Tjena!

Jag har problem med en Automower 330x som sällan lyckas hitta hem till laddstationen.

Förra sommaren blev begränsningskabeln och en guidekabel sönderkörd och sedan dess har det krånglat. Jag valde då att skippa den guidekabeln och kopplade bort den. Jag har denna säsong kopplat ur båda guidekablarna (den andra funkade inte heller efter att första gick av, märkligt).

Hur som helst, så hittar gräsklipparen bara hem sporadiskt, gissningsvis när det faller sig så väl att den behöver laddas och råkar köra förbi laddstationen.

Den är inställd på att bara ta sig hem via begränsningskabeln, fördröjningstid spelar ingen roll.
Den hittar inte hem när jag trycker parkera. Försöker inte ens följa kabeln...
DOCK, så hittar den hem när jag går via Installation -> Hitta laddstationen -> Översikt -> Test. Mysko!!!

GPS är avstängd.
Blå lampa lyser på stationen (ska egentligen lysa grönt, men det gjorde den inte när det funkade heller), antagligen pga lång kabel.

Några goda idéer?
 
Varför inte laga guidekablarna? Så är problemet löst.
 
Nej, så enkelt är det ju inte.
Glöm guidekablarna. De är som sagt bortkopplade, urpluggade från basstationen.
Dessutom slutade båda fungera trots att bara en blev sönderkörd (den andra var alltså hel).
Mitt problem är att den inte vill ta sig hem via begränsningskablarna.
Allt står i beskrivningen av problemet.
 
Vad jag menade var att om du fixar guiderna kommer den följa dem tillbaks för laddning, varför använda begränsningsslingan för det;)

Men, enligt din beskrivning låter det som du har ett grundläggande problem i din installation, två saker talar för det, blått sken på laddstationen kan betyda att slingan är för lång (över 800m), men kan också betyda att begränsningslingan är skadad med svag signal som följd.
Att båda guiderna lägger av när en blir sönderkörd tyder också på en felaktig/skadad slinga.
 
Jag håller med, men det som talar emot att det är begränsningskabeln det är fel på, är att klipparn hittar hem om man kör testet... se ovan!
 
Om den inte lyser grönt, så har du kanske dålig signalstyrka. Kan vara att den beter sig olika pga detta när du kör manuellt test jämfört med automatisk körning. Kan också vara därför guiden strular.

Kan kanttråden vara skadad? Detta skulle kunna förklara att signalstyrkan är dålig och dåligt fungerande guide.

Kan också vara så att den utsatts för åska. Min klippare missade ofta att docka efter att detta skedde, den hittade hem, men dockningarna kunde ta lååååång tid. Tydligen kan överspänningar yttra sig som flera olika fenomen i laddstationen...
 
Sant angående signalstyrkan, jag ska köra några tester till (nu när du nämner detta så inser jag att jag bara har kört testerna halvvägs ut).

Tack så länge!
 
Plugga ur din bergänsningskabel och montera temporärt dit en sladdsnutt på ett par meter och gör en liten hage så att säga att prova i :)
 
Den hittade hem även längst ifrån stationen, när jag körde testet... ska testa din idé senare idag, Henke2! Behöver ju va en ganska stor hage dock, eftersom den kommer hitta stationen via signalen som stationen skickar ut, om klipparn är för nära.
 
Studion skrev:
Henke2! Behöver ju va en ganska stor hage dock, eftersom den kommer hitta stationen via signalen som stationen skickar ut, om klipparn är för nära.
Hehe okej, du var ju noga med att peka på ditt första inlägg så jag gissade att du tänkt till när du skrev det och min rek var utifrån

Studion skrev:
Den hittar inte hem när jag trycker parkera. Försöker inte ens följa kabeln...
 
Alltså... den beter sig helt åt h-e. Irrar omkring utan logik. :(

Man ska kunna komma åt lite andra inställningar om man håller nere nollan vid uppstart vad jag fårstått, men den låser sig med meddelande "Loading language". Nån som kan mer om detta?
 
Hur gammal är den ? Det kan ha hänt något med kretskortet eller en ny uppdatering kan oxå hjälpa. Först och främst se till så att du har 'grön' lampa som lyser på laddningsstn. Kom just på att du har väl inte skarvat ihop 1,5 kv kabel med 2,5 kv kabel som är den som medföljer maskinen ? Den smala kabeln är till dom lite mindre modellerna.
 
Tack!

Ja, det lutar åt att jag behöver uppdatera programvaran (fick den förra våren, så den måste vara en av de första 330x?). Har jobbat med IT-support, så programvaran borde jag väl tänkt på först, men ägnade inte en tanke åt det... :p

Den beter sig likadant med grön lampa. Tror inte det är skarvat med olika tjocklek. Jag hyr stället och där ingår gräsklipparen, men hyresvärden kan inte så mycket om den.
 
Jag antar att man har åtminstone 2 års gratis uppdatering...., väl ? Det är ju gjort på några minuter för ÅF.
Eventuellt dessutom efter uppdatering göra en total återstart ? Men glöm inte notera upp dina nuvarande inställningar.
Ungefär som med all annan elektronik. Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.