Hej!

Jag tänkte lägga ett klickgolv i mitt kök och det finns ett antal olika "tumregler" om i vilken riktning man bör lägga och jag är inte säker på hur jag skall göra...

Har bland annat tidigare hört följande:

  1. Det sägs att man bör placera de avlånga laminatskivorna i motsatt riktning som golvplankorna (för att bättre hantera eventuella mindre skillnader i höjd?)
  2. En del säger att man bör lägga en längd i taget längst den längsta väggen i rummet (för att behöva skarva färre gånger?)
  3. Jag är osäker på hur man skall tolka tumregeln om hur golvet skall läggas i förhållande till hur ljuset faller in - dvs vad menas med "läggningsriktning" i detta sammanhang (tanken är väl att långskarvarna skall synas mindre?)

Klickgolvet jag tänkt lägga är ett som ser ut som klinkers (svart/vit rutigt och kräver således mönsterpassning http://www.bjoorn.se/p/Laminate/123960/Faus-Chess-Black-Marmorerad-8-mm). Plattorna är långsmala.

Söker således lite råd. Rummet ser ut som bifogad bild.
Golvläggning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I ditt fall kommer det bli bra hur du än lägger. Personligen hade jag lagt i ljusriktningen för att slippa se lika mycket skarvar. Dock kanske det går åt mer plank men det är det värt
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Hmmm insåg just att jag ritade in hur jag tänkte lägga golvet i stället för i vilken riktning golvbrädorna ligger, det borde sett ut så här i stället:

Golvläggning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men om du säger att det går bra vilken ledd som helst så gäller det kanske fortfarande "pour"?!

För att förtydliga ditt svar så att till och med en amatör som jag begriper antar jag att du (med att "lägga i ljusriktningen") avser att jag börjar vid t.ex. vänstra kortväggen och lägger en hel längd av plattor i taget tills jag når högra kanten (dvs längderna kommer att ligga "tvärt i mot" hur golvplankorna ligger) eller har jag förstått fel?
 
Redigerat:
Bilden överst tycker jag är bäst dvs plankorna går från dörrarna mot fönstret, således blir det inte lika tydliga skuggor vid "plank"-slut. Men då utrymmet är så avlångt, dvs mer brett än långt så spelar det inte någon större roll då "möblemanget" kommer dölja direkt solljus på hela golvet samtidigt
 
Om proportionerna på rummet är skalenligt så tycker jag du ska lägga golvet i rummets längdriktning. Eftersom du har mönsterpassning får du kolla hur skarvarna kommer att hamna, men lägger du golvet i längdriktningen så tror jag skarvarna kommer bli jämnare fördelade över golvet. Risken att lägga "på tvären" är att du får en massa korta bitar och fler skarvar som riskerar att hamna "på rad".
 
Då jag har lagt likartad golv i en lägenhet för några år sen håller jag fast vid att lägga golvet i rummets breddriktning (just i detta fall då fönstren är placerade som dom är) de långtgående skarvarna blir annars fler. Du kan provlägga 2 golvplankor i längd samt ca 5 plank i bredd så att dessa bildar en kvadrat och lysa med en arbetslampa på dessa, då ser du att skillnaden blir 2 skarvar mot ca 4 åt andra hållet.... Hoppas du förstår hur jag menar...
 
V
Om man har innertak av skivor tex huntonit eller liknande så tycker jag det ser konstigt ut om tak och golv inte ligger i samma riktning!
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Detta laminatgolv har kvadratiska rutor och skarvarna mellan laminatplattorna skall inte synas (dvs plattornas form och orientering skall då inte ha någon bäring på hur man uppfattar rummets form eller jämfört med vägg eller takmaterials orientering etc).
Min fråga handlar i stället om vilken riktning som minimerar risken att ojämnheter i plankgolvet syns (genom att det blir en liten glipa i skarven) eller att plattskarvarna blir mer eller mindre synliga pga hur ljuset faller in...
Som totalamatör blir jag lite osäker på vad man menar när ni talar om att man "lägger golvet" i en viss riktning menar ni då att man låter de avlånga plattorna "orienteras" i den riktningen eller att man "arbetar" i den riktningen (varvid plattorna "orienteras" åt det motsatta hållet)?

Jag har, kanske felaktigt?, antagit att skarvar som ligger i ljusets infallsriktning syns mindre än skarvar som ligger 90 grader mot denna och om det stämmer borde man väl se till att de långa skarvarna i detta fall går i rummets smalare riktning (typ mellan dörren och fönstren) och jag skulle då "orientera" laminatplattorna mot fönsterväggen och arbeta från vänster till höger i rummet?
 
Redigerat:
Hej igen, om d tittar på översta bilden och tänker att du lägger planken såsom strecken visar, då kommer du få beroende på längd på dina plank 2-3 plankor längst med den vänstra väggen, således kommer du att ha 1-2 skarvar som ljuset från fönstret kan träffa samt ev vara synliga. När du lägger nästa rad kommer du att ännu än gång få 1-2 skarvar som kan vid direktljus från fönstret vara synliga, dessa kommer dock inte att hamna på samma ställe.

Lägger du planken istället med längssidan med start under fönstret så kommer du att ha alla skarvar (plankorna kommer sättas symmetriskt till avslut) på samma ställe varvid ljust från fönstret kan göra att dessa uppfattas tydligare.

När du har valt åt vilket håll du vill lägga planken finns det en bra beskrivning på byggmax hemsida på hur du lägger plank.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Jag tror, i och med att jag kommenterar detta ganska sent, att (precis som du antydde i en tidigare kommentar) du nu vet att skarvarna i just det golv du valt inte syns oavsett vilket håll du lägger det... Grundregeln är dock att laminatplankorna ska läggas tvärs underliggande golvplankor (råplan i din skiss). Detta för att undvika att det nya golvet sviktar om underlaget inte är helt plant. Risken, om man lägger de nya plankorna längs med de gamla, är att fogar kan riskera att öppna sig om underliggande trägolvet inte är plant. Man bör alltid jämna av det underliggande golvet så att det inte har ojämnheter på mer än 2 mm över 2 meters längd.
 
Lyckligtvis blev det så att golvet kunde läggas så att längderna hamnade 90 mot plankriktningen och så att ljuset faller in på bästa sätt. Resultatet blev bra.
Dagens klickgolv (i vart fall de lite mer påkostade) verkar dock som någon nämnde vara så bra att skarvarna inte syns påtagligt åt vilket håll man än lägger dem i förhållande till hur ljuset faller in så det där med plankriktningen är nog viktigare om man måste välja vilken "regel" man skall följa av de två...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.