Hej,
Jag hoppas att någon har tid och kunskap att kika en sväng på den här inköpslistan för att ge lite feedback och tala om ifall jag missat någonting.

Alarm.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det inte går att få upp bilden i större format på forumet så finns den här också:
https://www.dropbox.com/s/z3bp9y610b3ug0g/Alarm.png

I båda huskropparna och hallen, på den högra sidan, har vi stora (2m) fönster utan insyn, vilket gör att i alla fall jag som inbrottstjuv skulle ta mig in den vägen. Antingen via altandörrarna eller krossa en ruta.

Jag skulle så långt som möjligt villa ha ett trådlöst larm, pga jag är totalt värdelös när det gäller att dra kablar, koppla och sådant (är dock hyffsat teknisk så är inte orolig för själva konfigurationen).

1x Keypad with Proxy Tags (SPCK421)
1x Main Central (SPC4320 eller SPC5320)
1x GPRS/GSM Communication Module
1x Backup Battery (12v 7A)
1x Wireless ceiling PIR detector (IR65W6-10)
4x Wireless PIR Detectors (osäker på modell)
4x Wireless Smoke Detectors
4x Wireless Magnet Contacts for doors
3x Wireless Acousic Glass Break Detectors (IGBW6-10)
2x Wireless Indoor Sirens
1x Outdoor Siren (Wired)
1x Outdoor Flash (Wired)

Det jag inte riktigt lyckats förstå är om jag behöver någon RF-modul till Keypad och/eller Centralen?
Är det något mer jag kan behöva? Expansionsenhet kanske?
Brukar det ingå fästen till t.ex PIR, Glass Kross och sirener eller behöver man beställa sådant separat?

Baserat på ovanstående är 4320 tillräckligt, eller bör jag ta en 5320?
Om jag längre fram även vill inkludera garaget + gäststugan, finns det risk att jag kör slut på antalet zoner då?

Är det någon som vet ifall de trådlösa (batteridrivna) enheterna har någon "powersave" funktion så de liksom inte triggas lika ofta som trådade enheter?
Jag tänker scenariot där man senare vill nyttja dem för hemautomatik, och då kan få långa fördröjningar innan någonting händer?

Hur har ni andra gjort med fristående garage? Låter ni det vara olarmat eller hur hanterar ni den biten? Vi har trådlös öppnare till garageportarna och kör in och ut bilen varje dag.
Samt barn som ställer in cykeln i stort sett varje dag.
Jag kan inte riktigt klura ut hur man ska hantera det på ett smidigt sätt utan att riskera falsklarm?

En bekant, berättade att när de hade haft inbrott så hade tjuvarna helt enkelt plockat bort fodret runt fönstret, tagit ur hela fönsterkasetten och ställt brevid och klivit in. Dvs inte krossat rutan.
Hur skyddar man sig mot något sådant (förutom PIR), är det sån där vibrationsdetektor man ska nyttja då? Eller magnetkontakt på varje fönster?

Och slutligen, den största frågan. Är jag helt dum-i-huvudet som kör det här på trådlöst, och borde bita i det sura äpplet och köra trådat istället pga att trådat blir så mycket billigare (hur mycket?) och är mer driftsäkert?

Stort stort tack för all hjälp ni kan ge mig. Det är nära beställning nu!
 
Du behöver en siway-modul som antingen sätts i centralenheten eller map. Till map måste du dra kabel. Köper du ingen central med förinstallerad modul måste du ha en med plastlock (art.nr slutar med pc, plastic cover)
Tror bara du behöver expansionsenhet om du kör så många sektioner trådat. Trådlöst tror jag det är lugnt.

Jag har trådat och tycker förstås att det är bäst... Garaget olarmat, åtminstone just nu. Teoretiskt går det nog att lägga garaget i ett eget larmområde som larmas av när man låser upp där med nyckel. Exakt hur det skulle göras vet jag dock inte.

Trådbundna magnetkontakter skulle kunna hindra fönsterurtagning. Öppnas karmen går larmet och klipps kabeln går larmet.
 
Ett jättestort tack Fredrik för ditt svar.
Jag ska sätta ihop ett likvärdigt trådat larm och jämföra med. Har funderat lite mer på kabeldragning och det mesta går nog att ordna på ett snyggt sätt :)
 
Tittade lite på din ritning igår och tyckte också att åtminstone en del av sektionerna skulle gå fint att tråda. Med ett bra hybridlarm som spc funkar det ju tydligen bra att blanda, även om jag bara testat trådat.
Du slipper ju batteribyten och får en något billigare installation, om du räknar med gratis arbetskraft förstås...
 
RilleRock
markusla skrev:
Hej,
Jag hoppas att någon har tid och kunskap att kika en sväng på den här inköpslistan för att ge lite feedback och tala om ifall jag missat någonting.

