Vi bor i typ kedjehus med sutterängvåning, typiska 70-tals längor där det är garage ihopbyggda med husen på båda sidor. När jag kom hem idag upptäckte jag att grannen påbörjat ett balkongbygge. Dels längs hela sin långsida (mot baksidan av tomten) och dels runt huset bakom hans garage. Eftersom det är rätt trångt mellan husen hamnar hans balkong ca 1 meter från tomtgränsen mot oss. Det innebär att vår uteplats hamnar nästan rakt under eftersom den ligger mot tomtgräns (där är ett plank mellan tomterna för att skydda från insyn). För det första är jag förbluffad att grannarna inte ens pratat med oss! Och så börjar jag givetvis fundera över om det verkligen är ok?

Ytterliggare en aspekt på det hela är att vi sålt vårt hus och nya ägaren har tillträde i sommar. Så vi drabbas inte direkt av balkongen. Däremot kanske vi drabbas av en sur köpare som inte räknat med detta? Några tips på vad vi bör göra i den här situationen?
 
Fråga om det finns bygglov?
 
Japp, ska göra det. Hur fungerar det med bygglov, borde inte vi fått tillfälle att yttra oss?
 
Inte om kommunen menar att det följer detaljplanen.
 
Tror att han tänjer lite på bygglovet. Jag bor precis som du och har precis byggt en balkong. Bygglovsnämden där jag bor var jäkligt petig med att balkongen inte skulle komma för nära grannen. Det räknades som oangelägenhet. Kolla upp vad som gäller.
Jag var tvungen att få de närmaste grannarnas underskrifter på att de godkände placeringen. Annars skulle jag ej fått bygga.
 
Iom. att det är kedjehus så kan nog detaljplanen tillåta bebyggelse nära tomtgränsen.
 
Jag var i kontakt med bygglovsenheten på kommunen idag och enligt kvinnan jag talade med där kan man få bygga nära tomtgräns, men att en balkong av det slaget kräver bygglov. Vilket de inte har sökt öht. Om vi planerat att bo kvar hade jag anmält för att få saken prövad (vilket förhoppningsvis resulterat i en mindre balkong) men eftersom vi ska flytta avvaktar jag. Har istället försökt få kontakt med våra köpare för att underrätta dem.

Kan väl tillägga att grannarna är lite "speciella" och inga vi fikar med på helgerna direkt.....
 
Asson skrev:
Kan väl tillägga att grannarna är lite "speciella" och inga vi fikar med på helgerna direkt.....
Hahaha! Diplomati på högsta nivå 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.