Hej alla kunniga

Jag har en fråga om 400 volt och dess färgkombination på kablarna. Normalt är väl färgkoden enligt följande: L1: brun, L2: svart, L3: grå, N: blå och PE: gul/grön.
Hemma hos oss har vi direktverkande el som uppvärmning tillsammans med luft/luftvärmepump. När våra 400 voltsradiatorer byttes ut från 70-talets smällande/knakande och allmänt dåliga till nya tysta och oljefyllda dito var det inte något konstigt med det. Nu, något år senare blev jag istället konfunderad. Till radiatorerna matas brun, svart, blå och gul/grön kabel. Inget konstigt med det tänkte jag, men så tittade jag i centralen en dag och såg att blå kommer inte från nollplinten, som ligger efter jfb, utan från en egen dvärgbrytare. Är detta så man gör? Det känns ju snarare som att blå i detta fallet är L3. Och om det är så, varför? "Vanlig" 230V förstår jag något sånär, men detta känns obekant för mig.
Kollar man på radiatorernas kopplingsschema, som finns här: http://www.lviprodukter.se/docs/LVI_P22MI200_Yali_G_LG_L_F_PF_0511_lowres.pdf så är det L1, L2, N och PE som kopplas in. Och om N ligger på en egen säkring, kommer då jfb att lösa vid fel i elementet?

Tilläggas är att jag har inte kopplat utan behörig elektriker har gjort det, och centralen byttes från klassiskt proppskåp med porslinssäkringar till dvärgbrytare förra våren när vi renoverade badrummet. Det är alltså dessa som bytt central, och man kan ju tycka att de borde reagerat om det är fel.

Många frågetecken, och det blir ju inte bättre av att det är sent :)
 
När man drar en "trefasslinga" till radiatorer för 400V. Så dras det ofta ingen nolla. Utan kan skickar runt de tre faserna till alla radiatorerna, men kopllar in dem växelvis mellan de olika faserna. EN renodlad 400V radiator behöver ingen nolla.

Man kan i princip aldrig lita på färger på trådar. Gulgrön skall man egentligen kunna lita på, att den är skyddsjord. Men övriga färger skall mer ses som en recommendation.

Om blå nhu är en fas istället för nolla, så påverkas inte jordfelsbrytaren av det.

Att döma av schemat så används N "bara" för nattsänkning. Men nog ändå inte så bra om en fas är inkopplad.
 
Reglerna säger att blå inte behöver vara nolla om den inte kan förväxlas för en nolla, i fallet med 400v radiatorer kan den alltså inte förväxlas.
 
Är det kabel eller FK i rör från centralen?
Om det är FK i rör/slang så får blå inte vara något annat än nolla.
 
OM det inte är trådar i en äldre anläggning, det är inget krav på trådbyte om man byter element.
 
Tack för svaren. Jag har kollat i alla radiatorers kopplingsdosor bara för att förvissa mig om hur det är kopplat.
I samtliga är det kopplat som i länken, dvs att brun kabel är inkopplad i L1, svart på L2, blå på N och gul/grön på PE. (Två st är slavradiatorer, utan att blå är inkopplad, istället är en vit tråd dragen mellan elementen).
Om jag förstår det rätt, betyder detta att det är en snedbelastning på faserna, dvs att bara L1 och L2 används? Ska det istället vara lite "blandat" i kopplingsplinten med vilken som ska vara L1 och L2?
Vad gör det för elementen att det i N (på elementet) matas med den tredje fasen? Samtliga fungerar, men det kan väl knappast vara bra för dem?

Om det är som jag resonerat ovan känns det konstigt att elektrikern inte reagerat på det.

Hemmapularen: Vad menar du med: Om blå nu är en fas istället för nolla, så påverkas inte jordfelsbrytaren av det?
Menar du att den inte är inkopplad eller är den ändå aktiv?

Demmpa: Det är blandat, i källaren och vissa rum på entreplan är det i rör, resten är kabel.
 
Lite vid sidan av ämnet men ändå - i vårt hus från 69 bytte elektriker ut den gamla centralen till en modernare. Så långt allt väl. När jag senare skulle koppla in en värmepump märkte jag att två inkommande faser var förväxlade. Så har det möjligen alltid varit, det kanske inte var något som hände vid bytet av central. Huvudsäkringarna sitter på utsidan av huset och alla tre fasledare därifrån till centralen är svarta... Poängen är att man inte alltid kan lita på vad man ser :)
 
Lite svårt att se fasföljden, men det finns ju instrument för att mäta, kostar inte skjortan..
 
Det verkar helt klart så att du har en snedbelastning av faserna. Normalt kan kan inte lita på färger men man bör kunna utgå ifrån att det är konsekvent. Därför är det osannolikt, men inte omöjligt, att faserna byter färg någonstans i en dosa. Har du även en tredje fas i anslutningspunkterna, en grå?

Den blå ledaren är inkopplad på plinten för nattsänkning antar jag (plint #3)? Den har bara en funktion när man vrider ratten på elementet till automatisk (extern) nattsänkning, så den plinten ska antingen vara nollad eller oansluten. Om det är så att den är kopplad till en fas finns risk att elementet går sönder. Elektroniken i elementet förväntar sig en spänning på 230 V när styringången är nollad, nu kan den få 400 V istället.

