Hej och hopp på er alla,
jag och min sambo har nu kommit till en ny punkt i livet att vi måste bygga ett nytt hus eller bygga ut ett befintlig hus någon stanns i Stockholmstrakten men vi måste dock spara ihop till insatsen som behövs för lånet då vi icke är rika. (insatskravet kommer oturligt höjas från 1 Januari 2015 från 15% till 25% vilket förmodligen kommer sänka bostadsmarknaden tvärtemot vad våra kära politiker hoppas.).

Under tiden som vi väntar till att kunna bygga så förkovrar vi oss i kunskap, tränar med olika projekt dyl och kommer låna ut oss som hjälpande hand för andras entusiasters projekt som "lärlingsarbetare".

Hur vi ser vårt drömhus är att det är byggt all från blandade material av trä, sten/tegel, lera/halm, metall och tomtdrömmen är att det finns vatten, berg, skog och huset ska till hög nivå vara egenförsörjande gällande el, vatten, värme, sedan en hel del självhushåll till rimlig nivå.
Totalbudget inkl insats (enligt 2015*) är 2.5milj

Denna tråd har vi tänkt att uppdatera eftersom vi kommer fram med vår husdröm som just nu är väntans värld =)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Uppdaterat 2014-05-11

Husdrömsområden i Stockholm med följande rangordning:
* Värmdö
* Ingarö
* Ekerö
*Åkerberga/Österåker
*-fler områden kan tillkomma
 
Hej Fredriken drömmare, välkommen till verklighetens krassa Bygga Hus-forum ;)

Det är helt OK att drömma, men då och då är det bra att synkronisera drömmarna med verkligheten.

Så här kommer en konkret fråga: Hur mycket sparar ni per månad till den här förargliga kontantinsatsen?
 
Tyckter det är ganska skäligt att insatsen ska vara 25% Som det är idag luras många in i lån de egentligen inte har råd med. Jag och min sambo lade själva 25% när vi köpte förra året
 
Hallå "KnockOnWood", trevlig att mötas här på forumet... och har läst en hel del inlägg från dig ;-)
Håller bara med dig att man behöver "synkronisera" sina drömmar ibland med verkligheten, och detta forum är nog ett hjälpverktyg för det.

Ang din raka fråga:
Vi har en del besparingar dock behöver vi spara i snitt ca 12 till 16tusen per månad under 30 månader som längst dock kan det gå snabbare fram alt beroende på omständigheter.
Sedan beror det på hur vi ska använda budgeten det kanske blir billigare beroende på husmaterial och vad vi gör själva.

Hallå "Anders Malmgren",
jag håller delvis med dig men inte fullt ut men vill inte att denna tråd ska handla om detta ämne så ifall bör man skapa nytt ämne om Ok för dig?
För mig och min sambo har vi tänkt spara till insatsen precis som du och din sambo gjorde dock är FI satsningen felriktad då många kommer öka sin belåning än mer med "privata lån" för insatsen och som i sin tur kommer generera problem.

vänliga hälsningar
Fredriken
 
Fredriken skrev:
Hallå "KnockOnWood", trevlig att mötas här på forumet... och har läst en hel del inlägg från dig ;-)...
Vi har en del besparingar dock behöver vi spara i snitt ca 12 till 16tusen per månad under 30 månader som längst dock kan det gå snabbare fram alt beroende på omständigheter...
vänliga hälsningar
Fredriken
Du har en skön attityd, det skall nog gå bra :)

Men nu var jag lite elak, och frågade hur mycket ni sparar och inte hur mycket ni behöver spara.
Men det kanske är samma sak för er. Pengar lär ju växa på trän i Stockholm :)
 
KnockOnWood skrev:
Pengar lär ju växa på trän i Stockholm :)
Inte på vår tomt i alla fall...;)
 
Fredriken skrev:
Hej och hopp på er alla,
jag och min sambo har nu kommit till en ny punkt i livet att vi måste bygga ett nytt hus eller bygga ut ett befintlig hus någon stanns i Stockholmstrakten men vi måste dock spara ihop till insatsen som behövs för lånet då vi icke är rika. (insatskravet kommer oturligt höjas från 1 Januari 2015 från 15% till 25% vilket förmodligen kommer sänka bostadsmarknaden tvärtemot vad våra kära politiker hoppas.).

