Ber om ursäkt på förhand för tråden, kanske skulle varit under Övrigt...

Sambon och jag har en lågintensiv debatt om hur man får skylta med kläder utomhus.

Jag har satt upp tvättlinor mellan några träd på framsidan av tomten. Källaren behöver inte mer fukt så ut med all blöt tvätt tänker jag. Sambon tycker inte det ser riktigt städat ut och skulle hellre hänga på baksidan, men där är tomten smalare och utan bra träd och dessutom finns det granntomter där så tvätten blir inte osynlig där heller.

Är jag "muppig" som inte vill köra torktumlare? Ser det ovårdat ut med tvätt ute? Är det kontroversiellt att visa underkläderna?
 
AXS
Nej, det är fint med kläder som torkar. Ingen kommer bry sig oavsett. Fortsätt hänga där det passar bäst.
 
  • Gilla
VDvåratbygge
  • Laddar…
Jag hade aldrig kommit på tanken att fundera på vad grannarna tycker när det gäller att hänga ut tvätt på tork. Hurvida du vill skylta med sambons bridget jones-trosor eller dina egna musse pigg-kalsonger är upp till er :). Om åsynen av era underkläder skulle ge upphov till osedliga tankar hos grannarna så tror jag inte de kommer att klaga heller.

Jag hade satt upp en avfuktare i tvättstugan och hängt kläderna där, fast av rent praktiska skäl. Glömmer man kläderna ute över natten så är de blöta igen på morgonen, och kommer det ett regn måste man plocka in dem. Dessutom är det trist om kläderna blåser ner.
 
  • Gilla
Skogslangtan och 1 till
  • Laddar…
Sir Duke skrev:
Är jag "muppig" som inte vill köra torktumlare? Ser det ovårdat ut med tvätt ute? Är det kontroversiellt att visa underkläderna?
Nej du är inte muppig och det är fullkomligt normalt att torka tvätt på en lina i trädgården. Den som mot förmodan skulle reagera på detta bör nog uppsöka lämplig inrättning för att få hjälp med sina problem.
 
  • Gilla
VDvåratbygge och 3 till
  • Laddar…
ullberg
När det började pratas om kläder och trädgård trodde jag det handlade om hur mycket man har på sig när man går ut i trädgården...

Att fundera kring hur det ser i trädgården när det hänger tvätt (jag tycker dessutom att det ser ganska trevligt ut) känns som onödigt mycket omtanke om grannarna. Men så är jag inte så noggrann med det där andra kring kläder och (i) trädgården heller... ;)
 
  • Gilla
VDvåratbygge och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag äger då åtminstone inte några kläder alls som inte gärna visas upp för grannarna.

Men visst, nog kan jag tänka mig att det finns saker som en del drar sig för att visa upp på torklinan. ;)
 
  • Haha
Skogslangtan
  • Laddar…
Jösses, att man ens ska behöva fundera i dessa banor.

Påminner om när jag hade en hyresvärd vars förnäma fru tyckte att det såg förfärligt skräpigt ut när min bil stod parkerad på tomten. Men ... I fastigheten ingick varken garage eller carport, så var tyckte hon att jag skulle ställa bilen?
 
Haha tack för ert stöd!

Jag säger till sambon att alla i hela världen har ju underkläder så det kan ju inte vara särskilt världsomstörtande att det hänger rena sådana på en lina. Men nej, trosorna ska vara osynliga, punkt.

Det där med hur påklädd man bör vara är ett annat skönt ämne, vem har inte känt lust att arla sommarmorgon spatsera ut på ägorna och slå dagens första drill i det fria ;)
 
  • Gilla
VDvåratbygge och 1 till
  • Laddar…
Vill sambon inte visa upp sina trosor för folk så ska du inte hänga ut dem heller oavsett vad folk på byggahus tycker. Det måste ju vara hennes beslut och inte ditt eller vårt! Kan du inte nöja dig med att hänga ut lakan, handdukar, byxor och tröjor istället?

Personligen brukar jag aldrig hålla upp mina underkläder för gäster och grannar, så hade jag en trädgård skulle jag inte hängt upp dem heller. Det känns lite privat.
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Klart att trosorna inte åker ut eftersom hon inte vill. :)

Det är mer på den filosofiska nivån. Huruvida det ser slarvigt ut eller inte. Och hur man ska disponera sin egen tomt. Hon känner mer oro och ansvar för grannarna än vad jag gör. :)
 
Tala då om för henne att genom att hänga ut tvätt signalerar man i grannskapet att det finns folk hemma, och eventuella inbrottstjuvar drar sig för att göra inbrott i detta hus och hus inom synhåll. Ungefär som att det är bra att låta timers slå på lampor i huset när man är borta, parkera en bil på uppfarten och se till så att någon tömmer postlådan.

Ni gör alltså grannarna en tjänst genom att hänga ut er tvätt. :)
 
  • Gilla
Skogslangtan och 1 till
  • Laddar…
Jag bor ju i stan, men ett par av grannarna brukar ändå ta ut torkställning på gården sommartid för att torka tvätt, supercharmigt! Jag har dock (lyckligtvis) inget minne av att de torkar underkläder.

Ett annat trevligt minne var för några år sedan, hemma hos svärmor på landet. Det var en vacker sommardag och grannen, iklädd sommarklänning modell 50-tal, var ute i trädgården och hängde tvätt på en vanlig lina. Det kändes som en tidsresa långt tillbaka i tiden (innan jag var född t.o.m).
 
Skaffa en (några) sån här

412j4a46kNL._SY300_.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och häng underkläderna innerst och några större plagg, eller exempelvis handdukar, utanför. Tvätten och källaren blir torr, alla nöjda och ingen behöver skämmas.
 
  • Gilla
DragonLady och 1 till
  • Laddar…
Smart! Ska ta med mig den idén till förhandlingsbordet ;)

Det där med att det håller tjuvar borta var ju också ett bra argument.
 
Fast om frun vill torka underkläderna inne i torktumlarn så är det väl bara att låta henne göra det? Det är ju en struntsak. Oavsett vad hennes verkliga skäl är, typ att hon inte vill skylta med sina underkläder,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.