OK, funderar på furugolv nu. Är det VÄLDIGT svårskött? Är det
VÄLDIGT känsligt för smulor, smuts och så vidare? Krävs det militantisk städdisciplin?

Tacksam för svar. :D
 
Det är väl inte särskilt känsligt för smulor, åtminstone inte efter ett par år då det gulnat/mörknat rejält så städningen tyckte jag inte var nåt problem.
Det som golvet däremot är känsligare inför (och som snarare krävde en "furir" ::)) är tappade bestick, klackar, möbeldragning, gunghästar, ev. hjul på möbler som flyttas omkring, grus och småsten osv. osv.......... dvs. det mesta som förekommer i ett normalt hem med barn ;) blir mao. superlätt gropar och tryckmärken MEN å andra sidan finns det inget som slår ett nyslipat/vitpigmenterat furugolv utseendemässigt enligt mitt förmenande. Bara så underbart vackert :-*

//Christina.
 
Är det verkligen det...?
Jag har fått för mig att det är lite mjukare än furu.
Däremot tycker jag att det är vackrare, lite mindre ådring och lite mindre, men fler kvistar. Och sen är det mycket vitare.
 
Jag upplever vårt kalkbehandlade och såpaskurade golv som hårdare än dem som bara är såpaskurade.
Det påstås ju dessutom vara så.
Men det innebär inte att det inte blir skador när man kastar leksaksbilar från övervåningen.
 
Jag tror att du har fel igen e ;) Fura är både hårdare och fukttåligare än gran. Båda blir dock hårdare med tiden av oljning/såpning/slitage. Gran är däremot betydligt starkare vid brott. Bra till ex. resning, takstolar, bjälklag odyl, fura till panel, lister, fönstersnickerier osv.
 
yonna skrev:
Rena katastrofen efter ungarnas första party ... Aldrig mer furugolv för mig.
Jag har brädgolv av gran, en kompis satt på min kontorsstol och spelade dataspel med inlevelse, aldrig mer trägolv utan skydd under kontorsstolen ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.