Mitt drömhus är till salu, och vi funderar allvarligt på att flytta från vår relativt nybyggda villa till ett gammalt renoveringsobjekt från början av1900-talet. Galet! För att utreda om det ens är möjligt skulle jag behöva få bättre koll på renoveringskostnaderna. Huset är 1,5 plan på ca 200 kvm. För ca 30 år sedan blåstes hela huset ur och renoverades, dvs nytt avlopp, el, badrum, kök, ytskikt osv. Även dränering och fasadmålning är fixat på senare år.

Men mycket har hänt sedan dess och det är definitivt dags att renovera igen. Så här ser behoven ut:

  • Nytt falsat plåttak
  • kök inkl vitvaror
  • badrum, ev fuktskada då fogarna i plastmattan släppt
  • byte/fix av ett takfönster som läcker
  • Byte av värmesystem (idag direktverkande el i komb med eldning och luftvärmepump)
  • målning, tapeter
  • målning av fasad inkl spröjsade träfönster

Dessutom finns det tydlig markfukt under grunden, torpargrund. Men den är välhållen, rengjord och ventilerad. Dock visar några enstaka träplintar tecken på fukt i nedre änden mot marken och några står lösa med tappad bärförmåga. Syllstocken visar färgförändring orsakad av fukt men var torr vid besiktningen.

Någon som har koll på vad man kan räkna med för kostnader för den här typen av arbeten?
 
Med tanke på ditt nick så förmodar jag att du tänkt leja bort jobben. Det finns väldigt mycket osäkerhet i detta, men 700'-900' kanske. Utnyttjar du ROT-avdraget kan du få upp till 50' i skattereduktion.
 
Min amatör gissning ser ut så här....



  • Nytt falsat plåttak = 150 000-200 000
  • kök inkl vitvaror = 100 000-?
  • badrum, ev fuktskada då fogarna i plastmattan släppt = 150 000
  • byte/fix av ett takfönster som läcker = 10 000-50 000
  • Byte av värmesystem (idag direktverkande el i komb med eldning och luftvärmepump) = Mycket svårt men är det bergvärme som är tanken så kanske 300 000
  • målning, tapeter = 50 000-100 000
  • målning av fasad inkl spröjsade träfönster 50 000-100 000
 
Runt miljonen får du nog räkna med, du behöver i din budget ta höjd för torpargrunden varför den har blivit som den är.
Enk's uppskattningar instämmer jag i.
 
tummenmittihanden2 skrev:
Så här ser behoven ut:

  • Nytt falsat plåttak
  • kök inkl vitvaror
  • badrum, ev fuktskada då fogarna i plastmattan släppt
  • byte/fix av ett takfönster som läcker
  • Byte av värmesystem (idag direktverkande el i komb med eldning och luftvärmepump)
  • målning, tapeter
  • målning av fasad inkl spröjsade träfönster
?
Vi köpte ett hus från 79 som vi renoverat de senaste åren. Vårt är något mindre, men 1,5 plans. Vi har inte gjort något själva utan haft entreprenörer, besiktningsmän och jurister (!) som jobbat åt oss. Så här mycket har vårt kostat i runda slängar:

allt är inkl arbete o besiktning....

Tak inkl isolering av vind nytt underlag- 200,000
Takkupa - 200,000
Ytor np - 100,000(ej badrum utan golv, parkett o tapet/målning)
Ytor öp - 100,000(samma som ovan)
varmvattenberedare - 20,000
vitvaror kök- 40,000
ytterdörr/altandörr - 45,000
elrenovering - 60,000
braskamin - 70,000

---------------

Badrum har vi renoverat flera, kostar runt 100-150000kr.
Kök gissar - 150,000kr

Fönsterbyten ligger i pipen för oss men vi har bara dragit in en offert som var på 250,000kr efter ROT från mockfjärds, vilket vi tyckte var dyrt.

Byta värmesystem är krångligt, det kräver ju att ni drar rör i huset om det är el idag. Vi har el idag och hade fjärrvärme tidigare. För oss är el billigare i komb med braskaminen.....

Hoppas det hjälpte lite. Avsätter ni ca en miljon så tror jag ni kan täcka in det mesta.
 
Då är jag inte helt fel ute när det gäller mina egna uppskattningar. Tror tyvärr det här projektet kommer bli för dyrt för oss då det är ganska högt utgångspris på huset.

Som om någon skrev så skulle vi i sådana fall absolut leja bort de större jobben så som taktbyten, renovering av badrum, byte av värmesystem och fasadmålningen. Renovering av kök och uppfräschning av ytskikt tror jag vi hanterar med hjälp av släkt och vänner.

Lite osäker på det där med byte av värmesystem, nuvarande ägarna har klarat sig med ca 16.000 kW per år vilket känns lite för att värma upp ett så stort hus med el. Skulle vi klara oss med den förbrukningen känns ju inte ett byte motiverat, men har svårt att tro det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.