Jag har håller på att tilläggsisolera fasaden som kommer ha stående panel. Jag har kört med liggande reglar på gaveln vilket har funkat bra. Fördelen som jag ser det är att vindpappen inte blir punkterad av varje varje spik som annars går genom spikregeln och genom pappen.

Det hade däremot varit lättare att sätta stående reglar tycker ja.... Men då punkterar man ju som sagt vindpappen vilket inte känns ok, eller????
 
Du får ju köpa spik som har rätt längd i förhållande till panel och spikregel. Det finns.
 
Sen kan jag tycka att det finns andra fördelar med liggande reglar. Dels kan du använda betydligt tunnare spikläkt eftersom du kan lägga den dikt mot bakomvarande regel (med vindpappen emellan).

Dessutom är det ju bra att bryta de köldbryggor som dina gamla reglar utgör. Detta senare förutsätter ju då att huset är ett reglat hus, men du kanske har ett äldre hus med massiv plankstomme?
 
Jag har ett timmerhus.

Menar du att jag ska spika upplanden med spik kortare än 22+38mm ( har 38 spikläkt) detta låter ju lite väl futtigt .. Dessutom slår ju spikpistolen in olika så för att vara på säkra sidan sär det ju några mm kortare tom som gäller
 
Arne999 skrev:
Jag har ett timmerhus.

Menar du att jag ska spika upplanden med spik kortare än 22+38mm ( har 38 spikläkt) detta låter ju lite väl futtigt .. Dessutom slår ju spikpistolen in olika så för att vara på säkra sidan sär det ju några mm kortare tom som gäller
Jag menar att om du tilläggsisolerar med liggande reglar, ex 45x45 så kan du därefter sätta vindväv och sedan använda ex. 15mm tjock spikläkt utanpå varje 45x45 regel.

Spikar gör du naturligtvis med spik som går in rejält i den underliggande 45x45 regeln. 75mm spik verkar ju passa bra i ditt fall!
 
Aja ok det är liggande som gäller helt enkelt
 
Men på tal om det... Det är väll ganska vanligt att det sätts vindpapp på stående reglar, å sedan spikläkt som det spikas rakt igenom vilket då punkterar pappen....???

En annan detalj...jag satte 70reglar liggandes på gaveln då spikläkten är 70.... Passa sisådär med vindpappen som är 125 bred.... Antar att 45bredd räcker men då känns det ju menlöst med 70spikläkt...
 
Läste även detta på träguiden, vilket ju def innebär att vindpappen punkteras av spik utan att klämmas åt runtikring...

I slagregnsutsatta lägen är det lämpligt att mellan spikläkt och vindskydd fästa vertikal luftningsläkt eller distansplattor av till exempel8 mm board för att säkra luftningen och hindra vatten på spikläktens ovansida att tränga in i och skada väggkonstruktionen. Detta är särskilt viktigt vid lockläkts- och spontad panel. I lockpanelen anses luftningen kunna tillgodoses genom själva konstruktionen med panel och spikläkt. I det fall särskild läkt eller distansstycken används bakom spikläkten bör spikläktens tjocklek vid platsbyggda ytterväggar uppgå till minst34 mm för att läkten ska kunna spänna fritt.
 
Självklart är det vansinne att punktera vindväven, Då gör den ju väldigt lite nytta om den är perforerad med tusentals småhål.

Som jag skrev i mitt första inlägg, det finns rätt spiklängder att använda sig av. Gunnebo har panelspik i dimension 2,8-48, 2,8-55, 2,8-70 och 2,8-75. Att använda sig av spik som går igenom spikläkten medför ju ingen extra utragshållfasthet eftersom den ändå bara kommer sitta i "luften".

Så som jag skrev från början, antingen klämma vindpappen mellan två reglar, då är det lugnt att spika igenom den. Eller så använder du anpassad spiklängd.
 
Arne999 skrev:
Men på tal om det... Det är väll ganska vanligt att det sätts vindpapp på stående reglar, å sedan spikläkt som det spikas rakt igenom vilket då punkterar pappen....???
Vanligt är det säkert, men det är fortfarande fel. Det är tyvärr vanligt att felaktiga utföranden är vanliga i byggranschen!

