Hej,

Vet inte vilket forum detta hör hemma i, men övrigt kan väl aldrig vara fel ;-)

vi har nyligen köpt ett hus som vi tillträdde i måndags. Nu börjar jag bli rädd för en dålig lukt som finns i huset. Tidigare när huset var bebott av den förra ägaren märkte vi ingenting och besiktningsmannen (som varit där två gånger) konstaterade andra gången att luften var "frisk" efter syllbyte. Huset är ett klassiskt 70-talshus byggt på bottenplatta (som sagt, yttersyllar och längsgående bärande syll är nyligen utbytta).

Den tidigare ägaren har bott där väldigt sparsamt det sista året och i princip haft så väl värme som ventilation avslagen.

Igår var jag i huset och satte på värmen samt "grejade" lite. När jag efter en timme kom hem igen märkte jag en doft i kläderna (fukt eller mögel???). När man kommer in i huset möts man av en doft liknande "våt hund".

Även om vi nu värmer upp huset och vädrar ut lukten, innebär det egentligen inte att där är ett problem, eller är det helt enkelt så att fukt i kombination med dålig ventilation kan generera en lukt???

Desperat....
 
Om värmen inte varit på så tror jag denna lukt kommer att försvinna då ni haft den på ett tag. Jämför med min gamla sommarstuga. Då jag kom dit och hade varit borta några veckor, särskilt då jag åkte dit för att höststäda, luktade det allt annat än gott då värmen slogs på. Men det släppte efter ett tag, så jag tror inte du behöver vara orolig! :) [smiley=bath.gif]
 
Lite lugnare!
Hoppas du har rätt.

Känns på något sätt ändå som det är ett bakomliggande problem, eller?
 
Njae det tror jag inte. Om inte värmen är på BLIR det fuktigt. Då länge det är kallt märks inget, då man vrmer upp huset igen förångas fukten och då börjar det lukta. Då huset torkat igen så bör det inte lukta heller. Det är därför det är så viktigt att man inte har dubbla fuktspärrar, eftersom man då kan stänga in kondensfukt.
 
Tack Sophia!
Ringde också till besiktningsmannen som sa i princip samma sak!

Gillar din signatur! Känner mig ganska dum just nu!!! (en hel hönsgård av en liten fjäder).

Nu ska renoveringen planeras! Ses på andra forum med fler dumma frågor... ;D
 
*skrattar* Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar! ;) Då ni bott i huset ett år kommer ni upptäcka en ocean av saker som ni lärt er, man lär sig otroligt mycket hela tiden då man har hus, särskilt om man renoverar som ni ska göra. Lycka till med det och visa gärna lite bilder till oss nyfikna! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.