Hej,

Jag blir om fyra veckor lycklig ägare till mitt första hus och kommer att behöva se över vissa delar av tekniken, bland annat villalarmet som är från 1996. Idag sitter ett DSC Power 832 som centralapparat kopplad till Svensk Bevakningstjänst via fasta telenätet och med ett tiotal rörelsedetektorer, 5-6 rökdetektorer och ett otal fönster- och dörredetekotrer.

Jag kommer inte att ha något fast telefonabonnemang, men drar in internet via fiber.

Jag tänker mig att jag vill ha en modernare utrustning som går att övervaka på distans med hjälp av ett webbgränssnitt och/eller en smartphone-app och som går att koppla samman med någon form av hemautomatisering för att tända/släcka lampor, övervakningskameror etc, men som fortfarande går att koppla till en larmcentral för väktarutryckning. Jag skulle gärna även på distans vilja kunna styra ett dörrlås för att släppa in hantverkare, städhjälp, grannar, etc.

Två frågor till forumet:

1. Vad ska man välja för larm-/hemautomationssystem som möter dessa behov?
2. Kan jag använda befintliga detektorer (rörelse, rök, fönster, dörr) och kablar till en ny centralapparat av annat märke, eller måste jag byta ut dem också?

Jag är övergenomsnittligt händig och teknikintresserad och skulle gärna vilja utföra så mycket av jobbet som möjligt på egen hand.

Stort tack på förhand!
 
Shit. Detta luktar väldigt lång väg som reverse marknadsföring...eller är jag helt ute o cyklar. Alla punkter pekar på ett o samma larm där egentligen allt TS rabblar upp är något de marknadsför.
 
Ledsen om jag missat något uppenbart, det här är en ny värld för mig. Icke desto mindre skulle jag verkligen vilja hjälp och är inte ute efter att ge gratis draghjälp åt någon leverantör.
 
Det låter inte orimligt att du kan använda åtminstone en del av utrustningen. Magnetkontakter åldras nog inte nämnvärt, men pir och rökdetektorer kanske inte skadar att bytas ut. Sen beror det ju på hur det är kopplat, vilka motstånd, om kablarna räcker till nya centralen osv.
Jag är mycket nöjd med mitt siemens spc, som säkert skulle fixa dina önskemål. Dsc har nog något nästan likvärdigt. Skumma gärna de larmtrådar om spc som finns i larmsektionen här. Där finns mycket matnyttigt.
 
Stort tack!

Men det är alltså inte så att en leverantörs detektorer bara fungerar inom den egna fabrikatfamiljen? Skulle kännas bra att inte behöva byta ut allt, framförallt skönt att kunna återanvända befintliga kabeldragningar då jag inte har lust att riva alltför mycket om det inte är nödvändigt.
 
Trådbundna detektorer består ju i princip av själva detektorn, en larmbrytare och ofta en sabotagebrytare. Detektorn matas oftast med 12v från centralen och larmbrytaren är bara en simpel brytare som bryter larmslingan när den detekterar något. Sabotaget likadant, bryter ifall man öppnar locket.
Så länge de funkar så, så kan du välja fritt. En magnetkontakt är ju bara en simpel brytare.
Med trådlösa prylar är det annorlunda, där måste ju grejerna prata samma språk för att det ska funka.
Trådadade detektorer är därför betydligt billigare än trådlösa.
 
Trådlösa deckare brukar vara märkesspecifika.

Ett alternativ för dig är ju att skaffa en modernare central från DSC och sen förse den med ett nätinterface plus en GSM/3G modul.

Att köra larm över IP är inte helt rekommenderat då du inte har någon som helst garanterad tillgänglighet på en konsumentuppkoppling.
 
Funkar utmärkt att köra med dina gamla, dock kan du behöva byta ut några men då pga av ålder. Jag har samma situation i mitt hus men ett gammalt securitaslarm och kommer troligtvis byta ut centralenheten endast mot ett Siemens. Har haft en kille här som tittat på det och förklarat det för mig :)
 
Behåller du detektorerna så kan du få byta eventuella motstånd i detektorerna då olika tillverkare kan ha olika balanseringsmotstånd. Det är dock inget stort problem. Nya detektorer brukar ha det inbyggt och du väljer värden på balanseringen via byglar.

MVH

Anders
 
Är inte helt säker men kolla upp om inte en envizalink funkar med 832, tror nästan det. Du kan använda larmet egna utgångar för att styra vad du nu vill. Problemet är nog eventuella kameror
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.