Hej
Vet inte om det bör ligga på växthus eller något annat bättre energi/innemiljö forum? mod får flytta isf.
Har ett Willab garden Euro-serre Maxi 4 på 11.7m2 med säkerhetsglas, ett ganska högt och luftigt växthus.
Saken är den att husets vägg ligger ca 1meter från växtuset och huset har en aningen överdimensionerad Bergvärmeanläggning samt ett FTX ventillationssystem. (så vi kör rätt hög värme i huset för att kompressorn inte skall få så mycket starter/stopp.)
FTX systemet (också rätt väl tilltaget, ett System air vr700 DC) går dygnet runt, året runt.
Det suger in luft med en motor och trycker ut luft med en annan elmotor. Tilluften värms delvis upp genom en värmeväxlare av frånluften men den är långt från 100% verkningsgrad så luften som går ut från huset är ändå rätt varm, och det är stora mängder luft (isolerat 200mm rör)

Tanken är nu att trycka in varmluften från systemet in i växthuset istället för att värma upp Göteborgs stad ännu mer.
Någon som gjort något liknande ? funderar på hur det blir med fukt...har visserligen inga organiska saker i växthuset förutom växter då, det har stengolv osv. Har dessutom el därinne om man ev. behöver köra med en luftavfuktare, men det drar ju lite el vilket man helst vill undvika.
Hursom filtreras luften i ett fint filter innan den går in i värmeväxlaren, och där borde det bli en del kondensation också.. så det kanske inte är så fuktig luft efter det där? Annars borde det ju bli kondens på insidan av fönster rutorna.

Tanken är att få ett "medelhavsklimat" ungefärligt man kan ha nerium buskar, nån palm, lite för känsliga saker som inte orkar med svensk vinter helt enkelt...fast det kanske mera blir ett Engelskt klimatmed tanke på fukt smile.gif
 
Vilken är lägsta temp på avluften?

Troligtvis kommer du att få kondens.

Det vore förmodligen bättre att använda lite av bergVPns överskott till att värma växthuset lite.

Dock, om det inte är alltför komplicerat/dyrt så skulle du kunna pröva med en temporär lösning nästa vinter. Fungerar det inte bra så är det bara att återställa.
 
System air hade en bra hemsida man kunde lägga in parametrar intemp/uttemp osv och få luftempen ut ur systemet.
http://www.systemair.com/VR-700-DC-med-kon...svse-K2502.aspx
Verkar om brytpunkten går någonstans vid -5grader. Skulle säga 95% av vintern i Göteborg är utetempen över minus 5grader.
Annars pumpar den ca 100Liter/s med plusgrader. Det borde funka rätt ok utom för de allra kallaste dagarna/nätterna.
Kanske man kan ha ett termostatstyrt spjäll som styr ut luften om den går under en viss temp, sedan kör på elvärmare eller liknande.
 
Redigerat:
Verkar ju inte helt genomtänkt att behöva ha övertemp i huset för att undvika för många start/stopp. Lösningen på det problemet heter volym/arbetstank.

Men det var inte din fråga :)

Det är som tidigare skrivits sannolikt enklast och minst problem att utnyttja bergvärmen istället. Om du drar ut returen från radiatorslingan till växthuset kommer din BVP jobba med lägre temperaturer vilket ökar dess COP lite grann.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Det verkar som att du själv satt fingret på den springande punkten, även om du inte riktigt vill inse det ;)

FTX aggregatets, eller ventilationens, primära uppgift är ju inte att byta ut luft som blivit "dålig" utan just att ventilera bort fukt.

Och det är väl ganska klart att du tillför fukt till växthuset genom att ta bostadens luft från kök, tvätt och dusch, kyla ner den i FTX-aggregatet, och skicka den vidare.

En kul kontroll vore ju att mäta avluftens temperatur, som Oldboy skriver, men kanske också mäta dess RH.
 
Man får även ut RF i matrisen, men den hänger på vad det är på inluften också.
Har mätt lite och den visar som matrisen gör, i dagsläget vid en kall morgon med kanske plus 5 är det ca plus 7 kanske 8 grader ut.
Fukten vet jag inte eg om den blir ett problem, blir väl kondens på fönstren? Än sen? Det är glas, resten aluminium, golvet sten, under det en meter sand, sen Leca osv.
Börjar det växa något på glaset tro? Mögel etc? Eller kommer den stora mängden luft som kommer passera förhindra det?
Dra ut returen är ju en variant faktiskt
Sen gillar jag rätt hög värme inne, inte bara för att spara kompressorn :)
 
