En kort fråga:

Hur ska wc-låsets vred sitta - horisontellt när det är upplåst eller vertikalt? :-/
 
Hmmm... kul fråga!

Var tvungen att tänka till lite. Hemma monterade jag vredet så att horisontellt är = öppet, vertikalt = låst. Om det är "rätt" låter jag ngn annan kommentera.

Värsta mecket var att få den röd/gröna plåten att stämma med öppet/stängt-läget.
 
Så monterade jag också. Men på en av NCCs huvudkontors wc har man monterat precis tvärtom...

När jag drar mej till minnes hur handikappanpassade wc ser ut (där låset är integererat i trycket) så är horisontellt = upplåst, vertikalt = låst.

 
Uj, uj, uj... byggfel?

Dörren kommer ju i total estetisk-harmonisk obalans om låset inte får vara vertikalt i låst läge.  ::)

Typ... ;) :p :p

 
Mogge skrev:
Allt var bättre förr... Hängande hasp = Öppet, Hasp i öglan = Låst  ;D
Njää, så var det väl inte om man såg det från utsidan. :-/
Hängande hasp = upptaget eller någon som har glömt lägga på haspen.
Hasp i öglan = antingen ledigt eller någon instängd. ;D
 
Fasting65 skrev:
Så monterade jag också. Men på en av NCCs huvudkontors wc har man monterat precis tvärtom...

När jag drar mej till minnes hur handikappanpassade wc ser ut (där låset är integererat i trycket) så är horisontellt = upplåst, vertikalt = låst.
Fästingen, det var inte lite du moddade din post! :surprised: :surprised:

Moddade mitt svar också, just in case. ;)
 
Nejnej, förr i tiden med dörrar med hasp gällde:

Öppen dörr, upptaget, stängd dörr ledigt.

Stängde man dörren blev det ju nermörkt, och man kunde inte se något och inte heller läsa i de gamla tidningarna som låg på dasset.

Och dasset var givetvis placerat så att man inte hade insyn direkt i dasset på håll när dörren var öppen.

Detta gällde på landet, i stan var det antagligen annorlunda det där med placeringen.

/EB
 
Fästingen, det var inte lite du moddade din post!
 

Jo...fast det är nog bara du och jag som vet om det  ;)

Nåväl, nu handlar det inte om ett torrdass på landet utan en modern mugg med både lyse och rinnande vatten.

Jag fick för mej att det skulle finnas en text i nåt regelverk som även reglerar hur wc-vredet ska sitta...
 
Horisontellt borde vara låst tycker jag. På så sätt ser man att det är rött när det är låst, men den gröna döljs av vredet. Det är ju när man låst man vill kunna kolla att man verkligen låste, dvs att det är rött.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.