P
Behöver byta ut några fönsterlås av typen FAS 258 då skräpet a 6-700 kr inte längre går att öppna och måste borras bort.

Hittade dessa icke godkända men funderar på om det egentligen spelar så stor roll, vill de in och bryter med en kofot lär ju karmen eller fönsterbågen ändå ge sig och då spelar det ingen roll om låset är godkänt eller inte?

http://www.laskompaniet.se/fonsterlsas-bg165-ut/5-0
 
Ett fönsterlås är inte tänkt att stoppa någon från att bryta upp fönstret med en kofot.
Ett fönsterlås hindrar en obehörig från att öppna ett fönster via en krossad ruta eller inifrån om personen kommit in någon annanstans.
Ett godkänt fönsterlås klarar av brytförsök i 6 sekunder om jag inte minns fel.
Om du inte har krav på godkända fönsterlås så kan du använda fönsterlås som inte är godkänt.
 
123abc skrev:
Ett fönsterlås är inte tänkt att stoppa någon från att bryta upp fönstret med en kofot.
Ett fönsterlås hindrar en obehörig från att öppna ett fönster via en krossad ruta eller inifrån om personen kommit in någon annanstans.
Ett godkänt fönsterlås klarar av brytförsök i 6 sekunder om jag inte minns fel.
Om du inte har krav på godkända fönsterlås så kan du använda fönsterlås som inte är godkänt.
Vad rekomenderar du? Godkänt eller icke godkänt? Eller kanske inget alls?
 
Jag kollade i affären en gång, tror det var FAS-låset och samma nyckel passade till alla lås som låg i hyllan. Praktiskt både för husägaren och tjuven :).
 
imported_Benno skrev:
Jag kollade i affären en gång, tror det var FAS-låset och samma nyckel passade till alla lås som låg i hyllan. Praktiskt både för husägaren och tjuven :).
Du kan låsa med vilken nyckel som helst, men bara låsa upp med densamma.
 
P
currenthill skrev:
Du kan låsa med vilken nyckel som helst, men bara låsa upp med densamma.
Tyvärr verkar det som låset är väldigt känsligt då jag inte kan öppna mina längre.
Självlärande lås kanske låter bra i teorin men jag vet att om man tar 2 likadana nycklar där den kanske är lite sliten så går det inte att öppna fast än båda nycklarna fungerar i det vanliga tillhållarlåset på dörren.
 
Trist, själv har jag haft tur. Har haft mina mer än 10 år utan problem. Men de slits antagligen inte lika hårt då jag har en separat nyckel till ytterdörr/garage/verkstad/friggebod.
 
P
Problemet är nog att barnen har haft sina lite böjda nycklar och de är borta så min nyckel fungerar inte då. Bara att borra upp och byta ut :(
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.