Bygger hus och en plattsättare är nu inne och ska fixa badrummen. Såhär ser det nu mitt i processen ut i ett av badrummen. Jag är ju ingen plattsättare men ska det verkligen se ut på detta vis?

DSC_0048 1 kopia.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0049 1 kopia.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej det där såg inget vidare ut. Verkar som du har samma storlek på väggplattor och klinkers så då skall ju skarvarna naturligtvis vara mitt för varandra.
Dessutom verkar det som fix trängt upp i fogarna så då kommer det inte bli bra vid fogning av plattorna.
Lita av ojämnheterna i golv/väggvinkel kommer att försvinna vid fogning.
 
T
Lustigt att han inte har satt plattorna i fogföljd då det är samma platta och bara en vägg som ska linjera.

Att det har kommit upp fix är ju i sig inget problem då man tar bort detta innan man fogar såklart.
 
tror han har tänkt att dra en silikon sträng längst golv vinkeln så syns det inte. Vänta tills han är helt klar, så blir det säkert bra :)
 
Ja jag är ju lite förundrad över att plattorna inte linjerar från golv upp på vägg.
Ojämnheterna golv/vägg är väl det som stör mitt öga mest just nu, antagligen blir det väl lite bättre vid fogning men såhär ser det ut vid var och varannan platta längs alla fyra väggar.
Silikon mot golvet, brukar man göra så alltså?
 
T
ESSC skrev:
Ja jag är ju lite förundrad över att plattorna inte linjerar från golv upp på vägg.
Ojämnheterna golv/vägg är väl det som stör mitt öga mest just nu, antagligen blir det väl lite bättre vid fogning men såhär ser det ut vid var och varannan platta längs alla fyra väggar.
Silikon mot golvet, brukar man göra så alltså?
NEJ, ingen jäkla silikon i golvvinkeln!
 
Tänkte väl det...
Frågan är väl hur dessa ojämnheter kommer se ut när fogning är klar. Bättre förstår jag ju att det blir men blir det verkligen bra?!
 
tank77 skrev:
NEJ, ingen jäkla silikon i golvvinkeln!
Skulle det inte ändras nu och bli krav på silikon vid golvvinkel om det är golvvärme och beroende på bjälklag. Bkr pratade om det i mars iår, men lyssnade bara på ett halvt öra.

http://www.bkr.se/fileArchive/branschregler/BBV för webb.pdf

Mjukfogning bör bland annat normalt utföras
• I hörn och vinklar där underlaget på båda sidor är betong, gjuten mindre än ett år
före plattsättning
• I nyproduktion då risk för rörelser i underlaget kan väntas. Till exempel vid vägg-
vinklar då skivkonstruktion möter betongvägg, eller skivkonstruktion möter skiv-
konstruktion
• Vid övergång till andra material i väggar såsom dörrkarm/foder, fönsterkarm/foder,
och tröskel
• I tak/väggvinklar. I takvinkel får inte fog av silikon användas, då den försvårar
målningsarbeten
• I golv/väggvinkel då värmegolv är installerat.
 
Redigerat:
T
Maurer skrev:
Skulle det inte ändras nu och bli krav på silikon vid golvvinkel om det är golvvärme och beroende på bjälklag. Bkr pratade om det i mars iår, men lyssnade bara på ett halvt öra.

[länk]

Mjukfogning bör bland annat normalt utföras
• I hörn och vinklar där underlaget på båda sidor är betong, gjuten mindre än ett år
före plattsättning
• I nyproduktion då risk för rörelser i underlaget kan väntas. Till exempel vid vägg-
vinklar då skivkonstruktion möter betongvägg, eller skivkonstruktion möter skiv-
konstruktion
• Vid övergång till andra material i väggar såsom dörrkarm/foder, fönsterkarm/foder,
och tröskel
• I tak/väggvinklar. I takvinkel får inte fog av silikon användas, då den försvårar
målningsarbeten
• I golv/väggvinkel då värmegolv är installerat.
Ja, fruktansvärt korkat men det står "bör" så det är ju upp till var och en och jag har ALDRIG sett sprickor i badrum längs golvvinkeln med golvvärme.

Nej, trams är vad det är........
 
ESSC skrev:
Ja jag är ju lite förundrad över att plattorna inte linjerar från golv upp på vägg.
Ojämnheterna golv/vägg är väl det som stör mitt öga mest just nu, antagligen blir det väl lite bättre vid fogning men såhär ser det ut vid var och varannan platta längs alla fyra väggar.
Silikon mot golvet, brukar man göra så alltså?
Jag förstår heller inte varför plattsättaren inte linjerat golv och vägg. Är det samma plattor?

/Krille
 
Yes, det är samma plattor på golv och vägg.
 
Ahhh, så irriterande när plattsättaren säger att "jag vet, det blev så".
Och ingen silikon ska sättas i golvvinkeln, alla fina hålrum ska fyllas med fog.
Nja, jag vet inte om jag tycker detta är ok i ett nybyggt hus. Fortsättning följer.
 
ESSC skrev:
Yes, det är samma plattor på golv och vägg.
Jag skulle aldrig godkänna om de inte lyckats linjera plattorna på vägg och golv när det är samma platta. Någon form av yrkesstolthet måste väl plattsättaren ha i alla fall?

/Krille
 
ESSC skrev:
Ahhh, så irriterande när plattsättaren säger att "jag vet, det blev så".
Och ingen silikon ska sättas i golvvinkeln, alla fina hålrum ska fyllas med fog.
Nja, jag vet inte om jag tycker detta är ok i ett nybyggt hus. Fortsättning följer.
Det är inte okej och att han bara säger "jag vet, det blev så" är inte heller okej. Stoppa honom innan han fogar så får han göra om allt så det är rakt och linjer går ihop.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag skulle inte acceptera detta, lättare att rätta till nu än att störa sig i evigheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.