Vi vill ändra planlösningen på övervåningen. Har behov av en dusch i anslutning till toaletten. Vill ta bort kallvinden (vindsförråd) och inreda den, tillföra något fönster på övervåningen och ev någon större garderob/klädkammare. Någon som har en bra id'e?? Eller gjort något liknande?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid toaletten och trappan finns det fönster, så där är väl en takkupa.
Rimligtvis går det att göra en takkupa på andra sidan också.
Och då kan det kanske bli så mycket plats, så att du får plats med en dusch.

Men så skall rör för vatten och avlopp, elinstallationer och ventilation ordnas också.
Hur går det ihop med vad som finns i våningen under?

Allt detta kommer att kosta en rejäl slant.
Är det värt det, eller kan det vara bättre att "byta upp sig" till ett lite större hus?

PS
Välkommen till Bygga Hus-forumet FlinganB!
 
KnockOnWood skrev:
Vid toaletten och trappan finns det fönster, så där är väl en takkupa.
Rimligtvis går det att göra en takkupa på andra sidan också.
Och då kan det kanske bli så mycket plats, så att du får plats med en dusch.

Men så skall rör för vatten och avlopp, elinstallationer och ventilation ordnas också.
Hur går det ihop med vad som finns i våningen under?

Allt detta kommer att kosta en rejäl slant.
Är det värt det, eller kan det vara bättre att "byta upp sig" till ett lite större hus?

PS
Välkommen till Bygga Hus-forumet FlinganB!

Nytt hus, nja det har många fördelar. Funderar på någon lösning där toa/dusch tillskapas genom att ta en del av sovrummet i anslutning till toaletten finns idag. Någon annan som har någon id'e?? Hela bottenplattan på huset är 67 kvm.
 
Var finns dusch i dagsläget, i bottenvåningen?

I så fall är "behovet" av dusch på vindsvåningen egentligen bara lyx.
Det är klart att du kan knapra på något sovrum för att få större hygienrum där uppe.
Men då förlorar du ju en del av sovrummet, plus att det kostar.
Är det värt det?

Hur jobbigt är det att gå nedför trappan för att duscha?
Jag bodde i ett hus med bara toalett på övervåningen, där sovrummen fanns, och dusch, toa och allt annat på undervåningen.
Där bodde jag i 24 år tillsammans med fru och två barn/ungdomar upp till gymnasieåldern.
Ingen klagade faktiskt, i alla fall inte på frånvaron av dusch där uppe :)

Och de som köpte huset och bodde där efter oss tog bort toaletten på övervåningen.


Varför skriver jag det här?
Vet faktiskt inte, annat än att jag tycker den visade vindsvåningen ser bra ut som den är.
 
Det går att "dubbelanvända" ytan längst in i befintlig toalett, så att du installerar duschslang med väggskena på väggen mitt emot toastolen. På golvet anlägger du golvbrunn med fall och en liten kant tvärs över rummet från vägg till vägg.

Arrangemanget kräver att du river ut all inredning och graderar upp golv och hela väggarna till ordentlig våtrumsstandard.
 
Om du gör dörr till stora sovrummet från det nuvarande förrådet så kan området där dörren till sovrummet är nu disponeras om till dusch. Kan bli lite konstigt med spisen dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.