Hej alla.
För strax över 2 veckor sedan brann vårt hus ner. Chocken har nu lagt sig och allt praktiskt ska tas om hand. Har varit i kontakt med försäkringsbolaget och fått beskedet att huset ska rivas och ett nytt ska byggas. Huset var mexi-tegel (originalkroppen) och trä (gavlar+tillbyggnad från 2001). Huset ska som sagt rivas men plattan huset står på ska man försöka rädda. Försäkringsbolaget säger att de kommer följa de byggnormer och krav på energi osv som finns idag vilket bla innebär att man kommer kakla det badrum där vi tidigare hade våtrumstapet etc.
Vi kommer stå som beställare dvs byggherre om jag förstått det rätt. Försäkringsbolaget berättar att vi har 10.000kr i åldersavdrag (gamla delen utav huset), istället för normala schablonen på 100.000kr. Förändringar kan tydligen göras men vi får stå för merkostnaderna detta innebär.

Funderar på en öppnare planlösning mellan vardagsrum/kök eller en helt ny planlösning med färre antal rum och annan placering osv. Funderar även på annan uppvärmning (vattenburen golvvärme) istället för golvvärme (el) samt elradiatorer och luftluftvärmepump som vi har/haft. Vidare funderar vi på rent trähus istället för mexitegel och trä.

Nu behöver jag tips på vad jag/vi ska tänka på i vår situation. Rivning, bygglov, ritningar, garantier, krav osv osv. Har sökt här på forumet men blir inte mycket klokare. Verkar vara så mycket att hålla reda på. Så all hjälp uppskattas verkligen.
Tack på förhand!
 
Redigerat:
I ett fall jag känner till så ersatte inte förs. bolaget några som helst bygglovskostnader. Där hade detaljplanen dessutom ändrats sedna huset byggdes, så att inte ett enda hus på typ 5 kvarter stämde med detaljplanen. Det krävdes en "frimärksplan" för drygt 100 000 för att man skulle få bygga upp huset igen.

Förs. bolaget ersatte inte heller förbättringar som tvingades fram för att bygglov skulle tillåtas.

Förs. bolaget ersatte inte försäkringskostnader för bygget, inte ens obligatoriska försäkringar som byggfelsförs. eller färdigställande skydd.
 
  • Gilla
JvabisT
  • Laddar…
Kolla upp det där noga som hempularen är inne på, även om det kanske är extrem otur så finns det exempel på där kommunen beviljat rivningslov för det brunna huset men sedan inte kunnat bevilja bygglov för nytt hus på grund av byggstopp eller andra orsaker. I dessa fall hade man klarat sig om man inte rivit huset först såvitt jag förstått det hela.
 
Tack för svaren. Detta ska kolla upp närmare. Återkommer i tråden när jag har mer info.
Under tiden tar jag tacksamt emot fler tips. Läste någonstans att man ska se till att få papper/garanti på det utförda arbetet med att torka ut betongplattan? Helst ska det vara ett företag då som finns om 10 år, vilket ska vara garantitiden på den torkade plattan?

Behöver jag/vi betala/anlita en arkitekt om vi bestämmer oss för att göra ändringar på huset såsom ny fasad (enbart trä istället för mexitegel/trä), annan takhöjd (har haft 4 meter i takhöjd i köket för mer rymd) och annan fördelning utav rummen ev. mindre antal rum/väggar dvs annan planlösning? Yttermåtten blir klart samma.

Har haft nätverksuttag i huset som i vart fall i nya delen utav huset var snyggt dragit i väggarna med uttag i väggen osv. I äldre delen utav huset så var det också nätverkskabel dragen, fast då ner genom innertaket och sedan i kabellister längs de vanliga listerna. Vidare hade vi centraldammsugare.. Är detta något man ska/kan begära utav försäkringsbolaget tro?
 
Redigerat:
Hur gammal var plattan? Uppfyller den dagens krav?
 
