Vi har planer på att byta fönster hemma och fick just en offert från en firma. En offert som jag tyckte var rätt saltad.

Eftersom jag gillar att lära mig praktiska saker (har satt in toaletter, dragit om avlopp och vatten, bytt takpannor/papp/läkt mm) så föddes tanken om att jag kanske skulle prova själv. Första frågan: är det en dum idé eller fixar en normalhändig det själv? Det är 13x13 fönster på ovanvåningen, ensam, tegelfasad (tänkte på att det kanske inte går att spika upp en stopp-planka så fönstret inte ramlar ut).

Fönstrena jag har riktat in mig på är outline vridfönster. På bygghemma.se fanns de för en relativt billig peng. Där får man göra valet mellan salningsspår eller spaltventil, det verkar inte gå att få båda. Jag hade innan tänkt att skaffa med spaltventil, men behövs inte salningsspår för att få en snygg anslutning av plåtbleck och sidosmyg i plåt? Eller löser man det på annat sätt?

En sidofråga: Vad är ungefärlig kostnad som tillkommer (per fönster) för bleck, plåtsmyg utvändigt, drev osv? För inget av det levereras väl med fönster från bygghemma?

Om det gör någon skillnad så är det en tegelvilla från -61.
 
salningsspår är väl frästa spår på insidan som du knackar i salningen i, dom kan du fräsa själv med en skaplig handöverfräs
 
nino skrev:
salningsspår är väl frästa spår på insidan som du knackar i salningen i, dom kan du fräsa själv med en skaplig handöverfräs
Aha, så det är på insidan de spåren är? Trodde de var på utsidan för att få snygg övergång till plåtsmyg. I så fall blir det spaltventil för min del.

Då var egentligen huvudfrågan löst, men sidofrågorna kvarstår:
1. Hur ansluts sidosmyg i plåt? Skruvas de bara fast i fönsterkarm resp. tegelfasad?
2. Vad är ungefärlig kostnad per fönster för bleck, smyg, drev? Nåt annat som jag missat som man behöver till montering?
3. är det lämpligt att göra själv (speciellt på övervåningen)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.