Hej!
Bor i ett 40-talshus som har en hel del döyta i bottenvåningen. Vi försöker nu få till två barnrum i det som idag är ett överdimensionerat lekrum (barnen delar sovrum på övervåningen för närvarande). Det ställer dock till det med ingången till inre av de två sovrummen som man i princip kommer till via tvättstugan. Jag behöver alltså hjälp med att tänka ut en alternativ placering på tvättstugan eller en bättre lösning totalt. Vill helst undvika att man behöver gå genom det ena sovrummet för att komma in i det andra.

Vi tänker också byta placering på entrén för att lösgöra yta i nuvarande hall för allrum/tv-rum och bygga ut det minimala badrummet något. Hoppas att det går att begripa planskissen som jag skickar här med den lösning vi hittills har klurat på själva.
Tacksam för era idéer och input!! :)
Med vänlig hälsning,
Hanna
Planskiss_maj_2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Planskiss_original.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har jag snott en lösning från Trivselhus där de hade lagt in sneda väggar. Såg här nånstans att man skulle ha minst 1 m tillgodo i en passage med dörrar in till andra rum - vilket det skulle bli här. Och kanske det mest positiva: Behöver inte flytta tvättstuga. Funkar eller? Planskiss_maj_2.1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
i94freak
  • Laddar…
Positivt med din nya planlösning: stora ytor i hall och allrum. Mindre bra: ganska liten tvättstuga men den ligger å andra sidan ganska bra i det utrymmet som ser ut att ha en direktutgång.
 
  • Gilla
hannake
  • Laddar…
Hej,
Förstår inte riktigt hur trappan ser ut. Man går alltså under trappan för att ta sig från entrén i vänstra delen till högra delen där trappan går upp till övervåningen? Är det inte snålt med takhöjden där?
 
Det är ungefär lika högt i tak där som i resten av bottenvåningen men ganska smalt och lite mörkt. Men det är inget stort bekymmer tror jag. Vi i familjen går ju ofta in från garaget redan idag vilket innebär att vi i praktiken har två hallar. Ingången från garaget kan vi ju inte göra nåt åt så därför tror vi att det bästa är att göra om nuvarande hall till ett allrum/TV-rum ...?? Jag skickar med bilder här på hur det ser ut under trappen i riktning mot garaget. Som du ser får det plats dörrar i fullhöjd. Dessutom är ingången till toan där till höger just nu men den tänkte vi flytta till nya hallen.

Under trapp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hallen.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok. Tack för bilder. Jag tycker din lösning verkar bra!
 
  • Gilla
hannake
  • Laddar…
Vad har du på utsidan av nuvarande tvättstugan?
Funderar på om det inte vore trevligt att flytta tvättstugan till hallen vid garaget, som en klassisk grovingång, vilket då även gör det än mer flexibelt med fördelning tvättstuga/badrum. Gamla tvättstugan blir då allrum, dörren till det vänstra sovrummet flyttas förståss till den nuvarande tvättstugan.
 
Hej Anna_H! Stort tack för din input! Det är ett kallutrymme utanför tvättstugan idag. Förberett för bastu men vi använder det inte alls just nu annat än till vinterförvaring av växter och sånt som inte möglar. Gillar din idé om tvättstuga i anslutning till nya hallen men är rädd för att stökiga tvättstugan ska vara det första man ser så fort vi öppnar ytterdörren. Ett alternativt vore så klart att slå upp en vägg/draperi men då blir det svårt att få plats utan att nalla på befintligt gästrum, det vänstra sovrummet??? Nuvarande tvättstuga är en ganska smal historia så det utrymmet reduceras nog till en passage/förvaring. Just nu är vi inne på en lösning där vi gör om barnrummen i ett första steg och behåller allt annat lika. Klart billigare men vi förlorar några kvadrat i sovrummen. Skickar med ny skiss här. Om två veckor drar vi igång så det är verkligen skarpt läge nu och hög tid att lägga om kursen om vi ska göra annorlunda.
Byggahus_3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.