[bild]
Om det inte går att få upp bilden i större format på forumet så finns den här också:
[länk]

I båda huskropparna och hallen, på den högra sidan, har vi stora (2m) fönster utan insyn, vilket gör att i alla fall jag som inbrottstjuv skulle ta mig in den vägen. Antingen via altandörrarna eller krossa en ruta.

Jag skulle så långt som möjligt villa ha ett trådlöst larm, pga jag är totalt värdelös när det gäller att dra kablar, koppla och sådant (är dock hyffsat teknisk så är inte orolig för själva konfigurationen).

1x Keypad with Proxy Tags (SPCK421)
1x Main Central (SPC4320 eller SPC5320)
1x GPRS/GSM Communication Module
1x Backup Battery (12v 7A)
1x Wireless ceiling PIR detector (IR65W6-10)
4x Wireless PIR Detectors (osäker på modell)
4x Wireless Smoke Detectors
4x Wireless Magnet Contacts for doors
3x Wireless Acousic Glass Break Detectors (IGBW6-10)
2x Wireless Indoor Sirens
1x Outdoor Siren (Wired)
1x Outdoor Flash (Wired)

Det jag inte riktigt lyckats förstå är om jag behöver någon RF-modul till Keypad och/eller Centralen?
Är det något mer jag kan behöva? Expansionsenhet kanske?
Brukar det ingå fästen till t.ex PIR, Glass Kross och sirener eller behöver man beställa sådant separat?

Baserat på ovanstående är 4320 tillräckligt, eller bör jag ta en 5320?
Om jag längre fram även vill inkludera garaget + gäststugan, finns det risk att jag kör slut på antalet zoner då?

Är det någon som vet ifall de trådlösa (batteridrivna) enheterna har någon "powersave" funktion så de liksom inte triggas lika ofta som trådade enheter?
Jag tänker scenariot där man senare vill nyttja dem för hemautomatik, och då kan få långa fördröjningar innan någonting händer?

Hur har ni andra gjort med fristående garage? Låter ni det vara olarmat eller hur hanterar ni den biten? Vi har trådlös öppnare till garageportarna och kör in och ut bilen varje dag.
Samt barn som ställer in cykeln i stort sett varje dag.
Jag kan inte riktigt klura ut hur man ska hantera det på ett smidigt sätt utan att riskera falsklarm?

En bekant, berättade att när de hade haft inbrott så hade tjuvarna helt enkelt plockat bort fodret runt fönstret, tagit ur hela fönsterkasetten och ställt brevid och klivit in. Dvs inte krossat rutan.
Hur skyddar man sig mot något sådant (förutom PIR), är det sån där vibrationsdetektor man ska nyttja då? Eller magnetkontakt på varje fönster?

Och slutligen, den största frågan. Är jag helt dum-i-huvudet som kör det här på trådlöst, och borde bita i det sura äpplet och köra trådat istället pga att trådat blir så mycket billigare (hur mycket?) och är mer driftsäkert?

Stort stort tack för all hjälp ni kan ge mig. Det är nära beställning nu!
Gprs/gsm modulen är bara GSM. Dem kör på uppringande 2-G nätet.

Fästen behövs ej då de monteras direkt på vägg/hörna.

De trådlösa enheter har helt riktigt powersave på gott och ont.
Har de väl detekterat så detekterar de inte dörren 2,5-3 minuter senare.

Garage har jag separat map i.
Alternativt kan du lägga en tidkanal på område garage så har automatisk till/frånkoppling enligt passande tider dag för dag.

Japp du är dum i huvudet om du inte kör trådat när du kan ;)
 
  • Gilla
markusla
  • Laddar…
RilleRock
fredrik.johansson skrev:
Du behöver en siway-modul som antingen sätts i centralenheten eller map. Till map måste du dra kabel. Köper du ingen central med förinstallerad modul måste du ha en med plastlock (art.nr slutar med pc, plastic cover)
Tror bara du behöver expansionsenhet om du kör så många sektioner trådat. Trådlöst tror jag det är lugnt.

Jag har trådat och tycker förstås att det är bäst... Garaget olarmat, åtminstone just nu. Teoretiskt går det nog att lägga garaget i ett eget larmområde som larmas av när man låser upp där med nyckel. Exakt hur det skulle göras vet jag dock inte.

Trådbundna magnetkontakter skulle kunna hindra fönsterurtagning. Öppnas karmen går larmet och klipps kabeln går larmet.
Beror på vilken antenn om man behöver PC eller ej faktiskt.
Dock är nästan PC centralen snyggare, lite rundare former.

Kör man extern antenn så kvittar det vilket skal man har.
Men kör man modellen mindre med 2 spröt bör man köpa med PC.
 
  • Gilla
markusla
  • Laddar…
RilleRock
Slant lite på tangentbordet gällande GSM/GPRS modulen.
Den kan vara GPRS modul om man gör inställningarna för detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.