Ok, jag ska försöka med följande argument:
* Det borde räcka med 170 + 45 då resten av huset har mycket högre U-värden
* Det kommer att bli svårt att anpassa 500 mm väggtjocklek med nuvarande byggnads väggtjocklek
* Försumbar energiförbrukningsminskning med "500 mm passivhusväggar" men med stor påverkan på funktion och kostnad
* Kraftig utrymmesminskning i planerat våtrum, toalett och badrum. På nedre planet kommer utrymmesminskningen göra att utrymmet för rullstol i planerad toalett måste tas bort.
* Alltför stor extrakostnad för en omätbar/obefintlig sänkning i energiförbrukning

Tror ni det fungerar?
 
UppsalaUlven skrev:
Vi planerar dessutom att köpa en ny luft-luft-värmepump för tillbyggnationen, och detta kommer att leda till att befintliga elelement i gamla delen kommer att behövas mycket mindre.
Bra, eftersom det är ett krav med värmeåtervinning av ventilation alternativt värmepump. Luft/luft godkänns.
 
Mainstream skrev:
Bra, eftersom det är ett krav med värmeåtervinning av ventilation alternativt värmepump. Luft/luft godkänns.
Hur kan luft/luft ha något som helst att göra med ventilationsåtervinning?
 
vectrex skrev:
Hur kan luft/luft ha något som helst att göra med ventilationsåtervinning?
Det får du fråga Boverket om:

[h=1]Är det tillåtet med uteluftsvärmepump (luft/luft) för att klara kravet på värmeåtervinning enligt BBR avsnitt 9:4?[/h]Svar: Ja, under förutsättning att besparingen motsvarar den besparing som skulle kunna uppnås med en ventilationsvärmeväxlare. Detta framgår av det allmänna råd som finns till föreskriften. Det bör noteras att för en byggnad med elvärme ställs också krav på högst tillåten installerad eleffekt för uppvärmning (5,5 kW) om A[SUB]temp[/SUB] är 51-100 m[SUP]2[/SUP].


http://www.boverket.se/Kontakta-oss...t-pa-varmeatervinning-enligt-BBR-avsnitt-94-/
 
De argument som jag tror skulle kunna påverka kommunen är:
1) Tillbyggnaden består i en förlängning av befintligt hus, vilket starkt begränsar frihetsgraderna i konstruktionen.
2) Tillbyggnaden består i en förlängning av befintligt hus, vilket ur ett estetiskt perspektiv starkt begränsar frihetsgraderna i konstruktionen.
3) Pga energikraven, och pkt 1 & 2 ovan, så blir det en stor påverkan på funktion, vilket gör att t ex utrymmet för rullstol i planerad toalett inte går att uppfylla.

Sedan bör ni också efterfråga en diskussion om en rimlig kompromiss. Jobba med er arkitekt. Det ger större legitimitet åt era krav/önskemål mot kommunen. Er arkitekt bör ha bra koll på denna typ av problem.

Troligtvis är kommunens svar om energikrav (tab 9.4) ett standardsvar. Det bör gå att argumentera. Var affärsmässiga/professionella/känslokalla i kontakterna med kommunen. Det är trots allt deras goda vilja som behövs.
 
Jag hade samma problem när jag skulle bygga om en del av taket för att få större yta på ovanvåningen. Försökte hitta någon som kunde göra en värmebalansberäkning till bygget men ingen hade gjort det tidigare, jag hittade en som skulle ha en enorm hög med pengar för att försöka. Det skulle bli dyrare än ett standardhus då de först skulle räkna på hur huset ser ut idag och sen lägga till utbyggnaden. Även vi hade eluppvärmt och skulle då få bygga med ett enormt tjockt tak.

Nu löste det sig bra ändå då jag hade en bra KA som hjälpte mig med snacket med kommunen och att vi valde att ha bergvärme som uppvärmning.

Lycka till med kommunen, kom bara väl förberedd och ha med de uträkningarna som du har gjort på ditt förslag på vägg/tak så tror jag att det går bra.
 
Mainstream skrev:
Du behöver inte använda punkt 9.4. Det är ett alternativ till 9.2 där du bara ska klara medel-u på 0.4 utan specifika krav på golv eller väggar. Samt såklart 55-95 kWh/kvm och år beroende på klimatzon. Plus kravet om max installerad effekt.

Med en energiberäkning enligt 9.2 för tillbyggnaden borde du klara dig.

