Hej!
Förra sommaren byggde vi om köket hos svärföräldrarna samt några sovrum och nu har turen kommit till vardagsrummet. Väl där stötte jag på ett litet problem vid den öppna spisen som image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inbyggd i ett hörn.

Jag ska lägga nytt golv om ca en vecka när väggarna är färdiga men jag har ingen aning om hur jag ska bete mig med klinkersbiten. Det sticker upp ett par millimeter från golvytan och svärfar vill ha bort plattorna. Nämnas bör att öppna spisen inte används eller kommer användas de närmsta 20 åren och om sig så bör så inköpes något bra skydd vid tillfälle.

Kan man bygga över? Ska jag hacka loss all klinkers? Får man bygga trägolv rakt emot öppna spisen?

Mvh
 
Mmm, minns den där härliga tapeten från vårt hus när vi köpte det :)

Jag har för mig att du måste ha ej brinnbart material 30 cm framför spisen och 20 cm åt sidorna, detta förutsatt att du eldar i den förstås.

Själv har jag parkett hela vägen fram och sedan ligger det en mässingsplåt framför ugnen.

Ska du lägga det nya golvet ovanpå det gamla, eller ska det bort?

Vill man inte behålla klinkers, hade jag tagit bort det i samband med att man river upp det gamla golvet.
 
Ja visst är den härlig? ;) Den är numer vitmålad så den pärsen är över.

Det blir antagligen till att lägga den nya golvet på det befintliga. Det är minst jobb då tiden är lite knapp. Men det borde bli bra.

Så jag funderar på att ta bort klinkers och sen fixa någon lösning efter det. Hrm.

Menar du att din parkett ligger emot ugnen och sen ett skydd ovanpå? Så golvet kan inte ta skada under plåten då?
 
Nej, eftersom värmen stiger, blir det knappt ljummet nere vid golvet.
 
ImageUploadedByByggahus.se1400487051.346196.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut vid vår kamin. Trägolv under och plåt över golvet.
 
Har trägolv under kamin. En plåt skyddar mot brännmärken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.