Hej alla kunniga! Efter att ha använt detta forum som kunskapsbank sedan vi köpte vårt hus är det nu dags för mig att ställa min första fråga.

Vi bor i ett litet hus byggt i början av 1900-talet med krypgrund. Under 50-talet byggdes huset ut med ca 35 kvm källare och 35 kvm i markplan med två rum ungefär lika stora rum på varje plan samt ett rum på övervåningen.

Min fråga gäller källaren (som man endast når från baksidan av huset). Här finns vad jag antar har varit en matkällare, knappt en meter bred samt 1,5 meter djup i ena hörnet i ett av rummen. Vi vill riva väggen så att vi får ett större rum och slipper det som just nu endast huserar spindlar...

Väggen är en murad tegelvägg (det är därför jag funderar på om den kan ha en bärande funktion). På våningen ovanför är det endast golv och garderober över väggen.

Kan vi slå ner väggen utan att oroa oss för att något kan hända? :)

Bifogar bild (det är alltså väggen bakom det lilla skåpet jag menar). kallaren.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för bjälklag mellan källare och entrévåning?
 
Jag vet faktiskt inte vad det är i denna delen av huset då detta är den första grejen vi ger oss på i den nyare delen av huset. Kollar när jag kommer hem och återkommer!
 
Nu har vi försökt att kolla men insåg att takskivorna i källaren är asbest och det vågar vi inte riva i. Vad jag såg var dock att skivorna ligger "ovanför" väggen, dvs skivan som börjar ca 2 dm till höger om väggen slutar 3-4 dm till vänster om väggen. Detta borde ju betyda att väggen är uppsatt efter taket. Men det kanske inte är någon ledtråd?
 
Hmm, lite svårt att se helheten på bilderna och din beskrivning i text. Har du planritningar på källarplanet? Väggen kan mycket väl fungera som stabiliserande om den är ihop murad med annan vägg... Dock svårt att avgöra detta, gör en planskiss på samtliga källarväggar och strecka även in väggar på övre plan så blir det lättare att ge tips.
 
LillaRödaHuset skrev:
Nu har vi försökt att kolla men insåg att takskivorna i källaren är asbest och det vågar vi inte riva i. Vad jag såg var dock att skivorna ligger "ovanför" väggen, dvs skivan som börjar ca 2 dm till höger om väggen slutar 3-4 dm till vänster om väggen. Detta borde ju betyda att väggen är uppsatt efter taket. Men det kanske inte är någon ledtråd?
Offtopic, men hur vet ni att det är asbest?
 
Nu har jag ritat ihop en planritning över källare och rummen ovanför, dock ej hundraprocentigt skalenlig...
Hoppas detta kan hjälpa! Asbest är det enligt min sambo som är uppvuxen i ett eternithus... kallare_entreplan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den borde inte vara bärande. På planritningen är det andra rummet nere i källaren utan stödjande vägg, så det är konstigt om det skulle behövas en i detta.

Säkrast att riva upp ett hål så ni ser bjälkarna som ligger på väggen som ni vill riva. Är dem inte skarvade ovanför den väggen så skall det inte vara några problem att riva väggen.
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.