Hej

Bakgrund:

Jag behöver på ett effektivt sätt kunna ta bort smuts och färg från ojämna och/eller svåråtkomliga ytor och skrymslen invändigt i en segelbåt. Materialet är glasfiberarmerad plast. Invändigt är skrovsidorna ganska ojämna, och ytan påminner om den på en septitank av "glasfiber". Syftet är att förbereda ytan för limning och glasfiberlaminering med epoxy. Det skall vara renslipat i botten på alla små ojämnheter, och rent överallt. Det handlar om små ytor, från någon kvadratdecimeter upp till som mest en halv kvadratmeter. Här finns inga starka produktivitetskrav, det viktigaste är att det blir bra.

Det är för en amatör lätt och lockande att föreställa sig en lätt blästring, kanske med glas, för att rengöra och slipa upp plastytan. Jag skulle i så fall arbeta över små ytor åt gången, och sträva efter avgränsning och isolering av arbetsområdet samt kontinuerlig dammsugning. Tänk er punktblästring i en plastlåda med ansluten dammsugare. Jag är beredd att köpa en kompressor mm för denna typ av projekt.

Kompressorn bör vara oljefri och liten och lätt nog att kunna baxas upp ett par meter på en stege och sedan lyftas ned i en båt på land. Den bör vara stark nog att kunna göra jobbet, men ändå kunna drivas på 230 v i en båthamn där säkringarna är på 10A. Jag föredrar oljefri tryckluft eftersom det skall limmas. Vi har även andra behov av ren tryckluft.

Duab har en 2Hk oljefri kompressor som väger 25 kg och har en fri avgiven luftmängd kring 240l/min.
Luftmängden är väl i princip otillräcklig för vad som vanligtvis avses med blästring, i alla fall i yrkesmässiga sammanhang. Frågan är om den ändå inte räcker för detta ändamål. Tryckluftsanken är pytteliten, 10l. Om jag inte står ut med korta uppehåll kan jag komplettera med en större separat tank. För mina behov skulle en avverkningstakt på 100cm2/min vara fullt tillräckligt, och hälften av det skulle också vara OK.



Fråga:

Finns det något som hindrar att man med en kompressor som ger 240l fri luft per minut driver ett blästringssystem som förmår avlägsna tunna färglager från plast i en takt som är omkring en kvadratdecimeter per minut? Jag tänker mig att man borde kunna hålla munstycket några cm från färgen och få i princip fullt blås fast på en liten yta. Finns det standardutrustning som fungerar så eller som kan anpassas till att fungera så?

Jag har kikat runt på nätet men inte hittat något uppenbart mellanting mellan pyttesmå microsystem och fullfjädrade mer luftslukande blästringssystem.

Vänliga hälsningar, och tack på förhand.

Erik E
 
Kan det inte fungera med en punktbläster av något slag.?
Vet att det brukar sitta påse som samlar upp rester på dessa.
Det smidigaste måste vara en kompressor med stor tank utanför båten med en lång slang.
 
Jag skulle överväga att hyra en större kompressor och slang! För att sedan avverka allt på en dag om möjligt.

För att slippa riskera gråa hår!
 
@Micro

Ang punktbläster. Jo, jag vill gärna tro det, men av vilket slag, och räcker 240l/min?

Ang extern tank. Ja, eller en slang in i båten genom ngn skrovgenomföring. Det går att lösa. Kruxet är att jag vill ha det oljefritt och ekonomiskt försvarbart, max 5-6kkr. Då hamnar jag på mina 240l/min, och jag undrar som sagt om det går att lösa uppgiften med det flödet.

@Lutte

Att hyra stämmer inte för mig av flera skäl. Framför allt vill jag disponera resursen fritt, och kunna jobba när det finns möjlighet och behov. Det som nu förestår är ett delprojekt av många i ett kontinuerligt förbättrings- och underhållsarbete.

Mvh, Erik E
 
Redigerat:
Tror det kommer bli ett evighetsprojekt med en så liten kompressor....att blästra med lite kapacitet kräver mycket luft...
 
Det borde väl gå att hyra en större kompressor för småpengar på Cramo eller liknande?
Över en helg kostar det ju inte så mycket heller.
En så lite kompressor duger till mindre punktblästring osv där man inte använder luften under längre perioder.
Jag har en kompressor med liknande spec men med 50l tank.
Det funkar kortare perioder och man får vänta då och då, vilket är helt Ok på enklare jobb, men inte på så omfattande jobb skulle jag bli tokig rätt snabbt.
 
@ Pumba

Jodå, visst går det att hyra ngt, men jag vill som sagt investera i att ha resursen tillgänglig 24/7. Till saken hör att jag bor på en bilfri ö, och transporter kräver planering och framförhållning. Sen är frågan om det går att hyra oljefri kompressor för blästring. Det är nog en motsägelsefull kombination. I mina händer skulle det handla om att kompromissa mig fram med tidsfaktorn som buffert.
Slutligen undrar jag lite när du talar om omfattande jobb. I mitt tycke är det ett litet jobb. En halv kvadratmeter på sin höjd, med förhoppning att kunna fixa ett system som kan lösa den uppgiften på en timme! Det är nog inte en avverkningstakt som skulle göra succé i branschen på ett yrkesmässigt plan.

E
 
Blästring kräver väldigt mycket luft även om du kör med Ø5mm munstycke, du ska nog inte räkna med att kunna blästra mer än 20 sekunder/minut med den där lilla saken som du nämner ovan. Och på 20 sekunder kan du inte gå över en dm2 om det inte är väldigt tunn färg som du ska ta bort.
 
@Gabbe

Ah tack för svar. Det låter som om du vet vad du talar om.

Det är faktiskt väldigt tunn färg, och till dels även omålat. Det skulle inte störa mig om det tog tre min per dm2 heller, om det bara blir blästrat. Det är som sagt slutresultatet som räknas. Så länge det inte är sämre än vad man skulle få med större kompressor så kan jag leva med den lilla tidsförlusten. Då har jag i a f en kompressor som jag också kan och vill använda till annat.
Mitt bekymmer är att jag inte vill köpa ngt som är helt oanvändbart, vars brister det inte går att kompensera för med t ex tålamod.

Erik E
 
Varför kan du inte slipa? Om du ända skall laminera på med mer glasfiber är det väl bara bra om du slipar igenom tills du frilägger de befintliga fibrerna?
 
@pelle242

Jag drar mig för att slipa av flera skäl.

Det första är att den väv som bygger upp laminatet är så grov att det inte går att planslipa utan att helt enkelt slipa av och avlägsna inte obetydliga delar av laminatets ytskikt. Det framstår då för mig som mer tekniskt sunt att behålla den grova strukturen och blästra ur ojämnheterna, för att sedan laminera där jag önskar. Runda glasblästerkorn torde också vara snällare mot fibrerna än slippapper. Lamineringen tänkte jag göra med vacuuminfusion.

Ett annat skäl att undvika slipning är att det helt enkelt inte går att komma åt särskilt bra med maskiner på många av de ställen som kan bli aktuella. Trångt och obekvämt blir det, och mycket slit för ett resultat som ändå inte går upp emot vad jag tänker mig att man uppnår med blästring. Detsamma gäller för handslipning. Dessutom är det för mig en stor del av arbetsglädjen att prova ut arbetssätt som jag gillar och trivs med, och som kan komma till användning framöver.

Erik E
 
kör på en sån kompressor och en sodabläster typ en sån här http://www.jula.se/sodablaster-018301 den kräver 180l/min det borde funka bra soda är ju lite snällare att blästra med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.