen är att en seriös hantverkare som följer alla regler har en hel del omkostnader. De låga priser som dessa kringresande håller kan inte enbart förklaras av billig inhyrd arbetskraft, det måste till mer för att kunna hålla så låga priser. Skattefiffel (ingen moms, inga arbetsgivaravgifter etc), dumpande av asfalt i skogen (för att slippa betala deponeringsavgifter), ställa upp husvagnar illegalt (campingavgift kostar mycket!).
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Lennart L skrev:
Återigen - din koppling av dem som har gott rykte och gör bra jobb i Gustavsberg med organiserad brottslighet - var finns den ?

Gult by association - inte alltid det säkraste argumentet.
Kom igen nu, har du kvitto eller inte?
Hade de f-skatt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.