Hej,

drömmer lite om att i framtiden ha råd med att skaffa en pool. Läser lite här och var på internet, och konsensus verkar vara att en pool-anläggning kostar minst 100 000kr. Men när jag räknar på det hamnar jag en hel del under det.

Så, ni som anlagt pool, eller fått det gjort, vad kostade det er och ser mina poster rimliga ut?

Poolpaket inkl. stege, filter, pump, kopplingar etc. 33 000kr

http://www.blocket.se/malmo/Pool_6_25x3_60x1_50__Kampanj__52918655.htm?ca=23_11&w=0

Luft/vatten-värmepump ca 10 000kr
http://www.hempool.se/index.php/poolvarme-2/fairland-rapid-mini-rmn05n-5-0kw-230v.html

Grävning ca 8 000kr

Makadam etc 5 000kr

Stenläggning runt omkring 10 000kr

Totalt: 66 000kr
 
Vatten fram till poolen, trädäck/stensättning runt poolen, poolskydd sedan brukar man ju alltid göra lite extra såsom belysning, eldragning, utemöbler osv
 
8' för grävning :)
Antar det inkluderar bortforsling av schaktmassor också.

Kan ju dra iväg om man skall med eldragning ny central etc, eljobben i samband med pool bör man kanske lämna bort, det mesta iaf.
 
Det var ett billigt poolpaket, mindre än hälften av vad man får ge hos de större tillverkarna (folkpool, poolkungen, poolstore, etc). Den verkar också vara oisolerad. Försök få rekommendationer på den så att det inte är urusel kvalitet.
Grävningen kostar antagligen mycket mer än 8000+5000, om du inte bor på landet och en bonde kan gräva med sin traktor och dumpa massorna runt hörnet. Om inte, räkna med minst 50000 för gräv+återfyllnadsmassor+deponi.
Stenläggning brukar man uppskatta till ca 1000 kr/m2 inkl allt, men då skall också återfyllningen vara extra bra gjord och packad.
 
sulfobus skrev:
Det var ett billigt poolpaket, mindre än hälften av vad man får ge hos de större tillverkarna (folkpool, poolkungen, poolstore, etc). Den verkar också vara oisolerad. Försök få rekommendationer på den så att det inte är urusel kvalitet.
Grävningen kostar antagligen mycket mer än 8000+5000, om du inte bor på landet och en bonde kan gräva med sin traktor och dumpa massorna runt hörnet. Om inte, räkna med minst 50000 för gräv+återfyllnadsmassor+deponi.
Stenläggning brukar man uppskatta till ca 1000 kr/m2 inkl allt, men då skall också återfyllningen vara extra bra gjord och packad.
50k är väll lite att ta i!

Grävde ur 150-170kvm infart förra sommaren och det kostade mig 2500kr att bli av med lite mer än 60ton massor!
Kommunen som stog med container och fraktade bort allt!

Fick bra pris på grävningen men det tog 27timmar och då var det mycket lallande och finplanerande av gräsmattan samt att han la ut ca 20t 0-30 inför vintern. En pool borde ta Max två dagar att gräva ut, tar det längre tid håller man på med klåpare.

Men visst bor man i södra delarna sväljer man kanske allt med hull och hår när det kommer till prissättning
 
  • Gilla
Mikol241
  • Laddar…
Deponi i storstan kostar skjortan, kan man bli av med det på annat sätt är det bara att gratulera.
Min grop tog två dagar att gräva, helt utan komplikationer. Tre man: En i 10-tonsgrävare, en i minidumper, en i lastbil fram och tillbaka till dumpningsplatsen/grustaget. Kan grävaren lasta direkt i container så behövs såklart ingen dumper. Jag tycker inte 50000 är orimligt för det jobbet (inkl makadam+återfyllnadsgrus). Bara att hyra grävare+dumper i två dagar går på minst 15000. Men visst, det var ju inget kompispris, men det är nog vad man kan räkna med.
 
Min grop gick på 56 tusen, en 8x4 pool med teknikrum nedgrävt bredvid.... Sen tillkom en pall betong, 40 tusen för trallen, 80 tusen för pool tak, 117 tusen för pool(isolerad pp pool). Elskåp, El framtagning, poolrobot... Ja man landar ju närmre 300 än 100 iaf ;-)
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
detta är verkligen en "hur långt är ett snöre"-fråga. Du kan köpa en vattenpump för 1000 spänn och du kan köpa en för 8000 spänn.

Du kan köpa en plåtpool från JF fritid och gräva ner eller så kan du gjuta väggar i betong som kommer överleva nästa istid. STOR skillnad i pris.
 
  • Gilla
1hus
  • Laddar…
8 000 för grävningen! Det är nog i så fall bra. Där jag bor kostar en grävare knappt 1000:-/timma inkl moms, men du kanske känner någon som kan gräva och då är det naturligtvis en helt annan historia.

Vi har precis börjat med vår pool, grävaren har nog redan jobbat i 8 timmar (dvs 8000:) + att vi haft leverans på makadam/kross för botten & återfyllnad (8-16 + stenmjöl till botten för ca 10000:- + vi kommer att behöva köpa 8-16 för ca 5000:- till). Då har vi inte ens börjat med själva poolen utan bara markarbetet.

I vårt fall stötte grävaren också på en bergsklack i botten, vilket gör att vi antingen måste hitta ny lösning eller spräcka berget, hydralborr på grävaren förelogs av poolförsäljaren men grävmaskinisten menar att berget är för hårt för det (vill inte spränga), leder till mer timmar med grävaren + transportera bort sten om vi ska göra en sådan lösning. Tänker att många kanske glömmer bort kostnaden för själva markarbetet när man planerar poolbygget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.