Arne999 skrev:
En annan detalj...jag satte 70reglar liggandes på gaveln då spikläkten är 70.... Passa sisådär med vindpappen som är 125 bred.... Antar att 45bredd räcker men då känns det ju menlöst med 70spikläkt...
Det här förstår jag inte? Sätt spikläkten på CC 60 så är det ju lugnt, CC-måttet har ju inget med bredden på reglarna att göra?
Sen tycker jag du ska använda vindväv som är 3 meter bred. Betydligt snabbare att få dit. Papp hör till 70-talet.
 
Jag satte 70reglar med 55,5cm mellan för att passa med isoleringen utmanat behöva skära allt.... Det innebär ju ett något högre cc mått vilket gjorde att 125cm pappen inte passa såbra...3m låter sonett bättre alternativ...
 
Arne999 skrev:
Jag satte 70reglar med 55,5cm mellan för att passa med isoleringen utmanat behöva skära allt.... Det innebär ju ett något högre cc mått vilket gjorde att 125cm pappen inte passa såbra...3m låter sonett bättre alternativ...
Ok, då fattar jag. Men det är ju inget som hindrar att du sätter 45x45 reglar horisontalt och sen använder 70 breda spikläkt ovanpå. Sätter du dom på centrerat över varandra så kommer det fungera bra ändå. Spiken bör ju då anpassas så den inte går igenom spikläkten.

Det jag menade var att du inte behöver använda så tjocka spikläkt som 38mm. Ska du ändå göra det kan du ju lika gärna sätta "isoleringsreglarna" stående. Fördelen som jag menade var att du kan använda t.ex. 15mm tjocka spikläkt förutsatt att dom har stöd längs hela sin längd bakom av en 45mm regel. Det bygger alltså lite mindre vilket ofta kan vara en fördel med tanke på fönster och grundsula o sådär. Dessutom är väl 15mm spikläkt betydligt billigare än 38mm tjock.
 
Det va denna info ja gick på från träguiden.... 34 (inte 38 som ja skrev) är redan inhandlat i en stor hög. Like man på bilden oxå så sitter ju spelregeln direkt på vindpapp med mineraloljorna på distansklossar bakom.... Punkterar ju änden detta överallt med 75mm spik

Spikläkt: 34x70 mm G4-3 eller bättre med lutande översida. Vertikal och horisontell väggregel: konstruktionsvirke 45 mm.
Vindskydd: skivmaterial utvändigt godkänd och fukttålig skiva.
Värmeisolering: skivor av mineralull.
Ångspärr: åldringsbeständig plastfolie.
Invändig beklädnad: beklädnadsskivor eller träpanel.


Alternativ 1:
Stående panel av trä med lockläkt: tjocklek bottenbräda ≥ 22 mm, bredd ≤ 175 mm. Lockläktens dimension bestäms bland annat med hänsyn till utseendet.
Fästdon: varmförzinkad trådspik 75-2,8, alternativt panelskruv längd 48-60 mm, till bottenbräder <25 mm, varmförzinkad trådspik 100-3,4, alternativt panelskruv längd 75-90 mm, till bräder ≥ 25 mm samt till lockbräder och lockläkt.
 
Arne999 skrev:
Det va denna info ja gick på från träguiden.... 34 (inte 38 som ja skrev) är redan inhandlat i en stor hög. Like man på bilden oxå så sitter ju spelregeln direkt på vindpapp med mineraloljorna på distansklossar bakom.... Punkterar ju änden detta överallt med 75mm spik
Läser du inte vad jag skriver eller?
 
Ingen fara att punktera vindduken om du har en liggande 45x45 att fästa spikläktet i som vectrex skriver. Har man däremot bara spikläkt utan liggande reglar bör man nog tänka på att inte punktera vindduken. Blev en repetition av vad som har skrivits:)Många hustillverkare använder sig av tex 50 mm spik som är lika grova som en 90 spik. Tjockleken på spiken behövs för att få bra "nyp", om man tex sätter panel på liggande spikläkt utan 45x45 bakom. De här spiken verkar tyvärr inte så vanliga på byggvaruhusen. Men som i ditt fall om jag har förstått det rätt så 60,70 mm spik till underbrädorna och 90 spik till "locken". 70 spik är för dåligt att dra locken med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.