Hejsan.

Köpte i dagarna en kallkompost då jag tänkt börja kompostera trädgårdsavfallet.

Kan jag ställa min kompost direkt på gruset?
Bästa platsen vore nog just nämligen bakom våran bod. Mest skuggplats och man slipper se den, sen oanvänd yta här bakom.

Annars måste jag väl riva upp allt grus o ta bort den eventuella markduken som ligger en bit ner antar jag?

Tar tacksamt emot råd och tips!

Mvh
ImageUploadedByTapatalk1400414671.988106.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle ställa komposten på jord/gräs eller lägga 40*40 plattor på gruset som jag sedan skulle ställa komposten på.

Farsan byggde en öppen kompost på 70-talet, han gjöt en platta och murade upp tre ytterväggar och en mellanvägg (så att det bildades två fack att växla mellan), den fungerade utmärkt att slänga trädgårdsavfall i.
 
Okey. Ja det finns ju säkert bättre sätt att ställa den på osv, men om jag ställer den där på stenen/gruset, kommer den då inte komma igång alls, tex att maskarna inte kommer hitta dit tex?
Grävde runt lite i gruset och hittade faktiskt en mask som kröp runt där.
Vet inte om det är värt en massa jobb för att slita bort all sten för att den ska just kunna stå direkt på jorden om det även kommer funka hyffsat om den står på stenen.
Kommer vara mest gräs, ogräs löv och barr som kommer slängas där.

Skulle va gött att få upp den idag också då jag har hela skottkärran full me maskrosor etc som jag rivit upp på gräsmattan. Sen att det ska börja regna här i dagarna också :)
 
Tror nog att det blir en bra plats. Du kan ställa en kompost i stort sett var som helst. Maskarna hittar dit ändå. Ända är väl på helt täta platser där lakvattnet inte har någon plats att ta vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.