Hej. Är det någon som har en lämplig byggbeskrivning på en enkel och hållbar takkonstruktion åt mig?
Jag skall bygga ett tak som går ut från väggen på gäststugan och vilar på stolpar som är istuckna i tex nersänkta stolpskor i gräsmattan. Så att stolparna är lätta att ta bort och därmed fälla ner taket, så att det går att passera mellan gästhuset och staketet om det skulle behövas.
Väggsidan är 4,5m. Taket ska täcka min vattenskoter som står på trailer. Den är 1550 B x 4500L x 1600H.
 
  • WP_20131119_14_30_55_Pro.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • WP_20140514_13_44_16_Pro.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde väl bara vara att bygga en fyrkant av 2"4 som blir lagom stor, klä den med takplåt och fästa upp den med gångjärn på undersidan mot husväggen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Blir det bra med takreglar 45 x 70 med mellanrum 700mm? Eller behövs det reglar alls?
Hur långt mellan 2"4 sparrarna i fyrkanten?
Jag tänkte skruva upp en regel på väggen och fästa taket med 4st rostfria gångjärn (125 × 76 × 6mm).
3st stolpar 80 x 80 eller 100 x 100 som står på betonplattor som står direkt på gräsmattan.Skruvar troligtvis fast stolparna i taket med vagnsbult och förbinder dem nertill med 2"4.
Finns det risk att konstruktionen kan lyfta om det blåser kraftigt? Måste jag låsa stolparna i marken eller fästa endast betongplattorna med i stolparna?
 
S
risken finns alltid att den kan lyfta.
 
45x70 tycker jag låter i klenaste laget, om du inte tänkte ha det ovanpå 45x90-ramen, då låter det i grövsta laget. Stolparna räcker gott med två 70x70.

Slå ner jordankare i marken istället som stolparna kan stå i, sen en horisontell sprint genom jordankare och stolpe så lyfter det inte.
 
S
Exostor skrev:
45x70 tycker jag låter i klenaste laget, om du inte tänkte ha det ovanpå 45x90-ramen, då låter det i grövsta laget. Stolparna räcker gott med två 70x70.

Slå ner jordankare i marken istället som stolparna kan stå i, sen en horisontell sprint genom jordankare och stolpe så lyfter det inte.
har en boda i norrbotten med bara 45*70 virke i taket och det håller
 
Exostor skrev:
45x70 tycker jag låter i klenaste laget, om du inte tänkte ha det ovanpå 45x90-ramen, då låter det i grövsta laget. Stolparna räcker gott med två 70x70.

Slå ner jordankare i marken istället som stolparna kan stå i, sen en horisontell sprint genom jordankare och stolpe så lyfter det inte.
Jag tänkte ha dem ovanpå 2"4, om det behövs. Vill ej ha något som sticker upp ur gräsmattan om jag vill backa in bil o släp förbi. Vad tror du om 3 st betongplattor som sitter fast längst ner på stolparna?
Har inte bestämt mig om jag ska klä långsidan och ena kortsidan med brädor....
 
Det känns som att det kommer att lyfta om det väger mindre än att du orkar lyfta det. Med andra ord: vinden är starkare än en eller ett par människor. Men jordankaret kan ju slås ned så att det går jäms med gräsmattan.

Jag funderar lite på hur man skulle kunna låsa stolpen i ett helt nedgrävt jordankare. Man skulle kunna ta ur lite i sidan på stolpen, och montera någon form av fjäderstål med en liten klack på som låser i jordankarets skruvhål. När man sedan trycker på fjäderstålet ovanför mark så trycks klacken ur jordankarets hål och stolpen kan dras upp.

photo.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
svetsnisse
  • Laddar…
WP_20140604_17_13_31_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär blev det.
Använde inte gångjärn eftersom det blev ett mer gediget bygge än planerat och om man behöver passera emellan staket och bygget, så kan man skruva loss den från väggen ganska snabbt i 2 delar.
Nu återstår plåttak och en dörr. Tips på hur jag ska bygga en dörr? Öppningen är ca 2m bred.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.