Hej!
Har tagit ner takpappen i mitt gamla hus. Problemet är att det sitter "miljoner" små nubb under spikade mot någon slags pappremsor. Har försökt med vass hovtång, liten tång osv. Men det är så svårt att få grepp om nubben då det endast är papp under mot träet.

Taket ska målas sedan, så jag vill inte "bända" ut nubben med fula märken som resultat.

Har frågat runt men ingenstans har de något verktyg som skulle kunna underlätta utdragandet. Nubben sitter för övrigt mycket lätt, när man bara kommer in under skallen. Kan någon ge mig ett tips ???
MVH
Caroline
 
Klä taket med gips eller panel. ;)
 
Nej men det var ju det jag inte ville! Det är bland annat upp till 30 cm kilsågade brädor med handsmidd spik från 1800 talet, ju. Så fina om jag bara får ut nubbjv.... >:(

MVH
Caroline
 
Caroline skrev:
Nej men det var ju det jag inte ville!
Prova med att lirka fram nubben med ett stämjärn. ;)
 
Det finns ett litet verktyg som bland annat gysinge säljer.
Det är en liten spikutdragare i ena ändan och en smal mejsel i andra ändan.

Det funkar häpnadsväckande bra, speciellt om man använder en hammare och tillåter sig att "gräva" lite i trät med mejseln eller spikutdragaren.

Köp det, kort sagt...
 
www.gysinge.nu

under produkter/järn och smide sidan 15 finns den.
 
Tusen tack för tipset. Nu är det beställt och klart och den skickas till mig. Hoppas det funkar lika bra för mig för dyra hovtången gick det inte alls med >:(
MVH
Caroline
 
Caroline skrev:
Tusen tack för tipset. Nu är det beställt och klart och den skickas till mig. Hoppas det funkar lika bra för mig för dyra hovtången gick det inte alls med >:(
MVH
Caroline
Nej, hovtången är lite för rundad...

Sätt mejseländan mot huvudet på nubben och knacka försiktigt med en hammare i andra ändan.
Oftast kommer man då in under huvudet, och kan sedan komma åt med spikdragaren.
Eller också slr man in spikdragarklorna direkt.

Det beror lite på nubbens karaktär.

Ibland kan de gå av, men då knackar man bara in dem i trät och kallar det förstärkning ;)
Om man är jättenoggrann så kan man patentera dem med linolja innan man målar.

Vad skall ni ha för färg i taket? Sort alltså, inte kulör.
 
Hade tänkt att vitlimma det. I de andra rummen är det jättegammal BRED pärlspont som är linoljemålad så där får det bli samma sak igen.
De breda golven överallt funderar jag bara på att såpskura för de är faktiskt fina eftersom det legat linoleum över mest hela tiden.
Hittade ett företag som sålde specialsåpa med div tillbehör på nätet. Funderar att köpa från dem.
Skulle vilja ha golven ljusa.
MVH
Caroline
 
Caroline skrev:
Hade tänkt att vitlimma det. I de andra rummen är det jättegammal BRED pärlspont som är linoljemålad så där får det bli samma sak igen.
De breda golven överallt funderar jag bara på att såpskura för de är faktiskt fina eftersom det legat linoleum över mest hela tiden.
Hittade ett företag som sålde specialsåpa med div tillbehör på nätet. Funderar att köpa från dem.
Skulle vilja ha golven ljusa.
MVH
Caroline
He he, nu skall jag skriva en massa saker om golv och tak, eftersom ingen annan gjort det ännu på det här forumet ;)
Skämt åsido, det finns många teorier kring detta, min är en av dem...

Taket först:
Vi har målat med limfärg och är supernöjda. Visserligen bryter det igenom viss missfärgning och det flagar lite på några ställen, men det fixar sig om man tvättar bättre än vi och patenterar med linolja.
Annars kan man använda en emulsionsfär, typ äggoljetempera. Finns hos kulturhantverkarna och heter vägg- och takfärg. Det ger också en helt matt yta och liknar limfärgen litegrann.

Golvet har vi såpat. Men innan vi såpade så "målade" vi det med kalkvatten (målarkalk blandat med vatten). Man penslar helt enkelt ut kalkvatten, låter torka och sopar sedan bort överflödet. Sedan lade vi på såpa med gummiskrapa och lät torka i ett par dagar. Sedan skurade vi med KALLvatten.
Det är flammigt i några månader, men ger sedan en otroligt vacker, ljus och rätt slagtålig yta.

Lut påstås bryta ner träet medan såpan reagerar med kalket och ger en slagtåligare yta.

Jag rekommenderar varmt denna metod. Såpa och kalk köper du från kulturhantverkarna.

Vi gjorde det på nyköpt golv för ett par år sedan och gammalt (>50 år) lätt uppslipat golv för några veckor sedan och resultatet är rätt lika.
 
Intressant, tackar för tipsen. :)
Alltså, såpor finns ju många olika även om man inte tror det. Erkänner att jag inte bestämt till hundra vad jag väljer, men ljust ska det vara och inte "blankslipat".
Har du sett denna sida? Bra många intressanta tips och artiklar tycker jag.
http://www.linolje.com/

MVH
Caroline
 
Vill bara meddela att det magiska verktyget låg i brevlådan i morse! :)
Tala om snabbleverans. Imorgon bär det av ner till huset och så får vi se om det blir nubbfritt!
Tack än en gång för tipset.
MVH
Caroline
 
Caroline, hör gärna av dig om det funkar.
Clas Olsson har ett par liknande "japanska" kofötter (samma?). Billigare än extremdyra Gysinge dessutom.. Hultaforsurdragaren "Atle" fungerar utmärkt på de flesta spikar och lämnar två gropar bredvid spikhålet, för det mesta mindre än skadorna man får med knivar och skruvmejslar.
 
Rapport!
Den funkade! Man får vinkla in foten lite mot nubbhuvudet och sedan slå lite med hammaren. Sen bryter man till lätt, och vips är nubben ute.
Men fy vilken arbetsställning och hur kan man spika sååå många nubb för att fästa lite pappersremsor? ???

Supernöjd.
Den är tillverkad i Japan. Gå nu inte bara till Cl.. Ohlson och hitta samma för en hundring och skriv det här. Då dör min snålnerv!

Ha det gott alla i värmen.
Mvh
Caroline :)
 
  • Gilla
Fridolfsmatte
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.