Under tiden som vi väntar till att kunna bygga så förkovrar vi oss i kunskap, tränar med olika projekt dyl och kommer låna ut oss som hjälpande hand för andras entusiasters projekt som "lärlingsarbetare".

Hur vi ser vårt drömhus är att det är byggt all från blandade material av trä, sten/tegel, lera/halm, metall och tomtdrömmen är att det finns vatten, berg, skog och huset ska till hög nivå vara egenförsörjande gällande el, vatten, värme, sedan en hel del självhushåll till rimlig nivå.
Totalbudget inkl insats (enligt 2015*) är 2.5milj

Denna tråd har vi tänkt att uppdatera eftersom vi kommer fram med vår husdröm som just nu är väntans värld =)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Uppdaterat 2014-05-11

Husdrömsområden i Stockholm med följande rangordning:
* Värmdö
* Ingarö
* Ekerö
*Åkerberga/Österåker
*-fler områden kan tillkomma
Man får väl knappt en tomt för 2.5 i dessa områden?
 
Skulle kontantinsatsen höjas till 25 %? Har jag inte hört. Driver TS med oss?
 
Handlar väl snarare om att man bestämt sig för att höja riskviktsgolvet från 15% till 25%, alltså hur mycket pengar bankerna måste ha undanlagt för att låna ut.
TS har väl helt enkelt missförstått..

www.aftonbladet.se/minekonomi/article18844943.ab
 
sventable skrev:
Man får väl knappt en tomt för 2.5 i dessa områden?
Knappt, det känns som om TS inte har riktigt koll på prisläget och vilka kostnader följer husbygge/köp.bara pantbrev och avgifter landar på 50-100tkr.
 
Ja verkligen, där har jag tagit fel ang Lånetak på 15 till 25% som är buffert som banken måste ha inte insats för låntagaren, och då är det väl ironiskt kanske positivt.

Ang kostnad för tomt så finns det flera alternativ för tomter runt ca1milj, både på Värmdö, Ekerö, Åkersberga,
länk:http://www.hemnet.se/bostad/tomt-stavsnas-by-varmdo-kommun-ohlins-vag-1b-5198668 upp till 57 ställen under 1milj exkl avgifter.
Kostnad för pantbrev 2%, 1.5% lagfart, anslutningsavgift V/A max 249.069, bygglov 95.000, EL 67.000,

Allt beror på hur man gör det, men vi har tänkt att ha en budget för 1milj att jobba med utöver avgifter och mark, så
vad för material rekommenderas det att jobba med för att hålla det ekonomiskt?

Mvh Fredriken
 
Fredriken skrev:
...
vad för material rekommenderas det att jobba med för att hålla det ekonomiskt?

Mvh Fredriken
Jag skulle vilja föreslå att ni bygger i lösvirke med en liten lokal byggfirma.
I alla fall ha det i bakhuvudet när ni drömmer och planerar.

Dels kan man forma huset precis som man vill ha det
(jag vet, vi gjorde så själv för fyra år sedan)
dels så kan man stämma av hur mycket som byggmästaren skall göra och vad man kan ta ansvar för själv.
Och det kan nog göra en hel del på priset.
 
Hallå "KnockOnWood" vad tror du om att kombinera material som lera/sten/tegel/lösvirke ?

Mvh Fredriken
 
Det låter lite som korsvirkeshus.

Snyggt, men ger lite skånevibbar. Passar det in i 08-land?
Och inte tro jag det blir särskilt billigt.
 
Måste ni gå direkt på hus? Kan ni inte göra "bostadskarriär" och mellanlanda på en brf eller radhus?
De flesta sparar ju inte ihop till insatsen utan man tar med sig vinsten från tidigare boenden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.