Hur man räknar u-värde för anslutningen mot den gamla byggnaden vet jag ej. Men man tycker ju att värmeläckaget ditåt blir ganska litet då det redan är uppvärmt.
Hur skall den installerade effekten räknas ut vid en tillbyggnad?
Exempelvis, utbyggnaden är 50kvm Atemp, och befintligthus är 150kvm?
Detsamma gäller frågor gällande varmvatten, hushållsenergin etc, skall dessa divideras med tillbyggnadens förhållande till org byggnaden?
 
Redigerat:
Kalkylen blir fort komplicerad om du ska räkna med hushållsenergi, solinstrålning etc. Varmvatten räknas per person och ändras ju inte. Så strunta i dessa parametrar och räkna ut ett medel-u för tillbyggnaden. Använd sen detta medel-u även för den icke-existerande väggen och visa kalkylen för kommunen.

Jag presenterade kalkylen för mitt nybygge i förra veckan och det var inga problem att komma med uträkningen från energiberakning.se. Se bara till att du kan backa upp siffrorna för medel-u och värmepump.

Med en luft/luft-pump så borde du klara kalkylen. Det är denna pumps installerade effekt som inte för vara för högt. (Egentligen ej relevant då begränsningen är satt mot el-patroner.)
 
Tack för alla tips!

Jag har räknat ut U-värden för gamla huset och tillbyggnaden och påpekat den stora skillnaden och problematiken med att följa gamla husets storlek i längd. Dessutom så berättade jag att vi endast skulle installera en ny luft-luftvärmepump, och att denna tillbyggnad sannolikt skulle sänka hela husets energiförbrukning då vi "bygger in" den kallaste sidan, och att vi förbereder för bättre värmesystem med en kulvert.

Sen föreslog jag att jag skulle komma ned till dom och mötas öga-mot-öga för diskussion. Hoppas detta går vägen.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Nej Nej Kommunen kan inte ställa dessa krav på dig.

Dessa värden från BBR 9:4 gäller nybyggt eluppvärmt åretrunthus som är mellan 50 och 100 kvm och är inte ett absolut krav för nybygge utan en alternativregel som man KAN använda om man inte vill göra energiberäkning.

För tillbygge skall du se på de "snällare" värdena i BBR 9:92 (Ändring av byggnad).

Att ett tillbygge är en ändring framgår av PBL 1 kap 4§

Men du kan dessutom åberopa BBR 9:91 där det står att man inte får bygga på ett sätt som gör att tillbygget "förvanskar" det ursprungliga huset.

Dessutom har du rätt att i stället för dessa regler göra en energiberäkning om tillbygget klarar kraven i BBR 9:2.

Jag jobbar med energifrågor och det är inte ovanligt att jag träffar på fall där kommuner ställer krav som inte följer reglerna, det är inte heller ovanligt att jag träffar på kunder som ser sig tvingade att bygga på ett sätt som dom egentligen inte vill.

De energikrav som gäller för bygge idag är komplicerade och man skall inte förvänta sig att alla byggnadsinspektörer på alla kommuner kan dessa perfekt.

Jag vet inte hur detta forum ställer sig till marknadsföring av mina tjänster så jag nöjer mig med att tipsa om hemsidan
www.energirevision.se

/Olof
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Till TS.

Intressant.
Låter som ett aprilskämt.
"Sverige är fantastiskt"... Har Sverige tappat "sunt förnuft" helt och hållet?
Cellplast => svartmögel snabbt => svåra hälsoproblem med tiden...
Superisolerade lokaler = dåligt ventilerade (man vill ju spara på värmen) => till lägre halt syrgas och högre halt av koldioxid (mm gasare), eller så måste man aktivt ventilera (kostar ström/energi att driva fläktar och kostar energi att värma upp ny luft)...

Man provade ju denna "idioti" på 70-talet med förödande konsekvenser. Media har sedan 2013 börjat uppmärksamma problem med super-isolerade hus, ff.a. cellplastkåkarna (samma trassel som med 70-talskåkarna)...

Du menar alltså på blodigt allvar att de du angav i din frågeställning är vad som myndigheterna kräver idag för om- och tillbyggnation också (inte enbart för nybyggen alltså) ???

...Sverige är fantastiskt...
 
