Hej, jag är i planeringsstadiet för att bygga ett ganska långt plank och har kollat runt lite överallt för att hitta bästa metoden att fästa stolparna. Köpa plintar ?, gjuta egna plintar eller gjuta stolpe direkt i mark?. Har sett att den sistnämnda metoden verkar vara väldigt populär i många andra länder än Sverige men varför är den tekniken så impopulär här?, Jag som lekman kan ju tänka mig att det borde bli väldigt stabilt samt att en tryckt stolpe borde hålla ganska länge innan den skulle ruttna. Tillrättavisa mig:)
 
Slutagrav.se har en del youtube-filmer. Pratade med en här hemma och dom kommer gärna ut och gör provborrning
 
Gjut rätt i marken, det gör vi där jag jobbar. Blir klart stabilast och med tryckt trä står det länge
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Vi fixade ett nytt staket 95 cm högt till villaföreningens lekplats och använde då färdiga plintar från byggmax
ImageUploadedByByggahus.se1400228434.755522.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och stolpar 70x70, sattes fast med två franska i varje plint.

Jag hade reserverat mig mot denna metod, jag hade velat gjuta plintar istället, men jag hade fel. Det blev förvånansvärt stabilt.

Det fungerar säkert att gjuta ned stolparna, men det känns som en mer tveksam metod, kanske kortare livslängd på stolparna och svårare att byta ut.
 
Metoden som sådan är ok för att smälla upp staketet. Det är när det tjänat ut som problem uppstår, för den ansvarsfulla och miljömedvetna ägaren. När tryckimpregnerat virke ska separeras från betong.

Kör på plintar. Köpta el gör enl metoden ovan och gjut direkt i marken, men stoppa i plintjärn, och snåla inte med betongen. Annars måste samtliga plintar grävas upp / bytas ut om ca 25 år när staketet tjänat ut och behöver bytas. Kanske inte din huvudvärk, men den som äger stället då lär inte ha några vackra tankar om dig.

Jag har gjutit två staketplintar, (med plintjärn), och satt en färdigköpt. Den första gjöts med en säck färdigblandad betong (20-25kg). Den blev inte tillräckligt stabil. Den andra gjöts med 2 säckar, det blev ok. Den med den färdigköpta plinten känns dock bäst, men det kan förstås bero på att den står i aningens stabilare mark. De två egengjutna står i lerjord, och den förvandlas nästan till vatten med noll bärighet/stabilitet under vinterhalvåret.
 
  • Gilla
Ljusbågsteknikern
  • Laddar…
Skulle jag bygga staket så skulle jag titta på två huvudmetoder.

Enkelt, billigt staket -> Jordborr och slå ner staketstolpar i marken.
Dyrare plank/staket -> Plinta för stolparna. Gör det mycket enklare att underhålla.
 
Nu är väl ts antagligen färdig, men jag råkade den den här metoden när jag satt och kollade på Youtube
En 2-komp polyuretan blandning som ersätter betongen.
Ser väldigt smidigt ut, det finns även videor där dom jämför kraften som krävs att dra stolpen ur marken, skummet slår givetvis betongen.
En trästolpe borde trivas bättre i skummet än i betong, ingen fukt och isolerar bra mot kyla.

Är det någon som har sett det här i Sverige tidigare? finns det att köpa?
Sika har en produkt som heter "post fix", men verkar inte finnas här.
 
  • Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
B
Jag byggde ett litet hus till soptunnorna 2017.
Bara 4 stolpar, dock 2 resp 1.8 höga.
Grävde upp 4 hål ca 60 cm.
Riktade stolparna och fyllde runt om vad vanligt fogskum från Biltema.

Toppade med makadam.

Sitter som berget. Stabilare än jordankare.
 
  • Gilla
  • Wow
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
Jag byggde ett litet hus till soptunnorna 2017.
Bara 4 stolpar, dock 2 resp 1.8 höga.
Grävde upp 4 hål ca 60 cm.
Riktade stolparna och fyllde runt om vad vanligt fogskum från Biltema.

Toppade med makadam.

Sitter som berget. Stabilare än jordankare.
Mycket intressant.
Hur sitter det idag efter vintrar och så? :)
 
B
Sophuset är om möjligt ännu stabilare.
Helt stumt
 
Claes Sörmland
Betong konserverar ju det ingjutna träet genom att det är basiskt. Stolpen ruttnar där den sticker ut ur betongplinten och inte i själva plinten. Har gjutit in NTR-A-klassade stolpar i betong i trärgården för ca 15 år sedan och ännu inga rötangrepp.

Undrar om det är detsamma med uretanskum? Det är ju inte basiskt som betong.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Betong konserverar ju det ingjutna träet genom att det är basiskt. Stolpen ruttnar där den sticker ut ur betongplinten och inte i själva plinten. Har gjutit in NTR-A-klassade stolpar i betong i trärgården för ca 15 år sedan och ännu inga rötangrepp.

Undrar om det är detsamma med uretanskum? Det är ju inte basiskt som betong.
Jag vet inte, men som du säger så konserverar betong. Därför kan man gjuta in trä utan större problem. Tryckt eller ej.
Fogskum konserverar inte. Men när marken torkar upp (mer eller mindre) kan stolpen återhämta sig....kanske.

Tänker mig att den dagen trät ruttnar gör det nog kvitta egentligen.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.