Hej,
Jag är på väg att beställa ett nytt hemlarm. Antigen Powermaster 10 eller Agility 3. Vilket tycker ni är bäst? Powermaster 10 har en bättre radio verkar det som, medans Agility 3 saknar den förbättrade radion för alla komponenter. Agility 3 verkar dock ha kommit en bit längre när det gäller integration med bredband och appstöd.

Vad tycker ni man bör tänka på?

Jag kommer att köpa det komplett med kameradetektorer och rökdetektorer.

Stort tack på föhand.
 
Det lutar mot Agility 3 då det larmet faktiskt verkar väldigt lovande. Men hur fungerar deras I/O X10 modul?

Som jag förstått det så är den trådlös, och via den kan man koppla in trådade X10-enheter? Är en IP-kamera en X10-enhet?
 
aftersun skrev:
Det lutar mot Agility 3 då det larmet faktiskt verkar väldigt lovande. Men hur fungerar deras I/O X10 modul?

Som jag förstått det så är den trådlös, och via den kan man koppla in trådade X10-enheter? Är en IP-kamera en X10-enhet?
Nej, sannolikt inte. X10 är ett äldre protokoll för att via styrsignaler i elnätet styra exempelvis lampor, strömbrytare och annat. Används tydligen inte så mycket i Sverige, men utomlands finns mycket x10-prylar.
 
Ok, finns det möjlighet att koppla IP-kamera via någon annan utgång från larmet för att kameran skall triggas vid påsättning av larmet till exempel? Detta finns i Visonic Powermaster 10.
 
Jag har inte speciellt bra koll på just det larmet, men det verkar ju vara en kombinerad PIR med kamera som kan kollas via app/webläsare. Sen verkar det ju finnas styrda utgångar, som ju väl sannolikt går att programmera att starta en kamera, men då krävs nog betydligt mer pyssel för att få det att fungera.
Är du intresserad av mer pyssel kan jag annars starkt rekommendera Siemens SPC som det finns flera trådar om. I grunden ett stabilt trådburet larm som kan kompletteras med trådlösa moduler vid behov. IP-baserat och med app. Tyvärr kan appen inte användas för larmmottagning, men väl för kontroll och verifikation av larm. Stöd för IP-kameror.
Ett trådlöst är ju oftast enklare att installera, men kräver batteribyten och varje larmenhet blir förhållandevis dyr.

Välkommen till forumet för övrigt!
 
Kan båda dessa larm "styras" via z-wave?
 
Med IO-modulen till Agility får man fyra trådbundna ingångar, två reläutgångar och två transistorutgångar som kan användas för att styra/styras.
Sen kan man styra ett gäng X10-enheter med den också men det har väl ingen varit intresserad av sen 2002 typ.
 
Blev det något larm?, o vilket system valde du?
 
Jag sitter i samma sits, nyfiken på vad det vart för larm och vad det var som avgjorde saken.
 
Nu har jag tillbringat en hel del tid med Agility 3 och det var verkligen ingen trevlig upplevelse, tur att jag inte betalat detta med egna pengar för då hade jag gått i taket.
Larmet i sig fungerar säkert jättebra, det larmar och piper och tar faktiskt ganska schyssta bilder även om det inte är Avicii-klass på objektivet.
Appen däremot är ett skämt, den måste vara öppen för att ta emot larm. Och mailen tar en halv evighet att komma fram. Att kalla det push är på gränsen till falsk marknadsföring. Appen hängde sig nog ungefär 68 ggr på en dag så att förlita sig på app/mail som larmmottagare är ej att rekommendera.
Configuration software är förvisso logiskt men väldigt buggigt, tappar programmeringen gång på gång och man vet aldrig säkert om det man skickat in kommit fram.
I/O-enheten funkar också sådär. ingång 1 och 2 försvann spårlöst från riscocloud och kunde bara lockas tillbaka med en total återställning av enheten.
För er som vill kunna larma av och på med appen men har en larmcentral som mottagare är Agility 3 klockrent men har man större förväntningar på app och molntjänst så ska man ta sig en funderare på nåt annat.
 
  • Gilla
Emmet
  • Laddar…
Det vart ett Powermaster för mig till slut. Det som var avgörande i slutändan var just att larmet använder sig av GSM och gprs. Allt kommer programmerat och klart, bara att stoppa i sladden och köra.
Visonic har även så att man kan styra larmet via appen visonic2go.
Jag har även en plan på att koppla en magnetventil på inkommande vatten till larmet. Så när man larmar på så stängs vattnet också.
 
Finns ju en GSM-modul för Agility 3 också att köra parallellt med IP-modulen?
 
Finns ip modul till Powermaster också, och så ha visonic en lite fräckare knappsats :)
KP-160-keypad-extra-low-res1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för recensionen. Satt men fingret på köpknappen, men letar vidare nu...

osociala jävel skrev:
Nu har jag tillbringat en hel del tid med Agility 3 och det var verkligen ingen trevlig upplevelse, tur att jag inte betalat detta med egna pengar för då hade jag gått i taket.
Larmet i sig fungerar säkert jättebra, det larmar och piper och tar faktiskt ganska schyssta bilder även om det inte är Avicii-klass på objektivet.
Appen däremot är ett skämt, den måste vara öppen för att ta emot larm. Och mailen tar en halv evighet att komma fram. Att kalla det push är på gränsen till falsk marknadsföring. Appen hängde sig nog ungefär 68 ggr på en dag så att förlita sig på app/mail som larmmottagare är ej att rekommendera.
Configuration software är förvisso logiskt men väldigt buggigt, tappar programmeringen gång på gång och man vet aldrig säkert om det man skickat in kommit fram.
I/O-enheten funkar också sådär. ingång 1 och 2 försvann spårlöst från riscocloud och kunde bara lockas tillbaka med en total återställning av enheten.
För er som vill kunna larma av och på med appen men har en larmcentral som mottagare är Agility 3 klockrent men har man större förväntningar på app och molntjänst så ska man ta sig en funderare på nåt annat.
 
Hej cribbe8, var köpte du ditt larm? I Sverige? Ungefärlig kostnad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.