UppsalaUlven skrev:
* Det borde räcka med 170 + 45 då resten av huset har mycket högre U-värden
- Skippa detta argument. Det spelar ingen roll att resten av byggnaden har dålig isolering.
UppsalaUlven skrev:
* Det kommer att bli svårt att anpassa 500 mm väggtjocklek med nuvarande byggnads väggtjocklek
- Vettigt argument
UppsalaUlven skrev:
* Försumbar energiförbrukningsminskning med "500 mm passivhusväggar" men med stor påverkan på funktion och kostnad
- Det är lite dyrare med tjockare isolering, men det argumentet gäller väl alltid? ...så skippa det.
UppsalaUlven skrev:
* Kraftig utrymmesminskning i planerat våtrum, toalett och badrum. På nedre planet kommer utrymmesminskningen göra att utrymmet för rullstol i planerad toalett måste tas bort.
- kan ju vara ett vettigt argument. Befintlig byggnad ser ju ut som den gör och ni måste göra det bästa av situationen.
UppsalaUlven skrev:
* Alltför stor extrakostnad för en omätbar/obefintlig sänkning i energiförbrukning
- Det argumentet gäller väl i så fall alltid och det tar reglerna redan hänsyn till.

Sen är det väl vettigt att försöka hänvisa till paragraf 9.2 som någon annan föreslog med ett medel-U på 0.4 istället. Ni kan ju till exempel sätta in bättre fönster än kravet i 9.4.
 
BMW fahrer skrev:
Till TS.

Intressant.
Låter som ett aprilskämt.
"Sverige är fantastiskt"... Har Sverige tappat "sunt förnuft" helt och hållet?
Cellplast => svartmögel snabbt => svåra hälsoproblem med tiden...
Superisolerade lokaler = dåligt ventilerade (man vill ju spara på värmen) => till lägre halt syrgas och högre halt av koldioxid (mm gasare), eller så måste man aktivt ventilera (kostar ström/energi att driva fläktar och kostar energi att värma upp ny luft)...

Man provade ju denna "idioti" på 70-talet med förödande konsekvenser. Media har sedan 2013 börjat uppmärksamma problem med super-isolerade hus, ff.a. cellplastkåkarna (samma trassel som med 70-talskåkarna)...

Du menar alltså på blodigt allvar att de du angav i din frågeställning är vad som myndigheterna kräver idag för om- och tillbyggnation också (inte enbart för nybyggen alltså) ???

...Sverige är fantastiskt...
Håller med om att det är knäppt med sådana krav. Men varifrån har du fått att cellplast leder till svartmögel? Eller att isolering har något med ventilation att göra? Täta hus har man försökt bygga iaf de sista 40 åren och det är ju tätheten i sig som gör att man måste ha aktiv ventilation, inte mängden isolering.

Mekanisk ventilation är för övrigt ett krav vid all nybyggnation och har varit så länge!
 
Cellplasten i sig möglar inte, men så fort man lägger något an mot den skapas ett icke ventilerat utrymme mellan det och cellplasten => då kommer möglet.

Visats på TV under 2012 och 2013 i ett antal program (Uppdrag granskning ?, Byggfusk ? ) - det har drabbat i synnerhet de byggnader som rappats (om jag minns rätt).

Enklast är att lämna en skiva cellplast ut på backen - vänd på den efter en tid.
Undersidan kommer att ha svarta prickar relativt snabbt... det är svartmögel...


...krav sedan länge på mekanisk ventilation?...
Vad händer när man (ex., vattenfall o Co.,) stänger av elen?...

Åter till TS frågor istället för OT kring dem.
Kan TS få hjälp med att hitta paragrafer som ger honom chans att argumentera för sunt förnuft (sin sak) ?
 
Hej, jag valde Rehau Nordic Plus (PVC) fönster till min gamla släktstuga från cirka 1875. Köpte dem av NS fönster i Glimåkra strax utanför Osby.

http://www.nsfonster.se/

Tycker de var lätta att ha att göra med på alla sätt, valde ett speciellt ytterglas som heter Restover för att få lite skiftningar i glaset som det är på gamla glas. Vet inte om du skall ha nya fönster men dessa är överlägset snyggast både ut och invändigt. Kanske något dyrare i inköp men knappast i det långa loppet om man räknar i omkittning/målning/tid som träfönster kräver. Valde även Beckers Perfect i falu rödfärg ton, många varnade mig innan renoveringen startade 2010 men jag är supernöjd. 20130819_195433.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130819_195528.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.