Du kan inte dra all EPS över en kam. Högvärdig EPS har lika bra tryckhållfasthet som lågvärdig XPS, och XPS deformeras också någon procent.
Naturligtvis finns det olika kvaliteter av båda materialen. Men jag tror att många väljer EPS för att få ner kostnaden och då väljer man heller inte den dyrare och hårdare varianten av EPS.
(Många lever efter mottot att man kan snåla på det som ändå inte syns. Men på köksinredningen kan man tydligen lägga obegränsat med pengar...)

Vilket alltså betyder ju mer isolering desto större sättningar kan det bli i plattan?
Japp.

 
Vad jag förstår så dras högvärdig EPS fortfarande med problemet att den suger i sig markfukt, rätt eller fel?

Hm, lutar nog åt XPS även om det kostar en del extra. Det skulle vara trist om det blir strul med plattan om några år för att man var dumsnål. Lite svårt att åtgärda...

Jag satsar hellre på en bra grund och husstomme än köper värsta köket / badrummet, sånt går att fixa senare.

Men frågan är, har jag bara gått på en massa säljsnack?
 
Fick precis en offert på grundisolering (EPS). Vår platta är cirkus 112m2.

t=200mm 30.700:-
t=300mm 45.500:-

Andra bud någon?
 
Edvin skrev:
Fick precis en offert på grundisolering (EPS). Vår platta är cirkus 112m2.

t=200mm        30.700:-
t=300mm        45.500:-

Andra bud någon?
:'(snyft, vart tog all grundbyggare vägen :'(
 
Vi bygger en platta på 121 kvm. Inklusive L-element med 300 mm höjd, armering, byglar och 200 mm isolering, (EPS antar jag?), fick vi betala 31 papp om jag kommer ihåg Lisa rätt. Vi har dock hårdare och tåligare isolering, (XPS?) kvar sen rörgraven som vi kommer att använda där grunden kräver förstärkning. Fick allt idag. Det blev lite att bära upp från vägen. Puh!

mvh
David
 
Oops!
Såg att hon redan svarat på detta i en annan tråd:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1047376053;start=15#15

Säg till om du vill veta var vi köpte det.
Vi har skickat ut en hel del offertunderlag och fått en ganska bra prisbild. Grundmaterialet är köpt och vi är i slutförhandlingarna på byggnadsmaterial och fönster. Det står i princip mellan två leverantörer. Återkommer med vinnarna inom en vecka om intresse finns.

mvh
Snåla David
 
David skrev:
Oops!
Såg att hon redan svarat på detta i en annan tråd:
[länk]
12.500:- för 200mm isolering :surprised: Det känns som nån försöker tjäna pengar på mig.....
David, får man fråga var ni fick det priset?
 
Lisas prisuppgift var visst från Karl Hedins i Strängnäs
Dock köpte vi grunden till paketpris från Järlåsa brädgård i Uppsala för 31.600 SEK ink moms. Då ingick 190 kvm 100 mm isolering.

mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.