Siouxsic skrev:
I mitt uterum som blev klart före förra vintern satte jag Byggmax's billiga massiva furugolv (finns några trådar där jag frågade just ang massivt trägolv). Jag hade cellplast som isolering i golvet men ingen asfaboard.
Golvet målade jag sedan solitt-vitt och det ser ut som det ska fortfarande!

Första tiden (däribland även en kall vinter) har rummet varit ouppvärmt men nu är det helt uppvärmt, året om. Så temperatursvängar har det helt klart varit med om.

La golvet helt diktan och limmade ändsponten - resultat = toppen!!
Strålande resultat!
Med dikt an, menar du även dikt an mot glaspartierna bottenskena? Dvs ingen spalt för att ta upp ev rörelser?
 
cederbusch skrev:
Med dikt an, menar du även dikt an mot glaspartierna bottenskena? Dvs ingen spalt för att ta upp ev rörelser?

20140412_185536.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag la mitt i helgen. Lämnade 2 cm runt om alla väggar och partier. Sen skruvade jag. Hoppas det blir bra.
 
  • Gilla
Clilja
  • Laddar…
Men köpte bara att 10 % mer skulle köpt 20 % som de rekommenderar. Nu måste jag hämta ett paket till 😝
 
  • Gilla
AnnaMalm och 1 till
  • Laddar…
Hur löser du täckningen av springan mot glaspartierna?
 
cederbusch skrev:
Hur löser du täckningen av springan mot glaspartierna?

20140415_145006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140415_145030.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lägger en liten trälist i samma höjd som partiet.
Sen ovan detta ska jag vila en alulist. Som jag tejpar i framkant mot partierna. Då kan golvet växa där under. Skruvarna kapar jag och limmar i hålen.
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Snyggt löst! Tack för bilderna, blir värdefullt när det är min tur.

Hur har du löst det med konstruktionen? Om du har lust får du mer än gärna kika i denna tråd och upplysa mig lite!
 
Ja det där var faktiskt en snygg lösning, värdefulla även för mej (y).
 
Så här blev golvet efter lutning nu ska det bara på ett lager hårdvax Osmos




20140513_204301.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140513_204319.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Helioz och 1 till
  • Laddar…
Hoppas att "lutningen" sitter kvar. Vi lutade vårt furugolv i uterummet men det fungerade inte. Provade två gånger enligt de råd och anvisningar som vi fick från färghandlaren men det "sket" sig. Blev till slut en pigmenterad hårdvax olja. Enda nackdelen med den är att golvet är halt..... Annars är vi nöjda, förutom jobbet med lutningen.
 
  • Gilla
DanielKarlsson88
  • Laddar…
Ok. Hade du inget över lutet

Jag ska köra osmos pigment snö och över detta osmos hårdvaxolja med pigment vit.
 
  • Gilla
Sussie 22
  • Laddar…
Eller menar du att det inte tog. Mitt har tagit. Detta är resulattet efter bortslipning av kalket 2 ggr och dammsugit 3 ggr
 
  • Gilla
malilj och 1 till
  • Laddar…
roli skrev:
Hoppas att "lutningen" sitter kvar. Vi lutade vårt furugolv i uterummet men det fungerade inte. Provade två gånger enligt de råd och anvisningar som vi fick från färghandlaren men det "sket" sig. Blev till slut en pigmenterad hårdvax olja. Enda nackdelen med den är att golvet är halt..... Annars är vi nöjda, förutom jobbet med lutningen.
OM jag har förstått rätt med lut så är det ju inget som gör det vitare när du oljar in det efter utan det stoppar gulnadsprocessen på furu.
Vill man ha vitt golv ska man alltid köra pigment i, vax eller lutet
 
Vi körde pigmenterad lut och det blev en bra kulör tills vi skulle ta bort kalken, då försvann det mesta, det lilla som var kvar skulle smetats ut och inte blivit bra om vi fortsatt och lagt en olja över...... Även färghandlaren provade men lyckades inte heller..... Kommer inte ihåg alla stegen exakt som skulle göras (har förträngt skiten) men vi gjorde enligt alla rekommendationen från färghandlaren och deras leverantör.

Hårdvaxoljan som vi till slut la på efter rengörning och slipning är pigmenterad, blev inte riktigt den färgen som vi ville ha men klart bättre än vad lutet inte lyckades med efter rengöring.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rottan
  • Laddar…
Ok märkligt.
Nu har jag lagt på dekorvax vit och ska nu lägga oljevax matt på detta. Än så länge är det det resultat jag vill.
 
Jag blev avrådd i handeln att använda Osmo i uterum eftersom den inte är UV-beständig. Hade tänkt att använda vit dekorvax och sedan avsluta med neutral olja. Men det blev vitlut och neutral olja på det av ett annat märke. Hugget som stucket säkert i slutändan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.