Bockstensmannen skrev:
Man får även ut RF i matrisen, men den hänger på vad det är på inluften också.
Har mätt lite och den visar som matrisen gör, i dagsläget vid en kall morgon med kanske plus 5 är det ca plus 7 kanske 8 grader ut.
Fukten vet jag inte eg om den blir ett problem, blir väl kondens på fönstren? Än sen? Det är glas, resten aluminium, golvet sten, under det en meter sand, sen Leca osv.
Börjar det växa något på glaset tro? Mögel etc? Eller kommer den stora mängden luft som kommer passera förhindra det?
Dra ut returen är ju en variant faktiskt
Sen gillar jag rätt hög värme inne, inte bara för att spara kompressorn :)
Tror absolut det skulle kunna funka. Växter mår ju bara bra av hög RF. Men du får nog räkna med 100% luftfuktighet i växthuset hela vintern. Möjligen lite lägre dagtid när det är soligt. Det lär rinna fukt från rutorna, rimfrost också när det är kallt ute!
 
En fläktkonvektor som kramar ur den sista värmen ur returen från uppvärmningskretsen? Den kommer att räcka långt för att hålla frostfritt. Om det inte skulle räcka, ordna en bypass från stigarledningen som du kan koppla in när du vill gasa på värmen mera.
 
Stenolofanders skrev:
En fläktkonvektor som kramar ur den sista värmen ur returen från uppvärmningskretsen? Den kommer att räcka långt för att hålla frostfritt...
Men vänta nu!
FTX-aggregat (motströms och roterande) har typiskt en verkningsgrad på 80 - 95%.

Så om jag skickar in 20-gradig luft i värmeväxlaren och det är 0°C ute, så är avluften ca 2°C.
Inte mycket att göra affär av, när avluften samtidigt har hög RH%.

Och om inneluften är 20°C och uteluften är -10° så bör avluften vara ca -6°C :(

Räknar jag fel?
 
Nae rätt
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Men vänta nu!
FTX-aggregat (motströms och roterande) har typiskt en verkningsgrad på 80 - 95%.

Så om jag skickar in 20-gradig luft i värmeväxlaren och det är 0°C ute, så är avluften ca 2°C.
Inte mycket att göra affär av, när avluften samtidigt har hög RH%.

Och om inneluften är 20°C och uteluften är -10° så bör avluften vara ca -6°C :(

Räknar jag fel?
Fast menar inte Stenolofanders returen på den vattenburna värmen?

Men nu är jag osäker på om TS har vattenburen värme överhuvudtaget.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
largab skrev:
Nae rätt
Tack :)

Och jag skulle gissa att växthuset, tack vare värmen från marken, och en aning solinstrålning, även mitt i vintern, redan utan annan uppvärmning håller en eller två grader högre temperatur än vad det är i "det fria".

Ja, bockstensmannen, du får väl dra dina egna slutsatser ;)
 
Inte riktigt enl matrisen, hamnar det vid utetemp -10 och en frånluftstemp på 20 på ca -3. Fast göteborgsvintrar är det sällan så kallt. Så 95% av tiden är det betydligt varmare än -5grader vintertid här därav tanken att ha ett temostatventil. Sen volymen, 100l/s borde göra att verkligen allt i växthuset blir plusgrader.
Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock lutar det åt att dra ut vattenrör från returslingan. Och något gammalt element, det är ännu enklare att dra ut ett par smala isolerade vattenrör.
Alternativt lyfta på lite stenar och lägga ut lite skumplast och någon golvvärme historia. Men det kanske blir tufft att värma upp genom såppas tjock sten, det är ju 50mm tumlad benders som golv

Skärmklipp1.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Skall dock mäta tempen på utgående luft nästa vinter så man ser vad det ligger på. Vore onekligen intressant att testa det.





KnockOnWood skrev:
Men vänta nu!
FTX-aggregat (motströms och roterande) har typiskt en verkningsgrad på 80 - 95%.

Så om jag skickar in 20-gradig luft i värmeväxlaren och det är 0°C ute, så är avluften ca 2°C.
Inte mycket att göra affär av, när avluften samtidigt har hög RH%.

Och om inneluften är 20°C och uteluften är -10° så bör avluften vara ca -6°C :(

Räknar jag fel?
 
Redigerat:
Blev ett begagnat enkelradigt vattenelement på 2.20m med termostat från Blocket och några vattenrör + kopplingar så det gick på under 1000lappen. Nu skall det förhoppningsvis bli frostfritt..
Lite fix kvar, skall lägga på ett träskydd uppepå "typ ett fartgupp" så man inte snubblar och drar med sig rören...
tack för tips (y)
Bergvärme_växthus1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bergvärme_växthus.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bockstensmannen skrev:
...Nu skall det förhoppningsvis bli frostfritt...
Ett halvår ungefär kan du nog känna dig trygg i alla fall :)

Elementet blir bra att torka handdukar och annat på också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.