Vi behöver komplettera vårt magra redskapsförråd. Men med alla sekatörer och krattor att välja på, får man ju dilerium! ??? Vad har ni köpt för trädgårdsredskap??

/Ulle
 
Jag rekommenderar:
en bra sekatör
billig grenknipsare
billig grensåg
spett
bra grävspade
skottkärra
billig kratta i stål
billig lövräfsa

Det klarar man sig grymt långt på...
Men någon annan tycker säkert annorlunda.
Och det är säkert något jag glömt.
 
Tack Nix! Det var just en sån lista jag ville se.
Tips på bra sekatör, hur dyr ska man köpa? Jag gillar Gardenas PRO serie, ligger skönt i handen. Vad ska man gå på?
Ergonomisk räfsa eller billig? (200:- eller 50:- )
:-/
Ulle

 
+ en bra skyffel ;)
+ ett lukjärn, fast dom är ju inte roliga ::)
Överkurs:
+ grävspade och skyffel i den smala varianten s.k. kabelspade / skyffel. Har man testat dessa vill man inte vara utan dom ;).
 
OK!
Lukjärn, är det ett sånt man "fixar" ogräset med? Ett rakt blad på ett skaft? Det enda redskap maken har på "sin" lista... ;)
Trädgården är ju "klar" sas, den ska inte anläggas...så en spade av något slag får nog räcka, vi har en toppengrep oxå!
/ulle
 
Felco!!!

När det gäller sekatörer kan ingen mäta sig med Felco. De har en mängd modeller så du ska nog hitta en att bli kär i. Själv föredrar jag Felco 8 som har ett insvängt skaft vilket gör att även vi med mindre händer ( läs normala tjejhänder) kan öppna gapet ordentligt. Till Felco kan man köpa alla delar separat om något skulle behöva bytas (ex skär kan man ju beöva byta om man varit allt för omild. Min make lånade min o klippte fårens klövar ::) )Vilket märke du än väljer ska du ta en med papegojskär typ som vanliga innomhussaxar har. Sekatörer med fasta motskär är värdelösa.
Ingen har nämt grep!? jättebra till mycket.
 
Totte_S
Nix lista verkar täcka det mesta, men som Immobil tycker, en skyffel oxå!

Vi har en trädgård som är uppemot 100 år gammal, och de sista 25 åren innan vi köpte bodde ett pensionärspar där med trädgården som hobby, så det finns lite att greja med, ett 10-tal fruktträd och några hundra olika perenner ;)
Vi upptäckte att det inte var helt lätt att hitta stablia bra grejor till trädgården, men hittade en grävspade från Karlstad redskap http://www.karlstadredskap.se/
De har "villa" varianter med plastgrepp som man hittar nästan överallt som vi inte gillar, men de har även en rejäl spade med trägrepp och rejält nitat blad, Den är stadig som bara den, men sambon som är lite kortare än mig tycker den är ltie lång. Tyvärr har de ingen rak spade med trähandtag så vi hittade en dansk variant. Plasthandtagen brukar spricka med åren + att de är otrevliga att hålla i.
Vi har massor med övriga redskap från Karlstad + en del andra märken, och tycker att Krlstad håller bra kvalitet.
Överlag har vi alltid blivit missnöjda med billiga grejer. Som nämnts ovan har Felco supersekatörer, har inte haft pengar över till en ännu, så vi sliter fortfrande på 5-6 sekatörer av olika märken, Fiskars, Garden, noname etc. och vi har dödat de flesta genom intensiv användning , så de mest duger till grovgöra.
Spett köpte vi på överskottsbolaget för 75 spänn, knappast något som blir sämre av att användas ;) vårt kom från flygvapnet och var ljusblått, suveränt med färg på det, ett tips är att måla det i en klar färg så man hitar det i gräset. På överskottsbolag kan man ofta hitta gamla militärredskap, spdar, skyfflar sågar etc. och det är oftast mycket bra kvalitet, till en billig peng.

Även skottkärror finns billiga och dyra, men på vår billiga gick luften ur däcket första säsongen, se till att det är en lös innerslang så håller luften bättre. Ekeby skottkärror är dyra och bra. (Fick vår med huset, förmodligen sedan 60-70-talet) Ska man mest köra löv och kvistar skulle jag nog ändå hålla på en billig i aluminium som är lättare att hantera.
Räfsa vill jag inte ha en billig, har knäckt åtskilliga billiga, och då spelar det ingen roll. Nu har vi även en med stålräfs och långt skaft, och den är kanonbra på att få med sig det den ska.

Kul med redskap, har man köpt bra en gång och tar in dem över vintern så brukar de räcka även till barnen
 
En liten planteringsspade eller två, är oumbärlig för mig, samt en bra hink. Den skall vara bred, så att den står stadigt och ha metallhandtag som inte går sönder. Jag använder ofta hinken; när jag rensar ogräs, bär lite jord till en ny växt, plockar småsten, skall vattna en enstaka växt, osv. Alla de tillfällen när skottkärran är för otymplig.
 
Snåla inte på kvaliten, bra verktyg/redskap gör halva jobbet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.