• Gilla
sannatielman
  • Laddar…
Jag har också bestämt mig för att bygga ett fräsbord. Det blir en sidoförlängning till min bordssåg (Dewalt 744) som samtidigt får ett golvstativ som går att flytta runt på hjul. Detta gör att jag kan använda anhåll (som går att ställa med tiondels mm precision på DW744 pga kuggstångsstyrning) och vinkelhuvud till både fräsbordet och bordsågen.

I fräsbordet tänker jag montera min stora fräs (2000 W)som har 12 mm hylsa. Det är en Triton klon (populära i Australien)
http://www.right-tool.com/trittr314hpp.html
som Clas Ohlson slutade att sälja för ett år sedan. Fick den på CO:s årliga utförsäljning för nästan halva priset. Går som en dröm med precisionsinställning speciellt anpassad för fräsbord och är urstark

Om ni är intresserade kan jag maila över diverse byggbeskrivningar från olika amerikanska snickeritidningar. Prenumererar på "Popular Woodworking" och "Fine Woodworking"

Jag har också klurat en hel del själv...

 
Hej!
Hur har det gått med era fräsbord?
Hittade det här anslaget på http://www.patwarner.com/routerfence.html

bdpwf.jpg
Rätt snyggt eller hur?

Någon som vet var man kan köpa en "routerlift" i EU, jag vill gärna ha med metriska skalor.

Jag har också funderat lite  ;)
 
Du har en fräslyft på Axminster
http://www.axminster.co.uk/recno/9/product-Axminster-Routalift-23154.htm
Skalan verkade dock tum influerad med 1,3 mm/varv.

Bygg annars en egen routerlift. Om du använder dig av en M6 skruv för matningen får du 1,0 mm per varv alternativt en M16 med 2,0 mm/varv.

Jag har även en ide om att montera ett billigt digitalt skjutmått (t.ex. COOP Kellen endast 149 kr) på fräsen. Genom att använda nollställningsfunktionen på det digitala skjutmåttet får man väldigt bra precision och kan ställa in höjderna med 0,05 mm precision. Det borde gå att flytta den digitala skärmen på skjutmåttet med någon typ av förlängningskablar om man är lite händig med lödkolven. För att slippa titta under bordet när man skall läsa av måtten.

Jag tänker använda samma koncept för att ställa in sidoanhållet från ett känt läge.

Jag har sett att det senast året kommit digitala "Routerlift" i USA, men på detta sätt skulle man få ett hemmabygge med samma funktion till en bråkdel av priset.

/Henrik
 
Bygg ett fräsbord!
Jag kikade runt lite på webben , det finNs hur mycket som helst att välja på och få ideér Ifrån. Det viktigaste för mig var att "komma till skott", så det blev väl inte mitt  snyggaste bygge men det funkar och nya möjligheter har öppnat sig i den ädla konsten att använda överhansdfräs.
PS var inte för mördande i er kritik efter att ha kikat på konstruktionen, den kommer att modifieras och förfinas men den funkar!
 
  • FRS4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stiligt fräsbord! Jag har själv gjort ett inte alls lika elegant av ett gammalt köksskåp. Fungerar alldeles utmärkt. Ska också bygga ett skydd av plexiglas i veckan så att jag slipper att få ett stål i pannan. ;)
 
Jag tycker också att det ser bra ut.

/Henrik
 
hecke skrev:
Du har en fräslyft på Axminster
[länk]
Skalan verkade dock tum influerad med 1,3 mm/varv.

Bygg annars en egen routerlift. Om du använder dig av en M6 skruv för matningen får du 1,0 mm per varv alternativt en M16 med 2,0 mm/varv.

Jag har även en ide om att montera ett billigt digitalt skjutmått (t.ex. COOP Kellen endast 149 kr) på fräsen. Genom att använda nollställningsfunktionen på det digitala skjutmåttet får man väldigt bra precision och kan ställa in höjderna med 0,05 mm precision. Det borde gå att flytta den digitala skärmen på skjutmåttet med någon typ av förlängningskablar om man är lite händig med lödkolven. För att slippa titta under bordet när man skall läsa av måtten.

Jag tänker använda samma koncept för att ställa in sidoanhållet från ett känt läge.

Jag har sett att det senast året kommit digitala "Routerlift" i USA, men på detta sätt skulle man få ett hemmabygge med samma funktion till en bråkdel av priset.

/Henrik
Hej Henrik

Jag är ny här på forumet, och hoppas du kan hjälpa mig. ;)
Har du gjort den där egna lyften än till fräsen ?

Om du har gjort det vill du delge hur du gjort det.

Kristian
 
Välkommen till forumet Kristian
Som jag skrev så har min fräs (Triton klon) en bra inbyggd höjdjustering, så jag har inget behov av extra höjdjustering, utan det var ett förslag menat till "Nybyggarn".
 
Kul att det finns en till med den fräsen från Classe... Jag fick dock punga ut med fullpris, men det har den varit värd! Går som en klocka och passar fantastiskt bra i ett fräsbord, lite tung för frijobb... Fräsbord köpte jag först dyrt från wolfcraft, sedan har jag kastat bort allt utom anhållet. Det sitter numera på ett hembygge baserat på ett köksskåp från 1951...
 
Kul att höra att det finns fler som sagt. Jag är också nöjd med fräsen.
Jag köpte 1/2" spännhylsor från Classe vilket gör att jag kan köra med billiga och ovanliga fräsar från USA.
Det är inte omöjligt att de fortfarande har dem. Prova att maila dem om du är intresserad.
 
Jag byggde nig ett fräsbord idag men har ett problem.
Detta är en riktig budetvariant men den verkar funka, doch så får jag inte upp frässtålet tillräckligt högt upp från bordet.
jag tog en 2 cm tjock skrivbordsskiva, fräste ur 1 cm på undersidan, skruvade loss plattan på fräsen och fräste ut lika mycket på åvansidan av bordet.
men det kanske är bättre att skaffa en plåtskiva på 5 mm och skruva fast maskinen i.

tips och idéer??
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.