Hej!

Som ni kan läsa på beskrivningen så är alltså dörrkarmen 15 mm djupare än väggen den ska sitta i. Ska sätta in en ytterdörr i en innervägg som leder från groventrén till garaget, och tänkte sätta karmen så att den livar med innerväggen i groventrén, men då sticker den ut 15 mm på garagesidan. Finns det några standardlösningar för detta problem, eller kör man kanske med ett klackfoder?

På garagesidan så är väggarna redan på plats, det är bara ett hål öppnat för dörren. På insidan har jag tagit bort väggskivorna runt dörröppningen (den var igensatt tidigare), men resten av väggskivorna sitter kvar.

Har sökt och hittat en massa om hur man gör om karmen är grundare än väggen, men hittade inget om det motsatta. Tänkte höra om några har en standardlösning på detta problem innan jag uppfinner hjulet igen :)

Tacksam för svar!
 
Eftersom du skrev i den andra tråden att du hade spån på väggarna så blir det ju bra när du sätter gips utanpå spånet.
 
Mjo, men jag hade inte tänkt sätta gips, endast armeringstapet med pappersremsor på skarvarna. Anledningen är att jag har ett element på samma vägg och då blev det ganska meckigt med tanke på att väggen flyttar sig ut i relation till rören som kommer upp ca 3 cm från väggen (gips + golvsocklar kommer nog ut för långt).
 
Man får göra en omvänd smygning. Dvs smyga på väggen med 15mm och sen foder på det.
Räkna ut var smygen skall sitta på väggen beroende på hur brett foder du tänkt använda.
 
Klyv ner karmen om du har möjlighet,
annars är det bara att göra något av de andra förslagen.
 
Det låter bra! 15mm planhyvlat och sen foder, det borde funka, tack!
 
Det finns nått som heter klackfoder som jag har använt vid liknande lägen. Tror att det finns med 15 mm fals om jag inte minns fel.
 
Tack för alla tips! Jag ska sätta fast spånskivan och sen måtta in karmen, ska även kolla om jag kan hitta ett klackfoder med rätt fals, vekar vara den enkla lösningen om måtten stämmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.