Vet något förresten vad som definierar ett tak? Tittar man på brutna sadeltak kan vissa branta partier ha oerhört brant lutning och "fungera" som en vägg. Kan jag kankse bara snedställa våra väggar lite för att få det att se ut som tak? Måste taket gå över fasadlivet, eller kan ett litet brutet tak i mitten av huset räknas som "tak" med förutsättningar att man har väggar som är lägre än 0,7 m? I detaljplanen står inget om maximal taklutning.
 
Jag hade nog börjat med att prata med inblandade experter hos länsstyrelsen och om kommunen på nått vis är med på det hela.
Sen med såna grannar hade jag nog dragit till med det värsta som går att få igenom vad det gäller byggnadshöjd och låtit huset ha kvar dess placering.
Om de jävlas på alla sätt så hade jag personligen inte lagt ens 5 minuter på att försöka kompromissa nått, då kommer du bara ha en massa gnäll om allt möjligt i framtiden om du ger med dig.

Hur kommer det sig att ni kommit så pass långt med bygget och det nu blir överklagat?
Det är väl bara en kort tid man har på sig efter bygglovet blivit godkänt?
 
  • Gilla
crillux och 1 till
  • Laddar…
Det kan nog löna sig att kolla vad som räknas som tak eller sneda väggar, min erfarenhet är att kommunala tjänstemän är väldigt fyrkantiga och kan godkänna vad som helst om det passar deras mallar och ingenting om det är utanför :)
 
Jag vet inte om jag skulle vara så sugen på att bo i ett område där alla hatar mig redan innan jag flyttat in.
 
Norrhyttan skrev:
Jag vet inte om jag skulle vara så sugen på att bo i ett område där alla hatar mig redan innan jag flyttat in.
Hur blev en granne helt plötsligt till alla?
 
thomasx skrev:
Hur blev en granne helt plötsligt till alla?
Nä, du har rätt. Det kanske är isolerat. Men tyvärr är det ju ofta så att en gnällig granne får med sig resten i en mobb mot de nya fridstörarna som man anser kommer inbufflandes.
Förhoppningsvis är det som du säger - bara en. Det kan vara nog så motigt.
 
Norrhyttan skrev:
Nä, du har rätt. Det kanske är isolerat. Men tyvärr är det ju ofta så att en gnällig granne får med sig resten i en mobb mot de nya fridstörarna som man anser kommer inbufflandes.
Förhoppningsvis är det som du säger - bara en. Det kan vara nog så motigt.
Vi har endast haft glada miner och välkomnande resterande grannar som berömt huset och tyckt att det skulle bli så kul att få ett fint hus att ha som granne och spännande att se under byggnationen.
 
Pumba skrev:
Jag hade nog börjat med att prata med inblandade experter hos länsstyrelsen och om kommunen på nått vis är med på det hela.
Sen med såna grannar hade jag nog dragit till med det värsta som går att få igenom vad det gäller byggnadshöjd och låtit huset ha kvar dess placering.
Om de jävlas på alla sätt så hade jag personligen inte lagt ens 5 minuter på att försöka kompromissa nått, då kommer du bara ha en massa gnäll om allt möjligt i framtiden om du ger med dig.

Hur kommer det sig att ni kommit så pass långt med bygget och det nu blir överklagat?
Det är väl bara en kort tid man har på sig efter bygglovet blivit godkänt?
Då vi har reviderat ritningarna ganska många gånger redan, med kommunen som gett klara riktlinjer om hur vi ska förhålla oss har det efter 2 år kännts som att vi äntligen lyckats leva upp till deras krav. De var nöjda och trodde inte heller att en överklagan skulle gå igenom. " Vi kan inte lova något, men vi har svårt att tro att det kommer någon som helst vart med det här" blev svaret när vi frågade om överklagan. Därför kände vi oss nästa helt övertygade om att det bara var drammel de kom med. Vi kunde eventuellt föreställa oss att någon av de andra punkterna skulle lyftas och att vi skulle behöva justera markhöjningen som kommunen hade propsat på att höja ännu högre än vad vi hade tänkt. Det skulle vara relativt enkelt ordnat.

Vi fick bygglov i januari, började planera och projektera kort därefter. Besked från länsstyrelsen kom nu 5,5 månad senare. En riktig chock blev det.

