Kolla här. Jag o grannen (till vänster i bild) har lite nivåskillnad. Han har en börjat en mur med byasten. Just nu ligger det kross på marken i 45° sluttning enligt feta linjen. Tanken är att lägga på 3-4 rader på hans mur och sen fylla upp den "triangel" som är kvar, så jag får plan mark.

Min fråga är vad för tryck man kan förvänta sig att den "triangeln" utgör:

a) Först tänkte jag gjuta en länga små L-stöd där den feta bilen står (illustrerar fet släpkärra som jag kanske kanske kommer ha där nån gång).

b) Borra i järn ner i muren och förstärka på det sättet (skulle det hjälpa nått?)

c) Lägga metallmattor i marken för att sprida eventuellt tryck som i senaste avsnittet av Äntligen hemma:

d) Lägga muren med bruk och det räcker? (Problem här är att befintlig mur (svart i bild, blå nytt förslag) är lagd utan bruk och därför skulle eventuellt bruk behöva läggas dolt på nått skumt vänster.

Skärmavbild 2014-05-14 kl. 12.35.33.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I avsnittet i Äntligen Hemma kan man notera att de inte har nån föstärkning de sista 50 cm vilket ju är samma som jag behöver fylla ut. Det gjorde mig fundersam över vad jag egentligen kan förvänta mig för tryck. Är ju inte kul att gjuta 16 meter mini-L-stöd om det är väldigt overkill.
 
  • Skärmavbild 2014-05-14 kl. 12.21.50.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vy från sidan:
Skärmavbild 2014-05-14 kl. 12.08.30.png
 
Ingen som har lite tankar på trycket jag kan förvänta mig?
 
Svårt. Det beror ju lite på vad du har för typ av mursten, enklast är ju att kolla med tillverkaren.

Annars tror jag att du kan lösa det här med markarmeringsnät. Om du gjuter in detta i bruket mellan murstenarna och låter nätet gå in någon meter på din tomt så borde det avlasta en hel del av trycket.
 
Låter smart. Dels med tillverkaren och att gjuta in markarmeringsnätet. Trycket fortplantar 45° neråt va?
 
Jag vet inte riktigt hur marktryck fungerar men många stentillverkare anger ju att man inte får belasta marken bredvid övre delen av en stödmur. Fast frågan är om en släpvagn räknas som att belasta marken, de väger ju inte så mycket.

Ska du har det här gris-stabilt så kanske du ska gräva ut marken längs hela sträckan, bygga en stor gjutform, gjuta en platta med uppstickande armering på ena sidan, sedan bygga en ny gjutform kring den uppstickande armeringen och gjuta igen så att du får ett 16 meters L-stöd.
 
Geonät/ markarmerings nät som kläms fast i muren 20 cm under färdig mark skulle jag kört på.

I teorin kan man packa ned geonät så pass bra att det inte blir några horisontalkrafter.
 
Det var så jag gjorde, JKrister. Time will tell. :)
 
  • Gilla
JKrister
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.