Tänkte skapa ett ny tråd där man ger ett försäkringsproblem så får man gissa vad försäkringsbolaget kommer att säga. Lite som "Will it float?", fast "Will the insurance company pay up?"

Ska ringa dem imorgon, så gissa friskt.

Vi håller på att fönsterrenovera så vi har en lastbil uppställd på tomten. Så igår när jag klippte gräset så raslade det till under gräsmaskinen, som att det var småsten från grusgången som hamnat fel, samtidgit så smällde det till i lasbilens passagerarfönster 15 meter bort. Hela fönstret rämnade.

Jag har LF + drulle.

Själv tycker jag att försäkringen borde täcka.

Vad tror du?
 
Typiskt drulle tycker jag.
 
Lastbilens fönster kommer att ersättas via primärförsäkring med självrisk för glasskada.

Drulleförsäkring ersätter aldrig fordon och är endast till för ens egen egendom eller egendom man disponerar motsvarande som ens egen (skoldator, musikskolans fiol etc).

Om det kan anses att man orsakat skadan med uppsåt eller pga oaktsamhet så kan man anses skadeståndsskyldig. Då kan ansvarsförsäkringen i hemförsäkringen ersätta minus självrisk.

I detta fall skulle jag säga att lastbilens försäkring ersätter fönstret och TS får ersätta självrisken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.