Ja visst har man lust att dra till med det värsta tänkbara, de blev lite ställda när jag frågade om de hellre ville ha det här höga taket. Men samtidigt blir det groteskt fult. Vi siktar eventuellt på att få igenom ett sådant bygglov och i efterhnad om ca 1 år innan färdigställandet se hur stämningen ser ut och försöka ändra bygglovet igen.

Ja, jag känner att det räcker med vänlighet från min sida nu, det har varit en strategi för att kunne bibehålla eller skapa en relation så att bråket inte skulle gå överstyr, men så lite som dom "ger" oss verkar det nu inte fungera. Alltså mer tydlig, saklig och sluta lyssna på dom verkar det som.

Förresten planerar de att flytta därifrån, de letar tydligen boende enligt de andra trevliga grannarna, så de verkar ha detta som ett slags hobbyprojekt, att förstöra. Pensionärer som inte har så mycket bättre för sig.
 
Det där med branta tak/väggar.

Det spricker troligen på bygghöjden. Om du har ett tak som är brantare än 45 grader så blir bygghöden högre. Den räknas ju som den punkt där taket skär en tänkt linje från fasaden. Och om taket är brantare än 45 grader så drar man en linje från högsta punkten med 45 graders lutning. Där den skär den tänkta fasaden, där har du din bygghöjd.
 
hempularen skrev:
Det där med branta tak/väggar.

Det spricker troligen på bygghöjden. Om du har ett tak som är brantare än 45 grader så blir bygghöden högre. Den räknas ju som den punkt där taket skär en tänkt linje från fasaden. Och om taket är brantare än 45 grader så drar man en linje från högsta punkten med 45 graders lutning. Där den skär den tänkta fasaden, där har du din bygghöjd.
Byggnadshöjden blir densamma. Tanken var att göra ett brutet tak innanför fasadlivet. Alltså under den tillåtna 45-gradersvinkeln. Bifogar skiss, Den gröna är upphävt bygglov, det svarta med brutet tak, den rosa med länsstyrelsens lösning. tak.jpg
 
Uppdatering för den som är intresserad: Länssyrelen kan inte ge någon mer vägledning i mitt fall, de får bara bedöma aktuella överklagan och inte föreslå eller vägleda i ändringar. Där fick jag inte mycket svar. De visste heller inte hur man definierar ett tak utan hänvisade till kommunen.

Kommunen i sin tur förstår spontant inte varför bygglovet upphävdes. De har bara läst beslutet än så länge där det inte framgår varför de ser huset som två våningar, men efter jag försökt förklara tycker de ändå att det låter konstigt. De skulle höra av sig när de kollat upp ärendet mer.
 
Tänk på att ni själva bör överklaga länstyrelsens beslut inom given tid. Det är ju en linje som jag tycker ni skall ta under alla omständigheter. Såvida det nu inte blir uppenbart att de resonerat korrekt.
 
Redigerat:
Kan det vara en framkomlig väg att ni överklagar länsstyrelsens beslut att upphäva bygglovet, samtidigt som ni försöker övertyga er missnöjda granne om att dra tillbaks sitt ärende hos länsstyrelsen? Jag vet inte om det går att göra så, men isåfall kanske ni kan bygga enligt den ursprungliga planen.
 
Vet inte om jag fattat rätt här, men ni har alltså fått ett bygglov, som överklagats i rättan tid? Och ni började bygga i förvissning att överklagandet skulle avslås?

Med tanke på den lite speciella formen på huset så känns det lite djärvt.
 
pelpet skrev:
Kan det vara en framkomlig väg att ni överklagar länsstyrelsens beslut att upphäva bygglovet, samtidigt som ni försöker övertyga er missnöjda granne om att dra tillbaks sitt ärende hos länsstyrelsen? Jag vet inte om det går att göra så, men isåfall kanske ni kan bygga enligt den ursprungliga planen.
Grannen kan inte dra tillbaka sin överklagan, även om de skulle vilja. Bygglovet är bortblåst och endast en ny överklagan till mark och miljödomstolen eller ett nytt bygglov är nästa steg. Vi väljer att pröva båda riktningarna.

Däremot finns det en chans att grannen inser att det i och med en ändring av huset bara blir värre för dem, och därmed går med på att låta bli att överklaga ett nytt bygglov, som ser ut enligt det gamla. Då ska även kommunen gå med på detta. Just nu verkar det inte troligt att grannarna backar. Så det blir förmodligen ett nytt tak. Kanske att vi så småningom kan ändra bygglovet och därmed taket ytterligare och slippa allt det dåliga det nya bygglovet skulle föra med sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.