Johan Van Kuyl skrev:
Om man kan och har lust så kan man ju göra själva hopskruvandet själv av alla skåp... då ska det "bara" monteras sen och det borde gå snabbare än 1 timme per del.

Ska själv bygga ihop ett IKEA kök inom snar framtid och tänker ta hjälp av min svåger. Planen är att först skruva fast denna s.k. sockel i väggen och låta skåpen vila på denna + 4 ben per skåp (overkill?). Har man gjort sitt jobb med vattenpasset här så får man ju det så rakt det går inåt väggen...

Fler tips på hur man går tillväga när man vill göra jobbet själv? Bänkskiva kommer vi inte ta från IKEA då vi vill ha en stenskiva istället.
Var väldigt noga när du spikar på baksidorna så skåpen få räta vinklar.
Blir ett rent h-e att få det bra annars.
 
  • Gilla
Johan Van Kuyl
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Var väldigt noga när du spikar på baksidorna så skåpen få räta vinklar.
Blir ett rent h-e att få det bra annars.
Du menar själva baksidan på skåpet? Är det lätt att det blir dåligt?
 
Johan Van Kuyl skrev:
Du menar själva baksidan på skåpet? Är det lätt att det blir dåligt?
Ja, precis, masoniten som man ska spika fast med 1000000000000 små dyckert. Dyckertpicka är guld värt för övrigt.

Det finns en fräst kant som man ska trycka masoniten mot för att det ska bli räta vinklar men en ordentlig vinkelhake är mycket bättre
 
hantverkare1 skrev:
Ja, precis, masoniten som man ska spika fast med 1000000000000 små dyckert. Dyckertpicka är guld värt för övrigt.

Det finns en fräst kant som man ska trycka masoniten mot för att det ska bli räta vinklar men en ordentlig vinkelhake är mycket bättre
Får skruva ihop allt i lugn och ro innan själva monteringen, så kan man vara noga med det arbetet.... tack för dina tips, allt är välkommet. Du som är hantverkare, kan du rekommendera en bra skruvdragare, borr för runt 1000:- ?
 
Johan Van Kuyl skrev:
Får skruva ihop allt i lugn och ro innan själva monteringen, så kan man vara noga med det arbetet.... tack för dina tips, allt är välkommet. Du som är hantverkare, kan du rekommendera en bra skruvdragare, borr för runt 1000:- ?
För 1000 kr vet jag faktiskt inte.
Lägger du 1500 kan du få en helt ok Blå Bosch 14v med 2 batterier. Brukar allt finns någonstans till det priset
 
Det jobbet skall en snickare klara av att göra själv på en dag, max.
 
hantverkare1 skrev:
För 1000 kr vet jag faktiskt inte.
Lägger du 1500 kan du få en helt ok Blå Bosch 14v med 2 batterier. Brukar allt finns någonstans till det priset
Är det en bättre maskin om den är på 18V? Den blir starkare då? Ska kolla runt lite efter vad som finns. Köket är i alla fall beställt nu, leverans 11:e mars :)
 
Köket blev färdigt för ca 1 månad sen. 8,5 meter långt kök som jag och svågern satte upp på 2 dagar. Dock fick jag lite skäll av bänkskive-montören att det inte var riktigt rakt :surprised:

Det tog mig 1,5 dag att montera ihop alla modulerna inklusive ett hörnskåp och sen ca 2 dagar för oss två amatörer att montera det på plats. Även om det kanske inte var helt 100% i nivå så ligger vår marmorskiva på plats och köket blev riktigt bra!
 
Totalt 9 delar ska tilläggas...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.