Klipparen stod inte i sin laddstation i morse, hittade den ute i trädgården där den stannat. Märkligt tyckte jag och vände på den.
Klipparen hade fastnat i klipparen kan man ju säga, så går det när man slarvar med sina redskap och inte plockar undan efter sig.
Saxen satt stenhårt fast i kniven, gick inte att få loss utan att skruva isär saxen. Klipparen går nu fint igen, fick bara vässa kniven lite.
Foto0452.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har kniven gått in mellan bladen på saxen, träffsäkert.
 
Vet du boltis eller någon annan pris på motorerna i 523 möjligtvis, tänkte bara så man vet vad som väntar...
 
Jag har gjort en riktningspil på en raksträcka efter slingan för att få 520:n att gena över gräset när den ska hem till laddaren. Tog bort 50cm och gjorde istället en triangel med siodorna 40-40-50. Den fungerar tyvärr bara ibland. Oftast så följer klipparen kabeln runt triangeln och inget mer händer. Ibland fattar den och girar 90 grader som den ska.

Kör med "följa kabel" och har därför inte gjort någon infångare. Det ska inte behövas va?

Hur ska jag justera för att det ska fungera varje gång?
Större eller mindre pil?
 
Svårt att säga, verkar vara lite svart magi inblandat. Men spontant skulle jag prova med en något större "pil", är de för små är risken att klipparen genar lite i spetsen och därmed inte uppfattar pilen.Kanske skulle man kunna göra spetsen mindre vass genom att sätta två spikar, säg 5cm isär i spetsen för att på så vis minska tendensen att gena? (Obs ren spekulation baserad på observationer, ej testade i praktiken.)
 
Jag testar.
Visst ska det fungera även om man kallar hem klipparen manuellt med "hem och laddaknappen"?
Så att man enkelt kan provköra om och om igen.
 
Eller så provar du att göra vinkeln skarpare.. Brukar funka. Ett tips oxå om man ska göra en triangel i nerförsbacke. Kan väl tillägga att zucchetti idag rekommenderar att strunta i allt vad trianglar heter för att göra installationer mindre komplicerade. Se bifogad bild.. uploadfromtaptalk1399809362715.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur är färdriktningen i din skiss? Nedifrån och upp eller tvärt om?
 
Nerifrån och upp...
 
Min gamla Lizard (= 520-serien) har jobbat ett tag i den nedre trädgården, men idag hade den fastnat i en slänt. Den hade stått och slirat tills den stängde av sig. Efter det så går inte längre knivmotorn igång utan klipparen rullar iväg direkt och efter ett tag stannar den med felmeddelandet TILT....
Det går heller inte att starta kniven i servicemenyn. Det klickar till i ett relä och displayen för klippmotorn hoppar från ON till OFF omedelbart.
Det är lätt att snurra på kniven så det är inget som kärvar. Har inte kollat säkringarna ännu.
Kan drivmotorkolen vara slut så att den beter sig så här, eller har någon något annat tips att komma med?
 
Prova att stänga av säkerhetshandtag i meny, min 523 betedde sig likadant, då hjälpte det för mig.

/Håkan
 
Den här modellen Lizard M4 (basic) har inget säkerhetshandtag. Men jag skall kolla om funktionen finns i menyn och i så fall inaktivera den.
Det lutar nog mer åt slitna kol för den har betett sig väldigt konstigt tidigare när kolen varit slitna eller när rotationssensorn varit nedsmutsad av koldamm.
 
TILT-problemet löst!
Efter en total genomgång med rengöring av samtliga kol, sensorer, inspektion av moderkortet och inläggning av firmware två gånger så är problemet ur världen.
Av någon anledning hade TILT-värdena förändrats och blockerade på så sätt klipparens funktion. Jag var nästan beredd att skrota klipparen när jag än en gång gick in i servicemenyn och testade TILT-funktionen.
Jag hade tidigare noterat att TILT-värdena förändrades när jag lutade maskinen men jag tänkte inte på vilka värden den egentligen borde visa stående på bordet. Då visade värdena ungefär 145 ända tills jag råkade trycka OK. Då blev värdena helt plötsligt 0 och efter det fungerade klipparen igen!

Så ni som har en klippare som inte vill släppa TILT-felet, nollställ TILT i servicemenyn och klipparen blir normal igen. Undrar hur många som lagt ut dyra servicereparationer på det här felet? Kan undra om det här problemet finns med i servicemanualen, eller om man helt sonika bytt ut moderkortet, helt i onödan!
 
Kan tänka mig att det är en liten bugg i mjukvaran som kröp fram. Vill minnas att tidigare firmware nollställde tiltsensorerna när den stod i laddaren. Därför var det viktigt att laddaren stod plant annars trodde klipparen att gräsmattan lutade med följd att klipparen inte gick rakt (eftersom den kompenserade för en lutning som inte fanns). Men sedan ändras detta till att man nollställde manuellt via servicemenyn.

Gissningsvis så lyckades klipparen på något vänster nollställa tiltsensorerna nere i slänten, måste ju vara en bugg som dök upp där i någon omstart.
 
Under min felsökning så letade jag även efter tilt-sensorerna var dessa satt men jag hittade inga.
Kan de vara så små att de ryms i någon pytteliten kapsel på moderkortet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.