Hej
tänkte tillverka eller anlita ett företag att bygga detta.
3 våningar
minst 210kv dvs 70kv per våning.
Ska vara bästa möjliga isolering till bästa pris. Dvs inget super special men typ 3 glas fönster mm.
sedan vad ska jag använda för värmesystem ??? t.ex luft + solenergi eller ???

det ska vara 3 våningar med separata ingångar
1 källare som är inredd som lägenhet dvs inga fönster så lite mörkt visst men.
denna ingång ska vara i sidan och sluttande nedåt.

2 Vanlig ingång från sidan på baksidan ska vara en täckt altan som är till för alla främst för källaren.

3 andra kortsidan ska vara en kort kulle uppåt dvs första våningens kortsidevägg ska vara täckt med jord så att det bildar en kulle som leder direkt upp till andra våningen.

Anledning då får jag ett hus med 3 x minst 70kvm lägenheter OCH INGEN TRAPPA.

1 går detta göra eller påverkar jorden kvalliteten på huset då det lutar mot ena väggen.
2 var kan jag köpa lämpligt billigt material
3 vilken hustillverkare skulle vara intresserad i ett hus av nytänkande jag tror på iden då alla får var sin ingång och ingen trappa behövs tillverkas.

och är det någon hustillverkare som vill ha det som visningshus.
jag vill även installera fläkt samt möjligtvis solpanel allt jag vet är att huset inte ska ha skorsten eller panna och förlita sig på så lite elvärme som möjligt.

Varför jag inte vill ha trappa är enkelt jag vill utnytja lägenheterna till max och inte spendera en massa space till trappa utan använda den till förråd / klädgarderob.

Mvh Christer
 
Vill man inte inte ha en trappa i byggnaden så är väl det normala att man gör en utvändig trappa, att fylla med jord kostar nog betydligt mer än det smakar förutom att det ställer väldigt speciella krav på tomten.

Jag tvivlar starkt på något företag skulle vara intresserat av en så speciell lösning, men fortsätt tänka, det behövs alltid nya idéer!
 
Få huset ritat och lämna sedan ut det till "byggare", det är säkert många som vill bygga OM det finns riktiga handlingar som man kan räkna på. Men för att det ska vara intressant att vara med och lämna pris ska underlagen vara bra, är dom inte det är det upplagt för framtida tvister och det vill ingen seriös byggare ha. Du får räkna med att ett så "udda" hus kommer att kosta lite mer.
 
Okay om det nu inte är lämpligt praktiskt. Tycker ändå iden verkar solid då många hus byggs med både källare och på kulle så skulle kunna kombinera de bägge. Slipper på så sätt gå in i huset sedan uppför en trappa för att flytta in eller ut en soffa eller dylikt. Utan bara direkt in i lägenheten.

Men min underfråga då.
Vem är billigast om man vill anlita då jag vill ha ett enkelt byggt = inga onödiga krusiduller som fördyrar bygget utan ett ett enkelt standardhus I bestående material. Om vi t.ex säger trä så kan både det infekteras av mögel o mask samt så måste det målas om kan ruttna mm dvs inget bestående material.
eller var beställer man byggmaterial billigast. Jag bryr mig om 3 saker
1 hur det ser ut inuti jag ska inte bo på utsidan av huset och titta in utan jag bor på insidan och vill att det ska vara snyggt effektivt inuti.
2 relativt billigt och det ser jag ur två synvinklar tillverkning men främst uppvärmning. hellre ett hus som kostar mer att tillverka o sedan är billigare i drift än tvärt om.
3 bestående med så lite arbete som möjligt så trä är uteslutet samma sak vad är mest bestående på taket är det fortfarande tegelpannor eller finns det modernare saker ???
 
Jag tror du kan glömma det där med billigt, ett hus som är underhållsfritt och energisnålt blir inte billigt. Ta kontakt med en arkitekt som ger dig ett förslag på hus som du kan få bygglov på. När du vet vad du ska bygga är det möjligt att gå vidare.
Ps. Tegeltak brukar inte vara underhållsfria, oftast får man byta några pannor varje år och teglet "slits" med tiden ut.
 
Nej. Men det finns tillverkare och tillverkare. Ta bara taxi från Arlanda till Stockholm hoppar du in i fel taxi blir du ruinerad. Sedan är taktegel inget svar på min fråga. Jag frågade om taktegel fortfarande är det mest underhållsfria eller om det finns bättre tak material sedan 80talet.
 
Tegeltak brukar väl sägas hålla i typ 30 år, i praktiken kanske snarare 40 - 50 år. Sedan är oftast underlagspappen slut.

Koppartak håller väl i minst 100 år. Men jag tror att det är billigare att byta tegeltak 2 ggr på 100 år.
 
Och angående underhållsfritt tak så har jag på mitt hus ett plåttak från 1980 som i dag ser lika ut som när det lades. Det är ett Planja med lite högre profil och tjockare plåt, som det verkar i dag kommer det att hålla i minst hundra år till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.