Måste kolla lite med er folk som är kunniga om jag räknat rätt, för det är en viss skillnad då, eller ungefär 15-20000kr i skillnad. =)

garage. måtten 11.4x7.8m och takhöjd 3m är det nu räknat på. Ett sätt så räkna jag ut ytterpanelen, då fick jag det till 2280m och 22000kr typ. och det kändes, stämmer det verkligen?

Men så fick jag en länk till byggbeskrivningar.se och virkesåtgång hitta jag där. alltså och titta på lockbrädor där- och titta på t.ex dem med 120mm båda två.
och då räkna jag ut arena på väggen, 11.4x3 = 34.2 och 7.8x3=23,4 och då får man ju 34,2x5=171 där sen står det ett värde som är 5lm/m2 och då blir de 23,4x5 =117. och då har man ju 171+117x2=576. och då bara 6000, de är en viss skillnad både i meter och pris.

Är alltså har jag då gjort rätt eller har jag även fattat beskrivning på sidan också fel? =)

edit: på sidan står de också spontad panel, tillhör råspont för taket som spontad panel om man kan räkna ut virkesåtgång för råspont där?
 
Redigerat:
Hur du räknat i första fallet vet ja inte, men på andra sättet finns ett fel och det är att det går åt ca 10lpm 120mm panel /m2. Vid lockpanel med 20mm överlapp.
 
så du menar att värdet 5lm ska vara 10? okej.
 
Ja så är det. För att täcka 1m behöver du 10st brädor som täcker 10cm var, och med 120/120 lockpanel täcker varannan 12cm och varannan 8cm vilket blir i snitt 10cm. :)
 
aha =) tackar =)
 
Tänk på att inte glömma bort spillet.
Tex om fasadhöjden är 3m och du får tag i brädor/läkt som är 3.6m så har du direkt 20% spill.
 
blir inte så mkt spill tror jag faktiskt, eller jo kanske de blir, tänkte mura ett lager, heter, leca sten man kör? runt och ställa väggen på. och det är väl 10-20cm extra, sen kanske jag inte tar exakt tre meter, men jo kanske blir nåt spill, man lär väl rensåg kanterna om det behövs`? men bli väl höjd på mellan 3-3,5m räcker nog. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.