Vad kostar det att tillverka 1 liter väggfärg? Vad är det för marginaler (påslag) vi pratar om?
 
Kanske ska man satsa på linoljefärg istället? Då vet man vad man får och behöver inte har några miljömässiga betänkligheter. Det tar bara med tid att applicera eftersom det torkar långsammare.
 
Dyr färg är oftast bättre än billig färg, visst.

Det finns givetvis stora skillnader i fårhållandet kvalitet och pris vad gäller färg precis som för alla andra produkter. Det är mao inte säkert att man får en bättre färg bara för att man man väljer en som kostar 1000:- för 10L istället för en som kostar 700:-. Själv gjorde jag den ovetenskapliga bedömningen att Beckers standardfärg till väggar var prisvärd när Bauhas sålde den på rea. Den var iaf helt klart bättre än dyraste färgen på Byggmax trots att den var billigare.

Att man alltid får vad man betalar för finns det ingen garanti för. Isf kan ni få köpa färg av mig, ni kommer med det resonemanget att få den bästa färgen som finns att köpa! Hör av er via PM.
 
Pontstone skrev:
Kanske ska man satsa på linoljefärg istället? Då vet man vad man får och behöver inte har några miljömässiga betänkligheter. Det tar bara med tid att applicera eftersom det torkar långsammare.
Gör det. Låter som en glimrande ide att använda det som väggfärg.
 
  • Gilla
Anna.p
  • Laddar…
Injonil, vad har du att erbjuda då?
 
300:- per liter
 
Vad är det för färg då?
 
Läs inlägg #33 en gång till!
 
Xlntjone skrev:
Gör det. Låter som en glimrande ide att använda det som väggfärg.
Låter som du är lite sarkastisk i ditt svar....men det var faktiskt inget ovanligt fram till 50-talet. Man målade både putsade och vanliga träfasader med oljefärg. De putsade grunderade man först med kinesisk träolja och harts för att förhindra förtvålning av färgen. Så det är faktiskt inget konstigt med oljefärg på vägg och fasad.
 
oceanis skrev:
Låter som du är lite sarkastisk i ditt svar....men det var faktiskt inget ovanligt fram till 50-talet. Man målade både putsade och vanliga träfasader med oljefärg. De putsade grunderade man först med kinesisk träolja och harts för att förhindra förtvålning av färgen. Så det är faktiskt inget konstigt med oljefärg på vägg och fasad.
Stämmer bra, inga problem att använda linoljefärg på puts. Här är en video från Ottossons t.ex:
https://www.youtube.com/watch?v=cEDGzi4TD9s

Går även faktiskt att måla med linoljefärg på gipsskivor. Man måste då bredspackla allt med finspackel. För att jämna ut suget i underlaget (annars kan det bli flammigt) kan man sedan schellacka eller spärrgrunda innan man målar med linoljefärgen.
 
Även om man har gjort det, var för i h*lv*t* skulle man börja med det igen (mer än för kulturhistoriskt). Är väll lite till att krångla till det för sig. Då är det ju t.o.m bättre att använda billig färg som kräver att man behöver måla en xtra gång.
 
Beror lite på hur man ser på tillvaron...........jag köper ALDRIG billig färg för jag anser inte det är värt pengarna.

Använder hellre kvalitetsfärg och gärna då både linoljefärg och emulsionsfärg, det sista speciellt på puts inomhus. Utomhus går silikat före allt annat när det gäller puts.

Men kan även använda "plastfärg" men aldrig färgat vatten som det så ofta är i de billiga färgerna som saknar både pigment och fyllmedel.

Och det är absolut inget krångel snarare tvärt om............ !!
 
oceanis skrev:
Beror lite på hur man ser på tillvaron...........jag köper ALDRIG billig färg för jag anser inte det är värt pengarna.

Använder hellre kvalitetsfärg och gärna då både linoljefärg och emulsionsfärg, det sista speciellt på puts inomhus. Utomhus går silikat före allt annat när det gäller puts.

Men kan även använda "plastfärg" men aldrig färgat vatten som det så ofta är i de billiga färgerna som saknar både pigment och fyllmedel.

Och det är absolut inget krångel snarare tvärt om............ !!
Vi snackar lite om olika saker, diskussionen gäller invändig väggfärg och där gissar jag på att du inte använder linoljefärg speciellt ofta
 
Xlntjone skrev:
Vi snackar lite om olika saker, diskussionen gäller invändig väggfärg och där gissar jag på att du inte använder linoljefärg speciellt ofta
Varför tror du vi snackar lite olika saker?

Emulsionsfärg som jag nämnde för inomhusmålning är ju linolja, färgpigment och vatten som vispas, dvs linoljefärg, och den använder jag nästan helt uteslutande på ren puts inomhus. Den bästa emulsionsfärgen enligt mitt förmenande kan man få hos Engwall och Claesson. Lite jobbigare att måla med jämfört med plastfärg men blir hundra ggr vackrare än plastfärg och framförallt hållbarare.

Det är nog du som inte riktigt har koll på läget bara..........
 
oceanis skrev:
Varför tror du vi snackar lite olika saker?

Emulsionsfärg som jag nämnde för inomhusmålning är ju linolja, färgpigment och vatten som vispas, dvs linoljefärg, och den använder jag nästan helt uteslutande på ren puts inomhus. Den bästa emulsionsfärgen enligt mitt förmenande kan man få hos Engwall och Claesson. Lite jobbigare att måla med jämfört med plastfärg men blir hundra ggr vackrare än plastfärg och framförallt hållbarare.

Det är nog du som inte riktigt har koll på läget bara..........
Säkert
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.