Plattan under originalhuskroppen är från -76. Tillbyggnaden är från 2000-2001 och den plattan är från då också. Huset går/gick som ett T. Sett framifrån är det ett uppochnervänt T med originalhuset som toppen på T och bakom kommer I som är tillbyggnaden. Tveksamt om plattan håller dagens byggnormer, men jag kan inget sånt här iofs.
 
twebbas skrev:
Plattan under originalhuskroppen är från -76. Tillbyggnaden är från 2000-2001 och den plattan är från då också. Huset går/gick som ett T. Sett framifrån är det ett uppochnervänt T med originalhuset som toppen på T och bakom kommer I som är tillbyggnaden. Tveksamt om plattan håller dagens byggnormer, men jag kan inget sånt här iofs.
Den gamla plattan är högst troligen oisolerad. Var det uppreglat golv ovanpå plattan?

Försök få till en modern platta nu när hela huset ändå är borta.
 
C
Jag skulle vända mig till en garvad f.d. skadeinspektör vid ett försäkringsbolag för att få min rätt tillgodosedd med hänsyn till storleken på skadan. Du har som enskild konsument, om du inte är bevandrad i byggerier o stor erfarenhet av försäkring, inte en chans att bevaka dina möjligheter visavi återuppbyggnaden.

Givetvis kan du anlita annan person med rätt kompetens.

Det biträde du väljer får du betala själv men det är väl använda pengar.

Det där med kakel måste du ha förstått fel.......

carra f.d skadereglerare o skadechef
 
  • Gilla
Suhagg
  • Laddar…
O
Eftersom det byggs ett nytt hus då borde de "regler" som har med antal uttag i ett rum och sådan gälla...
Så nätverk borde det bli, om inte så dras det tomrör för det...
 
O
carra skrev:
Jag skulle vända mig till en garvad f.d. skadeinspektör vid ett försäkringsbolag för att få min rätt tillgodosedd med hänsyn till storleken på skadan. Du har som enskild konsument, om du inte är bevandrad i byggerier o stor erfarenhet av försäkring, inte en chans att bevaka dina möjligheter visavi återuppbyggnaden.

Givetvis kan du anlita annan person med rätt kompetens.

Det biträde du väljer får du betala själv men det är väl använda pengar.

Det där med kakel måste du ha förstått fel.......

carra f.d skadereglerare o skadechef
Då är det dig TS skall anlita :p
Bra råd!
 
Hur gör man i praktiken för att få ett värde att utgå ifrån? Tar man först fram en offert baserat på ursprunglig planlösning etc, med bas stantard enligt nuvarande regler, och sedan gör man förändringar och får en ny offert. Vissa kommer kosta pengar, andra inte?
 
Vectrex: Gamla plattan är troligen oisolerad som du säger.. Inga träreglar så långt ögat kan se. Nu har saneringsfirman rivit ut golven, men med tanke på höjden så kan det omöjligt ha varit några träreglar. Förmodar att det är plattan som syns nu.
Inga träreglar på nya delen heller, fast den ska enligt uppgift vara superisolerad undertill. Den plattan alltså. Med de regler osv som gällde i början av 2000-talet.

Är det ens lönt med vattenburen värme på den oisolerade plattan?

Carra: Hade gärna anlitat någon men det känns som om pengarna måste läggas på annat håll. Har lagt över 20.000kr redan nu på rent basic prylar såsom kastruller, stekpanna, hygienartiklar, lite kläder och sängar till barnen etc.

Odjuret. Tack för tipset. Vart finner jag dessa regler så kan jag läsa på lite själv? MathiasS frågor är riktigt bra. Är det så man går till väga tro? Låter rimligt men är det så det går till?
 
Redigerat:
Det går väl att göra som Villa Varm föreslår. Där lägger man frigolit uppe på plattab för att slippa värma plattan och få minimalt med värmeförlust. Kolla på deras hemsida.
 
tack för svaren. andra tips tar jag tacksamt emot.
 
Redigerat:
Det finns en risk med att lägga på förändringar som man skall bekosta själv. Förs. bolaget förhandlar fram lägsta pris för själva "basbygget", det som de skall ersätta. Byggfirmor kan då dumpa priset i offerten för att få jobbet. Sedna tar de igen det på "tillvalen" som försäkringstagaren skall bekosta själv.

De har ju monopol vid upphandlingen av tillval.

Det kan finna anledning att i vissa lägen förhandla med förs. bolaget om att ex. ta kontant ersättning för basutförandet av vissa delar (ex. badrummet). Byggfirman får då lämna ex. badrummet som en öppen stomme, och så upphandlar man sedan färdigställande separat, till den standard man vill ha.
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.