Dina observationer motiverar en lite grundligare undersökning här.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker att du skall prata med den där elektrikern som gjorde det här.
 
Jordfelsbrytaren påverkas inte av om blå är nolla eller 3 e fas. Den känner bara om vektorsumman av alla strömmar inklusive nollan aviker ifrån noll.. Det vill säga att någon del av strömmen går via skyddsjorden eller t.ex ett vattenrör till jord. Då löser den ut oavsett den aktuella felkopplingen.

Ett enket sätt att konstaera om det är felkopplat är att mäta mellan den blå och dom andra faserna. Är där 400 v , då är det felkopplat. Man kan även mäta mot skyddsjord, där skall det i så fall vara 230 v.
 
Redigerat:
Tack för alla svar.

Bo: Jag har krupit runt på kattvindarna, öppnat alla doslock osv och försökt röna ut färger. Alla är konsekventa, dvs blå på blå, brun på brun osv. Det finns ingen grå någonstans i systemet till radiatorerna.

Hempularen: Jag kommer kontakta företaget som sålde radiatorerna och installerade dem och be dem kolla på det och förklara sig. Då detta är en etablerad kedja som finns över hela landet och inte bara "Knut i korsningen" så borde de ju ha skickat en behörig. Detta kollade jag inte upp utan antog då de erbjöd sig att installera dem åt mig. Detta är inte samma företag som installerade elcentralen.

Tobbe_3: Gött att höra att jfb fortfarande fungerar, trots att inte en nolla är med.

Får jag som ej är utbildad koppla ur blå och sätta på en toppklämma för att den inte ska komma åt någon annan del i kopplingsdosan till elementet? Detta för att minska risken för skador på elementet om det skulle skicka ut ström genom den blå dvs. Jag tänkte i så fall ta foto innan så elföretaget kan se hur det ser ut innan jag gjort något.

En till fråga bara. Varför behövs inte en nolla i detta system? Jag levde i tron att strömmen kommer från fas, genom lasten och ut igen genom nollan? Nu tänker jag att L1 och L2 puttar in elektroner i elementet, så måste väl de ta sig vidare någonstans, annars borde det väl bli "fullt" med elektroner i radiatorn? Eller beror det på fasförskjutningen, att L1:s elektroner in går ut igen L2:s "tomrum", och samma med L2 genom L1? Jag vore hemskt tacksam om någon kan förklara denna sak för mig, eller tips på bra litteratur inom området för nu blev jag hemskt nyfiken på hur det funkar.
 
Har du kontrollerat om det är 230V eller 400V mellan den blå ledaren och "L1"/"L2"?
Jag tänkte om det som ser ut om en dvärgbrytare är en omkopplare för att manuellt aktivera nattsänkning på elementen när man är borta en längre tid.
 
Stefan_A skrev:
Tack för alla svar.

Bo: Jag har krupit runt på kattvindarna, öppnat alla doslock osv och försökt röna ut färger. Alla är konsekventa, dvs blå på blå, brun på brun osv. Det finns ingen grå någonstans i systemet till radiatorerna.

Hempularen: Jag kommer kontakta företaget som sålde radiatorerna och installerade dem och be dem kolla på det och förklara sig. Då detta är en etablerad kedja som finns över hela landet och inte bara "Knut i korsningen" så borde de ju ha skickat en behörig. Detta kollade jag inte upp utan antog då de erbjöd sig att installera dem åt mig. Detta är inte samma företag som installerade elcentralen.

Tobbe_3: Gött att höra att jfb fortfarande fungerar, trots att inte en nolla är med.

Får jag som ej är utbildad koppla ur blå och sätta på en toppklämma för att den inte ska komma åt någon annan del i kopplingsdosan till elementet? Detta för att minska risken för skador på elementet om det skulle skicka ut ström genom den blå dvs. Jag tänkte i så fall ta foto innan så elföretaget kan se hur det ser ut innan jag gjort något.

En till fråga bara. Varför behövs inte en nolla i detta system? Jag levde i tron att strömmen kommer från fas, genom lasten och ut igen genom nollan? Nu tänker jag att L1 och L2 puttar in elektroner i elementet, så måste väl de ta sig vidare någonstans, annars borde det väl bli "fullt" med elektroner i radiatorn? Eller beror det på fasförskjutningen, att L1:s elektroner in går ut igen L2:s "tomrum", och samma med L2 genom L1? Jag vore hemskt tacksam om någon kan förklara denna sak för mig, eller tips på bra litteratur inom området för nu blev jag hemskt nyfiken på hur det funkar.
230 volts element sitter mellan fas och nolla, 400 sitter mellan två faser. Fasförskjutningen gör att det blir 400 volt istället för 460 som man annars tycker det borde bli om man inte vet hur det fungerar.
 
Kolla gärna med firman som installerade elementen om dom vill fixa det. Ett problem är att dom kanske hävdar att den blå var en ''styrd'' nolla dom bytte elementen och felet uppkom ihop med centralbytet.

Men oavsett så bör man låta en elektriker koppla om så att ''elementkedjan'' utnyttjar alla tre faserna. Detta är troligtvis ett enkelt jobb för en yrkesman om allt annat är ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.