Och givetvis sänker ni elkostnaderna och är mer miljövänliga om ni torkar tvätten ute på strecket istället för att köra torktumlaren.
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
pelpet:
Det väljer hon själv. Brukar bli på tvättställning i källaren.

b8q:
Precis, personligen tycker jag det mest rationella är att torka utomhus - ingen fukt i källaren, ingen elkostnad, ingen miljöbelastning, tar ingen boyta, och så går det superfort.

Hon är lite orolig för att det ser skräpigt ut, men hon har mjuknat en del. Folk har ju bråte och skrotbilar på sina tomter...

Tack för all input!
 
Redigerat:
Hänger ut tvätten när vädret tillåter, dock hänger jag underkläder längst in så att grannen slipper titta just den delen när de är på sin altan:)
 
Kollar man in mitt hus på Google Earth street view så ser man inte bara hus och tomt utan även massa tvätt som hänger mellan ett par träd. :)
Tvätt som luktar nyklippt gräs, syren och sol är som balsam för själen!
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Vi har torkvinda som vi från april/maj till september/oktober hänger tvätten på när vädret tillåter. I år har det bara blivit en gång men inte pga vädret utan pga dammande trädgårdsarbete.

Jag brukar inte aktivt titta på grannarnas tvättlinor. Jag tittar absolut inte så noga på grannars tvättlinor så att jag kan se exakt vilka underkläder mm dom hänger upp
 
Kanske blir hon mer nöjd med en torkvinda? Jag vet inte hur det ser ut på er tomt, men hade sambon satt fast tvättlinorna mellan våra träd hade nog jag också protesterat ;) På en torkvinda får man plats med mycket tvätt på liten yta och det ser kanske lite mer "vårdat" ut :)
 
Kan bara hålla med Zigne. Har själv torkvinda på baksidan men skulle inte vilja ha den på framsidan. all tvätt åker ut så snart björkpollensäsongen är över. Torkvinda är otroligt effektivt, det går att få plats med 3 ev. 4 maskiner tvätt på en gång. Om man hänger på rätt sätt, dvs mitt. Inte makens :)
 
  • Gilla
Skogslangtan
  • Laddar…
Nja, jag tycker nog att tvättlina mellan två träd ser trevligare och mer autentiskt ut än torkvinda. Mer tidigt 1900-tal liksom.
 
Vi använder tvättlina. Finns inte mkt som luktar så gott som utetorkade kläder.
Nu har vi visserligen inga grannar på synavstånd, men det hade inte ändrat något.

Titta på Lady & Lufsen på julafton, där finns bra tips på hur man gör i mer tätbefolkade områden. ;)
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Dalbotös skrev:
Tvätt som luktar nyklippt gräs, syren och sol är som balsam för själen!
Frugan hängde alltid tvätten ute när tillfälle gavs. Ända tills hon kom på att hennes pollenallergi blev värre när hon använde utomhus torkade kläder.
Den aspekten skall man tänka på om man har allergiker i familjen. :(
 
  • Gilla
Skogslangtan
  • Laddar…
En sådan fast gjord av runda järnrör byggde farsan på 70-talet, stolparna gjöts fast i backen.
 
Demmpa skrev:
En sådan fast gjord av runda järnrör byggde farsan på 70-talet, stolparna gjöts fast i backen.
Apropå järnrör, saknar jag en piskställning. http://www.blidsbergsmekaniska.se/cd

Finns "alltid" i gamla trädgårdar.
 
Med tanke på hur mycket energi man sparar jämfört med de flesta torktumlare så borde man absolut torka tvätten ute. Dessutom så luktar den gott om den får hänga ute ett dygn och slits inte kläderna mindre av att hängtorka?
Ska precis ut och ta in tvätten jag hängde upp igår kväll, den är snustorr nu kände jag =)

Mvh
 
TS är ju nöjd med svaren han fått men trådens ämne är ju trevligt så jag lägger till mina tankar, som också delas av flera i tråden:

1. Tvätt på tork i trädgården tillhör villalivet! På samma sätt som en hög med grenar som väntar på att eldas upp, en kompost med lite löv och gräs i ett hörn etc. Allt sådant tycker i alla fall jag ser hemtrevligt ut men så är jag inte perfektionist med gräsmatta som en golfgreen, alla tulpaner i spikräta rader, varje buske tuktad till 100 % runda sfärer eller liknande tvångsbeteende. Vi ska jo bo i våra hus och på våra tomter, inte ställa ut dem på museum!

2. All fukt som inte avdunstar inne i huset är ju bra fukt.

3. För mig finns det inget som doftar så gott som textil som fått torka fritt utomhus! (Avskyr allt vad parfymerade tvätt/sköljmedel heter!)

4. Sista meningen under punkt 1 gäller även för tjuvar och bovar, hänger tvätt ute är troligen någon hemma.

5. Det går otroligt mycket fortare en varm, och solig dag med lite vind.

6. Underkläder eller inte? För oss är underkläder helt odramatiskt så de får hänga ute, t o m sambons stringtrosor. Dock tror jag hon hänger dem innerst, men det är för att inte grannarna ev. ska ta illa upp inte för att vi skäms eller tycker att det är pinsamt.

7. Tänk på pollen om någon i familjen är känslig, speciellt när det gäller sängkläder. Sambon är allergisk och vi hänger inte sängkläder ute under värsta pollensäsongen.

8. Tänk på solens blekande kraft. Kläder man är rädd om bör hängas i skuggan så de inte bleks.

9. Kolla hur grannarna gör! "When in Rome..." Hänger grannarna ute är det ju självklart att man kan göra det själv! Om de inte gör det, knalla över och fråga om de störs ifall ni hänger utet. Kommunikation är nyckeln, motsatsen är det som ställer till det: "Assumption is the mother of all fuckups".

10. Att tumla tvätt under utomhustorksäsong torde vara bland det mest slösande man kan syssla med. Lite som att ha lock på regnvattentunnan och sedan fylla den med kranvatten. OK, vissa grejer mår ju bra av att tumlas, typ dunkuddar men allt annat mår jag bara bra av att hängtorkas. Tumling sliter hårt på textil!

Hehe, man skulle kunna tro att jag säljer utomhustorkning...men jag är bara så lycklig att jag nu har en tomt där jag kan torka tvätt efter att ha bott i lägenhet i tio år! Och det är ju bara en av alla underbara fördelar med att bo i hus! :D
 
  • Gilla
Skogslangtan och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.