Vi bor i en 200kvm villa, som vi total renoverar.

Jag hade tidigare bestämt mig för att köra en Nibe figther 7kW + Frånluftsmodul (FLM30) mot en ack. tank. Men så läste jag någonstans att FLM 30 ingen lönsam investering utan värmeväxlare rekommenderades. :-/

Om jag redan har en jord värme pump, vilket är då mest lönsamt vintertid värmeväxlare, frånluftsvärme eller inget av det (dvs. köra ut luften utan återvinning)?

Någon som vet vad en värmeväxlare till en villa kostar och vilka tillverkar dom?

Jag har inte get upp FLM30 helt, men jag får nog kolla upp det här med värmeväxlare innan jag bestämmer mig. ;)
 
Jag har samma fundering och undrar om ingen kan svara?
Kommer troligen att köpa en Nibe1215 och funderar på om jag ska gå på med en FLM30, eller värmeväxlare eller ingenting alls?
(Nybygge 1-plans ~170kvm + 60kvm garage, allt med golvvärme)
 
För att bara återvinna energin i luften som ventileras ut, funderar jag starkt på detta system
http://www.kullahus.com/index_miljoflakten.htm
Verkar ju bra? Åtmindstone teoretiskt. Funderar mycket på att sätta in sådana här fläktar i vårt lite äldre hus.
Bara att slippa rördragning verkar ju som en dröm!
 
Den såg mycket intressant ut, men priset 3500:- är det perstyck eller för ett lagom antal som räcker till ett helt hus?

Hur funkar dessa fläktar i praktiken? ???
 
Jesca_j skrev:
Den såg mycket intressant ut, men priset 3500:- är det perstyck eller för ett lagom antal som räcker till ett helt hus?
Ja, per rum. En hel villa kostar ~15 000:- och ett fritidshus ~6 000:- enl. hemsidan. ;)
 
Då var det kanske inte såå intressant längre.......
Vad fasen ska jag satsa på för ventilationssystem till ett 1-plans nybyggt hus på 171kvm plus garage på 60-70kvm värmt med ytjordvärmepump (via golvvärme i plattan)? ???
 
Om man bygger nytt så skall man självklart göra det så energisnålt som möjligt och därmed ha någon form av återvinning av ventilationsluften. Vad man skall välja sen så beror det lite på var i landet man bor, söderöver tror jag det blir onödigt dyrt att satsa på någon form av jord/bergvärme pump, det finns ju andra alternativ... man kan ju i alla fall titta på solvärme och FTX ventilation ev. tillsammans med en pellets brännare.
En HERU kostar från 12750kr (www.heru.nu), sen finns villavent (www.usv.se säljer de flesta aggregat...) Det är ju en stor fördel om man sätter in ett sånt här ventilationssystem direkt när man bygger, kontrollerad ventilation är framtiden! 8)
 
Vad jag förstår tillkommer installation med rördragning o.s.v. med ett Heru aggregat eller liknande? Det kostar antagligen lika mycket som aggregatet? (Styrsystem?)
15 000 kr inkl. styrsystem, för "miljöfläkten" (med i princip samma återvinning som Heru, enl. MF´s hemsida) för ett helt hus är då billigt med tanke på att installations kostnaden närmast är försumbar(?)
(hål i väggen + 220 Volt)
 
Jag har installerat miljöfläkten i källaren (60m2) och den har gjort underverk för luftkvalitén därnere. Dessutom är temperaturen några grader högre på vintern nu (endast spillvärme från pannrummet som värmer upp). Jag hade också funderingar på att ventilera hela huset m h a denna fläkt. Efter 1 års användning kan jag konstatera att den funkar utmärkt bort med en kåpa och spola av "växlarelementet" en gång i halvåret.
Men att ha en sådan sittande i sovrummet skulle göra mig tokig för den låter en hel del. Nu finns det andra aggregat som man kan placera på andra ställen i huset. Men byggde jag nytt skulle jag satsa på heru el likn. Komplett anläggning med byggbeskrivning går på 35 000:- (har tagit offert). mellanskillnaden blir inte enorm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.