Tittar på att köpa ett hus på en relativt stor tomt (3700kvm).

Då jag har två hundar och planerar att i framtiden skaffa höns vill jag bygga ett plank som alltså främst skall hindra djur från att komma ut (men också in så att hönsen kan gå lösa dagtid utan större räv/varg-risk) men också verka som insynsskydd.

Drömmen hade givetvis varit att rama in så stor del av tomten som möjligt och jag önskar att ha ett falurött plank i stil med det på bilden. Det spelar ingen roll om det ser olika ut på fram/baksida men viktigt är att det är heltäckande och alltså ingen insyn. Planket bör vara ca 160-180cm högt.

23600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undrar om någon har ungefärliga priser på:
Vad skulle det kosta i material att bygga ett plank som är ca 220m (alla sidor)?
Hur lång tid skulle det ta för en händig men inte så snickarvan?

Vad skulle det kosta att leja bort till en snickare?
Ungefär hur lång tid skulle det ta för en snickare att göra hela jobbet?
 
Material ca 50000:- med plintkonstruktion, ska du ha sockel som på bilden kostar det betydligt mer.

Svårt att uppskatta tid när det blir så mycket bör det gå snabbare efter hand, antag tex 10m/dag för en person det ger en kostnad på ca 400:-/m
 
Tack för uppskattningen!
Nej jag skall inte ha sockel utan det vara bara planket jag ville åt och precis som du skrev har jag tänkt plintar ner i gräsmattan :)
 
Har du kollat så ditt plank inte är bygglovspliktigt ?
Vore synd att bygga upp något fint och sedan tvingas riva det.:confused:
 
Jag vet om att det är bygglovspliktigt :)
Men vill inte begära bygglov för något som jag inte har råd att bygga ^^
 
Undrar om det inte skulle gå fortare om man gör en jigg (mall) och använder en spikpistol.
Borde gå fort att göra sektioner som är ca 2m breda och sedan skruva ihop dessa med varandra.
Har man färdigsågat virke innan spikning så borde det vara ganska lätt att fixa.
 
Micro, du får gärna förklara vidare :)

Tänker du dig då att jag gör hela planksektioner som jag sedan fäster på de stolpar som sitter på plintarna?
Räcker det med en plint per 2m eller bör de vara tätare/längre isär?
 
Japp jag tänkte att du gör hela sektioner som du senare skruvar ihop.
Jag tänkte typ masstillverkning (fabrik).
Vet ej vilket avstånd som blir bäst då jag ej är snickare till yrket.
Om du har en stor jigg - form som du lägger i alla reglar , brädor osv i så blir ju alla sektioner lika för dig.
Du får ju även alla sektioner i vinkel och kan gå runt sektionen o spika alla spikar.
Tror det är lättare än att spika upp allt på plats då det kan bli snett och svårt att allt bra.
Fast detta är bara min tanke..Och jag skulle ha gjort så i ditt fall.
 
Låter som en bra idé!
Och har man sektionen liggandes blir det också enklare för mig som bara är 160 lång :D blir en väldig massa klättrande på stege annars
 
Micro kan säkert ha rätt att det går att rationalisera men det beror också på hur plan tomten är med kuperad tomt blir det svårare att prefabricera då varje sektion blir rombisk.

2-2,5 meter är nog lagom mellan plintarna.

Om man gör konstruktionen med 2 eller 3 längsgående reglar som brädorna fästs i, så blir det väldigt hållbart om dom reglarna går över tre plintar, så köp ett paket med tex 4,8m reglar och ha 2,4m mellan plintarna.
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
Tomten är relativt plan och troligen även lättgrävd med en enkel gräsmatta.

Så hur lång tid tror ni att det skulle ta mig med denna metod?
 
My07 skrev:
Tomten är relativt plan och troligen även lättgrävd med en enkel gräsmatta.

Så hur lång tid tror ni att det skulle ta mig med denna metod?
Hur långt är ett snöre ?? Ungefär lika svårt att svara på.:D
Det beror på dig helt och hållet hur lång tid det tar.
Jag skulle nog tro ett par veckor om du jobbar några timmar om dagen.
Det tar ett en stund att gräva ner alla dessa plintar och det är tungt ,är det dessutom högsommarvärme så är det ännu jobbigare o greja.
Att snickra och måla beror också på hur länge du orkar varje dag osv..
Obs!! Det är inget illa menat från min sida. Tror bara proffs kan räkna på hur lång tid det kan tänkas ta för dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.