Självklart förstår jag att det är jätte svårt att säga vad olika saker kostar.. Men efter jag har kikat runt lite verkar nästan alla stora projekt kosta runt 100 000kr. Men vad har det kostat för er?
Husets storlek är 115kvm, samt biaria 20kvm.
Det som ska göras är:

Stambyte: det finns två små gästtoaletter, samt ett lite större badrum med badkar.
Nytt kök
Renovering av två små gästtoaletter, samt ett "normal stort" badrum.
Byte av fönster
Byte av el i hela huset.
Samt nytt tak..

:)
 
800 000:-
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Gissar på ett spann mellan 200 000 och 2 000 000
Svårt att säga när vi inte vet mer om förutsättningarna. Ska du göra det själv eller ta in företag?
Stambyte på 1 eller 2 plan?
Ikea kök eller liknande eller av högre klass såsom hth?
Hur många fönster och trä? Trä-Alu? eller plast?
Vad för tak? Betong, papp, plåt eller tegel?
osv osv osv.... Bifoga lite bilder och lite mer info så ska du nog kunna få rätt så någorlunda realistiska uppskattningar istället för rena gissningar.
 
Det bör ju ligga i spannet 500 000-1 000 000 kronor beroende på om du ska göra något själv eller inte.
 
Goteborg skrev:
Gissar på ett spann mellan 200 000 och 2 000 000
Svårt att säga när vi inte vet mer om förutsättningarna. Ska du göra det själv eller ta in företag?
Stambyte på 1 eller 2 plan?
Ikea kök eller liknande eller av högre klass såsom hth?
Hur många fönster och trä? Trä-Alu? eller plast?
Vad för tak? Betong, papp, plåt eller tegel?
osv osv osv.... Bifoga lite bilder och lite mer info så ska du nog kunna få rätt så någorlunda realistiska uppskattningar istället för rena gissningar.
Vi kommer hyra in företag som kommer göra det mesta utav jobbet..
Vi kan ju göra lite som att riva ut kök och badrum men inte så mycket mer.
Vi kommer satsa på ett ikea kök.
7 normalstora fönster samt 4 små.Vi vet inte än vad för fönster vi ska välja.
Vi kommer inte behöva köpa några betångplattor då de byttes för 10 år sedan, men de som bodde där då fixade inte isoleringen under. :/
Huset är 1 1/2 plans villa. En liten gäst toalett på båda våningarna och ett större badrum i källaren.
 
En liten till fundering, vi ska ju byta all el i huset samt alla vattenledningar osv, Men man kan väl börja med ett rum i taget? Tex vid stambyte blir det ju lite jobbigt om man river alla badrum och kök samtidigt? :p
 
simme123 skrev:
En liten till fundering, vi ska ju byta all el i huset samt alla vattenledningar osv, Men man kan väl börja med ett rum i taget? Tex vid stambyte blir det ju lite jobbigt om man river alla badrum och kök samtidigt? :p
Ja, om du t.ex. gör köket så sätter du ju nya avloppsrör där och eventuellt nya vattenrör om du ska byta de stammarna också. Sedan när du gjort samtliga badrum också så byter du själva stammen och gärna också servisledningen in i huset.
 
Försök att få med så mycket som möjligt på en gång, håller man på och "duttar" för mycket kommer res och ställtidskostnad att bli lika stor som den verkliga arbetskostnaden.
 
20 000-30 000 kr/m2
 
simme123 skrev:
Huset är 1 1/2 plans villa. En liten gäst toalett på båda våningarna och ett större badrum i källaren.
Är det OK att göra en större renovering av toaletterna utan att göra om den på bottenplanet till ett badrum? Handikappstillgänglighet..
 
Handikappstillgänglighet gäller väl inte regelmässigt på äldre hus.
 
Handikappstillgänglighet gäller väl alla vid större renoveringar/ombyggnader. Men det brukar kommunen så snällt tala om även om man inte frågar :)
 
Jag kan inte se hur kommunen skulle kunna ställa sådana krav vid en renovering, man behöver väl inte söka bygglov, eller ens lämna in en bygganmälan för att byta stammar, fönster eller för att renovera?
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Förlåt, du har rätt. Det är vid bygglov de ställer sådana krav, jag förstår inte själv hur jag tänkte där. :surprised:
Fick till det i mitt huvud att det var en bygglovspliktig renovering/ombyggnad.
Tur att det finns människor som rättar till där det blivit fel. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.