Ja mobilen har bytt tangentbord av någon anledning.
Fjäråskupan säger sig ha ett vattenfilter. Det är svårt att tro på.
 
Vad är poängen med att dra köksfläktens frånluft till skorstenen? Är det mer effektivt än att öppna en vanlig kanal rakt upp genom taket eller ett utblås genom väggen?

Vi håller på att projektera för en påbyggnad där köket kommer att rymmas. Planen i dagsläget är att inte ha spisen i anslutning till skorstenen, vilket vi dock har all möjlighet att ändra. I dagsläget lutar det åt att vi kör en kolfilterlösning, vi är vegetarianer och inte så bekymrade av oss. Men så ska ju kåken gå att sälja någon gång. Alternativet tror jag är att dra en frånluftskanal rakt upp genom taket.
 
Redigerat:
Ju rakare och lodrätare imkanalen från köksfläkten är ju bättre är det flödesmässigt och rengörningsmässigt.
 
Låter rimligt, ingen som har någon tanke om det vore bättre att ansluta fläkten till skorstenen?
 
Lite OT.
Vårt hus byggdes med självdrag, då gick alla ventrör och imkanal i murade skorstenen tillsammans med kanalen från oljepannan och kanalen från öppna spisen.

Föra ägaren bytte oljepannan till fjärrvärme ca fyra år innan dom sålde, då försvann självdraget. Året efter att vi köpte huset så satte vi in FTX-ventillation. Året efter det, bytte jag imkanalen samtidigt som vi rev ner hela murade skorstenen, vi rev även den öppna spisen som vi ersatte med en täljstenskamin med tillhörande plåtskorsten. Att vi rev skorstenen var att vi bara använde en kanal i markplan och två kanaler på vinden utav totalt sju kanaler, det tog onödig yta, blev bättre planlösning efter rivningen.
 
Redigerat:
Ändå intressant att läsa, vad tycker du om FTX-ventillationen? Låter den något?
 
C cullberg skrev:
Jag skall bygga om köket i min lägenhet och kommer att prova Fjäråskupan InHouse.
Fördelen är att man har 3st olika filter, luften kyls i motorn och man får därför inte lika mycket "vattenånga" över som med ett vanligt billigt kolfilter.

[länk]
Hej, gick du på den lösningen, har du något utlåtande om Pendel / Inhouse?
 
B Börjesgrabb skrev:
Hej, gick du på den lösningen, har du något utlåtande om Pendel / Inhouse?
Fungerar bra! Haft det i 5år utan problem. Nu har jag flyttat dock.
 
  • Gilla
Börjesgrabb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.