Hej, vi har elitfönster med aluminiumutsida och vad jag vet så är det monterat de ventiler som man kan köpa med direkt från elitfönster, se ser ut som Pax fönsterventil AW 40 http://www.pax.se/sv/produkt/fonsterventiler/pax-spaltventil-aw-40
Problemet är att de släpper igenom en del småinsekter då det inte går att montera filter (insektsfilter) i dessa.
Nu är jag less, drog ett mail till elitfönster för ett halvår sen men de har ännu inte svarat så jag gissar att det kommer att utebli med svar därifrån.
Jag har mätt att mellan skruvhålen som de befintliga är monterade med så är det ca 390mm, så en annan modell med det måttet mellan skruvhål men med filtermöjlighet hade varit kanon, nån som har tips?
Annars så antar jag att man får ta typ Fresh 40 fönsterventil som är dryga 50mm bredare och montera över i stället.
Tips mottages tacksamt.
 
shogo99 skrev:
...Nu är jag less, drog ett mail till elitfönster för ett halvår sen men de har ännu inte svarat så jag gissar att det kommer att utebli med svar därifrån...
Jag har inget riktigt bra svar på din fråga, men en kommentar först:
Du ger upp för lätt! Skicka mailen till Elitfönstret igen, ring, och ring igen!
De skall naturligtvis svara inom en vecka åtminstone.
Ge dig inte!

Men angående insekterna: Går det inte att lossa utedelen av ventilen och sätta ett insektsnät under när du sätter tillbaka utedelen på fönstret? Eller samma med innedelen?
En bit av en damstrumpa kanske räcker :cool:

På den Pax-ventil som du länkar till står det
Utomhusdelen är försedd med insektsgaller och hindrar också genom sin utformning regn från att komma in
 
Alla öppningsbara fönster har ventilen infräst i karmen och på utsidan (som utifrån är dold) så syns inget insektsgaller, men på de glaspartier som inte är öppningsbara så finns det insektsgaller på utsidan, och det fungerar bra mot större insekter, men mindre flugor/insekter kommer in även där.

Bild från öppningsbart fönster.
ventil.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att montera insektsnät innanför utedelen (på de tre fönster som är möjliga) känns inte som en bra ide då ett finare nät/filter kommer att sättas igen och behöva regelbunden rengöring, det är väl därför som Fresh 40 har filtret åtkomligt från insidan samt att de rek rengöring 2ggr / år.
Som det ser ut så kommer jag nog köpa en Fresh 40 och prova på ett fönster, verkar det funka så skall man tydligen kunna köpa enbart innerdelen separat, men jag mottager gärna mer synpunkter/förslag.
 
Jag ringde Elitfönster och de hade precis tagit fram en filterprodukt som skulle vara ca 15mmx15mm.
Man får då skruva bort innerdelen och trycka in filterremsan i den urfrästa spalten och skruva tillbaks innerdelen, det var precis vad jag så att någon tidigare här på forumet hade löst det.
Det får nog bli att försöka få tag i det filtret och testa, blir bökigt vid byre/rengöring av filtren men att börja borra nya hål i väggarna och sätta in typ Fresh 90 luftintag känns i dagsläget inte aktuellt.
 
Lite tjatigt, ringde en återförsäljare som Elitfönster sa att jag skulle göra för att köpa deras filter, återförsäljaren hittade inget om dessa filter så han skulle kontakta Elitfönster för att ta reda på vad det var.
Återförsäljaren återkommer till mig efter att ha talat med Elitfönster som sagt till honom att de hade inga filter???
Jag bad återförsäljaren att kontakta Elitfönster igen, av Elitfönster kunde jag aldrig få något artikelnr eller produktnamn annat än "filter", nu har det gått en vecka sedan jag hörde något så återförsäljaren orkade väl inte följa upp artikeln som inte fanns, jag får ringa Elitfönster igen så får vi se vad de säger, drygt.
 
Nu lyckades jag få ett artikelnummer av Elitfönster så ett nytt försök med återförsäljaren så får vi se vad som händer.
Artikelnr är 12300141 och artikelnamn filter om nån mer skulle vara intresserad av dem.
 
MrPlow
Hur gick det?
 
Y
shogo99 shogo99 skrev:
Nu lyckades jag få ett artikelnummer av Elitfönster så ett nytt försök med återförsäljaren så får vi se vad som händer.
Artikelnr är 12300141 och artikelnamn filter om nån mer skulle vara intresserad av dem.
SItter i en liknande sits som du gjorde för snart 10 år sen (!), dock med Traryds spaltventiler som också saknar vettigt filter. Löste det sig?
 
  • Gilla
MrPlow
  • Laddar…
Y
Y Yojimbo22 skrev:
SItter i en liknande sits som du gjorde för snart 10 år sen (!), dock med Traryds spaltventiler som också saknar vettigt filter. Löste det sig?
Kan uppdatera med att jag köpte det mest finmaskiga insektsnät för odling jag kunde hitta på amazon. Tog ut hela spaltventilskasetten och satte nät framför det inbyggda grovmaskiga filtret. Nu går det att ta ut kassetten för rengöring av nätet någon gång per år och antalet insekter som kan ta sig in är väldigt få.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.